Retsudvalget 2011-12
L 117 Bilag 5
Offentligt
1127197_0001.png
1127197_0002.png
1127197_0003.png
Til lovforslag nr.L 117
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 24. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler(Aldersgrænsen for førere af lille knallert)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 10. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 22. februar2012 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 264.Den 27. marts 2012 sendte justitsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL og SIU) indstillerlovforslaget tilvedtagelse uændret.Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte dettelovforslag om at ophæve den nedsættelse af aldersgrænsenfor førere af »lille knallert« fra 16 til 15 år, som den tidlige-re regering vedtog i maj 2011 med ikrafttræden i januar2013. Væsentlige hensyn til færdselssikkerheden taler for, atden nuværende grænse på 16 år fastholdes. Derved undgåsdet, at et stort antal unge kommer til skade i trafikken ellermåske endda mister livet. Lovforslaget er således udtryk forgod forebyggelse.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling.Venstres medlemmer af udvalget mener, at flere ungeskal have mulighed for at få gavn af den mobilitet, som lov-lig kørsel på knallert kan give dem. Samtidig skal hensynettil trafiksikkerheden tilgodeses. Derfor støttede Venstre i2011 den lovændring, der gjorde det muligt for unge – medvirkning fra januar 2013 – at køre på lille knallert fra 15-års-alderen. Denne lovændring var et stort skridt i retning afbedre mobilitet og mere frihed under ansvar for de unge,samtidig med at hensynet til trafiksikkerheden blev tilgode-set.Specielt for unge, der bor og færdes uden for de størrebysamfund, herunder i landdistrikterne med langt mellembusser og tog, er knallerten med til at give mobilitet og fri-hed indtil det tidspunkt, hvor de unge kan køre i bil eller påmotorcykel til uddannelse eller fritidsaktiviteter.Omvendt erkender Venstre, at knallerten er et forholdsvisudsat transportmiddel, der må og skal omgærdes med an-svarlighed og omtanke for at undgå trafikulykker. Derforblev der med lovændringen i 2011 lagt stor vægt på en grun-dig køreuddannelse og en skrappere køreprøve som forud-sætning for, at de unge må køre på knallert, fra de er 15 år.Desuden blev der vedtaget skærpede sanktioner for de knal-lertkørere, som begår ulovligheder til skade for trafiksikker-heden. Med lovændringen fandt vi således den rette balancemellem på den ene side frihed og mobilitet for flere unge ogpå den anden side hensynet til trafiksikkerheden og forebyg-gelse af ulykker med knallert. Desuden kom Danmark pålinje med resten af Europa, hvor unge må køre på knallertfra 14 eller 15 år.På denne baggrund kan Venstre ikke støtte lovforslaget,der indebærer en tilbagerulning, så danske unge fortsat skalvære 16 år for at køre lovligt på lille knallert. Venstre er ik-ke enig i regeringens argumentation om, at denne svækkelseaf de unges mobilitet og frihed er nødvendig af hensyn tiltrafiksikkerheden. Fakta er, at i 2010 var blot tre unge under18 år impliceret i de ti dødsulykker med knallert. I 2011 varder blot to unge under 18 år blandt de i alt 14 dræbte knal-lertkørere. Og når der sker alvorlige ulykker med knallert,skyldes det i 70 pct. af tilfældene kørsel i beruset tilstand el-
AX014118
2
ler andre lovbrud såsom tuning af knallerten eller kørseluden hjelm. Venstre har ikke forståelse for, at disse lovbrudskal gå ud over den brede skare af lovlydige unge, der harbrug for den øgede mobilitet og frihed, som knallerten kangive dem.Det er Venstres mål, at fremtidens aldersgrænser bliver15 år for lille knallert og 16 år for stor knallert, så Danmarkkommer mere på linje med resten af Europa. En sådan trin-vis overgang for de unge fra cyklen over lille knallert til storknallert vil efter Venstres opfattelse styrke trafiksikkerhedeni kraft af en mere sikker og logisk tilvænning frem mod de18 år, hvor de unge lovligt kan køre bil og motorcykel.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder dethøjst mærkværdigt, at regeringen ruller en lov tilbage, somendnu ikke er trådt i kraft. Nedsættelsen af aldersgrænsenfor kørsel på knallert 30 var imødeset med stor forventningaf unge især i Udkantsdanmark. Lukningen af mange busru-ter har vanskeliggjort mange unge menneskers mulighed forat transportere sig til uddannelsessteder m.v. Muligheden forat kunne køre knallert allerede som 15-årig var derfor en til-trængt hjælp for mange unge mennesker.
I forbindelse med vedtagelsen af den lov, som nu rullestilbage, blev der ligeledes indført en række skærpede sankti-oner og skærpede krav til køreuddannelsen.Disse krav ønsker regeringen ikke at rulle tilbage. Detsamme gælder for det høje gebyr for knallertkørekort somstiger fra 100 til 420 kr. Denne stigning blev meget kritiseretaf Socialdemokraterne, da partiet var i opposition, men tilsy-neladende er bekymringen ikke den samme nu, hvor partieter i regering.Vedtagelsen af denne lov er et tilbageskridt, som DanskFolkeparti ikke støtter. Vi har tiltro til de unge trafikanter oghavde gerne givet dem denne mulighed for selvhjulpentransport allerede som 15-årige.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-talelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)fmd.Anne Baastrup (SF)Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V)Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 117Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 117Spm.nr.1TitelMFU spm., om ministeren vil fremsætte ændringsforslag til lovforsla-get, således at spirituskørsel udvides med euforiserende stoffer og me-dicin, i det omfang denne ikke indtages som led i sygdomsbehandlingog lign., til justitsministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om ministeren vil fremsætte ændringsforslag til lovforsla-get, der indfører et »medvirkeansvar« (dvs. bødestraf) til den, der ud-låner henholdsvis udlejer en knallert til en person under 16 år, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fremlæggelse af den dokumentation, der dokumenter påstan-dene om, at hvis man sætter grænsen ned til 15 år, vil der kommemange flere ulykker, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af en oversigt over, hvor mange dræbte førereaf knallert 30 der har været inden for de sidste 2 år, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for den seneste østrigske undersøgelse af an-tallet af ulykker med knallert 30 og, om der foreligger opdaterede talherfor, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er korrekt, at antallet af dræbte knallertkørere på knallert30 har været faldende over de senere år, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den mobilitet i Udkantsdan-mark, som de eksisterende regler havde til hensigt at skabe, ikkemindskes med dette lovforslag, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor regeringen i sit lovforslag ikke har nedsat gebyretfra de eksisterende 420 kr., eftersom partierne bag den nuværende re-gering netop kritiserede gebyrets størrelse under den sidste lovbehand-ling om nedsættelse af aldersgrænsen til 15 år, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil være indstillet på at dele lovforslaget op, såle-des at bestemmelserne om at ophæve nedsættelsen af aldersgrænsenfor førere af lille knallert fra 16 til 15 år udskilles i et selvstændigt lov-forslag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9