Retsudvalget 2011-12
L 117 Bilag 1
Offentligt
1097430_0001.png
1097430_0002.png
1097430_0003.png
1097430_0004.png
1097430_0005.png
1097430_0006.png
1097430_0007.png
1097430_0008.png
1097430_0009.png
1097430_0010.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. marts 2012Færdselskontoret2012-801-0004364396

Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov om

ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Aldersgrænsen

for førere af lille knallert)

I. Høringen

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighederog organisationer mv.:Advokatrådet, Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor Union, DanskCyklist Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union,Dansk Køreskole Forening, Danske Advokater, Danske Cykelhandlere,Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske KørelæreresLandsforbund, Danske Motorcyklisters Råd (DMC), Datatilsynet, DenDanske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmæg-tigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund(3F), Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen afkøretekniske anlæg i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, For-eningen Liv og Trafik, Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Institut forMenneskerettigheder, KL (Kommunernes Landsforening), Køreprøvesag-kyndiges Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen afForsvarsadvokater, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsfor-eningen Landsbyerne i Danmark, MC-Touring Club Danmark, MotorcykelImportør Foreningen, Motorcykelbranchens Landsforbund, Politiforbundeti Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Lands-ret, præsidenterne for samtlige byretter, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådetfor Sikker Trafik, Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen og VeteranKnallertklubben Aktiv.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Advokatrådet, Danmarks Knallert Union, Dansk Cyklist Forbund, DanskErhverv, Danske Cykelhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport,Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Forsikring & Pensi-on, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen Landsbyerne iDanmark, Motorcykel Importør Foreningen, præsidenterne for samtligebyretter, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Ungdomsringen ogUngdomsskoleforeningen.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

II. Høringssvarene

1. Generelle bemærkninger

Dansk Erhverv, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Dommer-

fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskeret-

tigheder, præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for Vestre

Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsadvokaten

og

Ung-

domsringen

har ingen bemærkninger til lovforslaget.

Advokatrådet

bemærker, at lovforslagets bemærkninger til især §§ 2-4(konsekvensændringer) forekommer noget kortfattede og af særdeles tek-nisk karakter. Advokatrådet henstiller derfor, at informationsniveauet hæ-ves ved, at der redegøres mere uddybende for, hvad de foreslåede ændrin-ger er motiveret i, og hvad de indebærer.

Forbrugerrådet

bemærker, at rådet kan tilslutte sig lovforslaget, da det erbegrundet i væsentlige færdselssikkerhedsmæssige hensyn.

Forsikring & Pension

støtter lovforslaget, men har herudover ingen be-mærkninger.

2. Aldersgrænsen for førere af lille knallert

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel Im-

portør Foreningen

anfører i et fælles høringssvar, at nedsættelsen af al-dersgrænsen for førere af lille knallert fra 16 til 15 år, som blev vedtaget2
ved lov nr. 479 af 23. maj 2011, bør fastholdes. Til støtte herfor peges derpå, at nedsættelsen af aldersgrænsen vil øge de unges mobilitet i udkants-områderne, hvor knallerten er en nødvendighed for selvstændig mobilitet.Det anføres også, at der i de senere år har været en positiv udvikling i an-tallet af knallertulykker, og at det ikke er farligere at køre lovligt på knal-lert end på f.eks. cykel. Endvidere anføres det, at en aldersgrænse på 15 årsammenholdt med de sanktionsskærpelser, som blev vedtaget sammenmed nedsættelsen af aldersgrænsen, vil føre til en større trafikal forståelsehos de unge og dermed øge færdselssikkerheden, når de senere skal til atføre bil eller motorcykel.Høringssvaret fra Danmarks Knallert Union m.fl. er vedlagt et tidligere hø-ringssvar af 26. august 2010 og rapporten ”Vurdering af knallertpakkenseffekter” fra august 2010 udarbejdet af analysefirmaet New Insight.

Dansk Cyklist Forbund

er enige med regeringen i, at en nedsættelse afaldersgrænsen vil svække færdselssikkerheden og føre til flere alvorligeulykker blandt de helt unge. Det anføres samtidig, at unge knallertførereofte tager flere chancer og generelt er mere frygtløse i trafikken, ligesomde unge kan have sværere ved at overskue konsekvenserne af deres hand-linger. Forbundet finder derfor, at der absolut ikke er grund til at nedsættealdersgrænsen. I stedet peges der på, at de unge bør motiveres til at tagecyklen, eventuelt en el-cykel ved større transportafstande, da dette er sun-dere og mere miljøvenligt.

DTU Transport

finder det meget positivt, at det foreslås at fastholde al-dersgrænsen for førere af lille knallert på 16 år. DTU Transport henvisersamtidig til deres tidligere høringssvar fra 27. august 2010 (vedlagt), hvoridet bl.a. anføres, at både dansk og udenlandsk forskning viser, at alderen eren betydelig faktor, når det drejer sig om uheldsrisiko i trafikken. I hø-ringssvaret fra august 2010 omtales de erfaringer, man har fra 1970’erne,hvor man herhjemme i en periode nedsatte aldersgrænsen for førere afknallert fra 16 til 15 år. Endvidere omtales erfaringer fra Østrig, hvor mani 1997 nedsatte aldersgrænsen til 15 år, hvilket medførte en voldsom stig-ning i antallet af dræbte og tilskadekomne 15-årige, uden at der skete et til-svarende fald blandt de 16-årige. Det påpeges også, at hjerneforskning i deseneste år tyder på, at hjernen ikke er fuldt udviklet før i tyverne, hvilketkan være en del af forklaringen på de unges højere uheldsrisiko.

Forenede Danske Motorejere (FDM)

finder på baggrund af de frem-komne udtalelser ved høringen i sommeren 2010 og erfaringerne fra tidli-3
gere, at det ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt er rigtigst atfastholde den nuværende aldersgrænse på 16 år.

Foreningen Landsbyerne i Danmark

finder, at nedsættelsen af alders-grænsen for førere af lille knallert til 15 år, som Folketinget vedtog i 2011,er en tiltrængt styrkelse af de unges mobilitet, ikke mindst uden for destørre byer. Trafiksikkerheden er i den forbindelse blevet tilgodeset ved, atder samtidig blev vedtaget en opstamning af køreundervisningen og sank-tionerne for ulovlig knallertkørsel. Foreningen kan derfor ikke anbefaleden foreslåede fastholdelse af aldersgrænsen på 16 år. Herudover foreslårforeningen, at det overvejes at sænke aldersgrænsen for førere af stor knal-lert fra 18 til 16 år for derved at få en mere glidende overgang fra cykelover lille knallert (15 år) og stor knallert (16 år) til bil/motorcykel (18 år),hvilket vil være til gavn for trafiksikkerheden.

Rigspolitiet

har vedrørende spørgsmålet om aldersgrænsen for førere aflille knallert henvist til Rigspolitiets tidligere høringssvar af 14. september2010 (vedlagt). Rigspolitiet anfører i dette høringssvar, at den arbejds-gruppe, som blev nedsat i 2008 med henblik på at revidere reglerne forknallerter, anbefalede, at aldersgrænsen for førere af lille knallert fasthol-des på 16 år. Rigspolitiet kan henholde sig til arbejdsgruppens anbefaling.

Rådet for Sikker Trafik

er meget positiv over for forslaget om at fasthol-de den gældende aldersgrænse for førere af lille knallert på 16 år. Rådetanfører i den forbindelse, at al dokumentation peger på, at en nedsættelseaf aldersgrænsen til 15 år vil have en betydelig negativ effekt på ungeknallertføreres trafiksikkerhed og dermed modarbejde den indsats, der bli-ver gjort for at reducere det alt for høje antal unge, der hvert år bliverdræbt og kvæstet i trafikken. Af argumenter for ikke at nedsætte alders-grænsen til 15 år anfører rådet bl.a., at knallerten er den farligste transport-form på de danske veje, at en nedsættelse af aldersgrænsen forventes atville medføre ca. en fordobling af antallet af dræbte og tilskadekomne 15-årige, og at den vedtagne forbedring af knallertuddannelsen og de vedtag-ne sanktionsskærpelser ikke kan opveje de negative konsekvenser forfærdselssikkerheden, som en nedsættelse af aldersgrænsen vil have.Rådet henviser herudover til rådets tidligere høringssvar af 27. august2010 (vedlagt).

Ungdomsskoleforeningen

støtter en fastholdelse af aldersgrænsen på 16år, idet hovedsigtet med de nye regler for knallerter er at mindske risikoen4
for ulykker. Foreningen henviser i den forbindelse til sit tidligere hørings-svar af 27. august 2010, hvori foreningen peger på de dårlige færdselssik-kerhedsmæssige erfaringer fra 1970’erne, hvor aldersgrænsen i en periodevar nedsat til 15 år.Justitsministeriet skal vedrørende spørgsmålet om aldersgrænsen for føre-re af lille knallert generelt bemærke, at lovforslaget har til formål at op-hæve den nedsættelse af aldersgrænsen for førere af lille knallert fra 16 til15 år, som efter forslag fra den daværende regering blev vedtaget i maj2011, og som er fastsat til at skulle træde i kraft den 19. januar 2013.Regeringen finder, at der er væsentlige færdselssikkerhedsmæssige hen-syn, som taler for, at den nuværende aldersgrænse på 16 år, der har væretgældende i mange år, bør fastholdes.Der henvises i øvrigt til punkt 3.1 og 3.2 i de almindelige bemærkninger tillovforslaget.For så vidt angår forslaget fra Foreningen Landsbyerne i Danmark om atnedsætte aldersgrænsen for førere af stor knallert fra 18 til 16 år bemær-kes, at Justitsministeriet finder, at der er væsentlige færdselssikkerheds-mæssige hensyn, der taler imod en sådan nedsættelse. Der henvises i denforbindelse også til, at knallertarbejdsgruppen i sin rapport fra december2008 har anbefalet, at aldersgrænsen for førere af stor knallert fastholdespå 18 år. Spørgsmålet har i øvrigt ikke indgået i overvejelserne i forbin-delse med udarbejdelsen af dette lovforslag.

3. Økonomiske konsekvenser

3.1. Prisen for kørekort til lille knallert

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel Im-

portør Foreningen

foreslår i deres fælles høringssvar, at gebyret for at er-hverve kørekort til lille knallert, som ved lov nr. 479 af 23. maj 2011 erfastsat til 420 kr., i stedet fastholdes på 100 kr. (som er det beløb et knal-lertbevis koster i dag), og at det færdselsrelaterede førstehjælpskursuskommer til at indgå som en del af knallertuddannelsen i ungdomsskolerne.Dette begrundes med, at hvis knallertuddannelsen bliver for dyr, kan manfrygte, at antallet af unge, som kører knallert uden at have gennemførtknallertuddannelsen, vil stige.5

Ungdomsskoleforeningen

har noteret sig, at der foreslås indført et gebyrpå 200 kr., som knallertelever under 18 år skal betale for at få mulighed forat gå op igen, hvis de dumper den nye knallertprøve, der indføres pr. 19.januar 2013. Det vil indebære, at den samlede pris for erhvervelse af etknallertkørekort for unge under 18 år kan blive på over 1.000 kr., idet deunge i øvrigt skal betale 420 kr. for selve knallertuddannelsen og herud-over afholde udgifterne til et færdselsrelateret førstehjælpskursus. Ung-domsskoleforeningen har tidligere advaret mod, at prisen for at erhverveknallertkørekort bliver for høj, da det vil kunne medføre, at mange unge vilfravælge knallertuddannelsen og føre knallert uden at have erhvervet knal-lertkørekort. Ungdomsskoleforeningen opfordrer derfor tilaf hensyn tilde unges økonomiat det færdselsrelaterede førstehjælpskursus tilrette-lægges således, at det samtidig opfylder kravet til det førstehjælpskursus,der senere kræves, hvis de unge ønsker at erhverve kørekort til bil mv., nårde fylder 18 år.Justitsministeriet skal vedrørende det af Danmarks Knallert Union, Dan-ske Cykelhandlere og Motorcykel Importør Foreningen anførte bemærke,at den ordning, der blev vedtaget ved lov nr. 479 af 23. maj 2011, byggerpå, at det er den unge selv, der må sørge for at gennemføre et færdselsre-lateret førstehjælpskursus hos en privat udbyder samt afholde udgifternedertil. Ordningen svarer til, hvad der gælder ved erhvervelse af kørekorttil bil mv. De enkelte kommuner vil dog, som det er tilfældet i nogle kom-muner i dag, kunne vælge at udbyde et sådant førstehjælpskursus i ung-domsskolerne, enten gratis eller mod betaling.Det bemærkes i den forbindelse, at gebyret på 420 kr. for et kørekort til lil-le knallert er fastsat på baggrund af de forøgede udgifter, som kommuner-ne vil få ved en gennemførelse af de forbedringer af knallertuddannelsen,som er vedtaget ved lov nr. 479 af 23. maj 2011. Udgifter til lektioner iførstehjælp vil således ikke være dækket af gebyret.For så vidt angår det af Ungdomsskoleforeningen anførte, skal Justitsmi-nisteriet bemærke, at ministeriet i forbindelse med den administrative fast-sættelse af de nærmere regler for kurset vil overveje, om personer, der hargennemført et færdselsrelateret førstehjælpskursus ved erhvervelsen af kø-rekort til lille knallert, bør kunne nøjes med at gennemføre en del af før-stehjælpskurset til bil mv., hvis vedkommende senere ønsker at erhverveførerret.
6

3.2. Økonomiske konsekvenser i øvrigt

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel Im-

portør Foreningen

anfører i deres fælles høringssvar, at mange virksom-heder på baggrund af lov nr. 479 af 23. maj 2011, som blev vedtaget underden tidligere regering, og i tiltro til, at denne stod ved magt, har indkøbt etstørre lager end sædvanligt af såvel knallerter (knallert 30) som knallertud-styr og reservedele. Der er derfor en betydelig risiko for, at disse virksom-heder kan komme til at lide et væsentligt økonomisk tab, hvis loven nuændres. Endvidere vil den påtænkte lovændring set i et bredere samfunds-mæssigt perspektiv ikke tilgodese behovet for at skabe vækst og arbejds-pladser.Som anført i punkt 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det re-geringens grundlæggende synspunkt, at der ved vurderingen af, om al-dersgrænsen for førere af lille knallert bør nedsættes, først og fremmestskal lægges vægt på hensynet til de unge trafikanters færdselssikkerhed.

4. Andet

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel Im-

portør Foreningen

anfører i deres fælles høringssvar, at hvis 15-årige gi-ves mulighed for at føre lille knallert, vil det overordnet set medføre en be-lastning af miljøet. Denne miljøbelastning opvejes imidlertid til en vis gradaf, at de unge ikke skal transporteres i bil af deres forældre i forbindelsemed fritids- og uddannelsesaktiviteter.

Dansk Cyklist Forbund

foreslår, at cykelstierne forbeholdes pedaldreventrafik, således at lille knallert skal køre på vejen i stedet for på cykelstien.Forslaget begrundes med, at forbundet løbende modtager klager fra cykli-ster over knallerter på cykelstien. Alternativt foreslår forbundet, at kom-munerne og politiet får lettere adgang til at forbyde knallertkørsel på cy-kelsti i områder med bymæssig bebyggelse.Efter Justitsministeriets opfattelse vil det være færdselssikkerhedsmæssigtbetænkeligt at indføre en generel ordning, hvorefter lille knallert skal førespå vejen frem for på cykelsti. Det skyldes navnlig, at maksimalhastighedenpå 30 km i timen for lille knallert ligger væsentligt under den tilladte ha-stighed på vej, der som udgangspunkt er 50 km i timen i tættere bebyggedeområder og 80 km i timen uden for tættere bebyggede områder. Justitsmi-nisteriet har derfor ikke aktuelle planer om at ændre færdselslovens regler7
på dette område. Det bemærkes i øvrigt, at hastigheden for lille knallert,som føres på cykelsti, ifølge færdselslovens § 14, stk. 2, skal afpasses, såder ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på cykelstien.

III. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag adskiller sig fra det udkast, der har været i høring,på følgende punkter:

1.

Det foreslås, at der indsættes et omkostningsbestemt gebyr på 100 kr.for ombytning af kørekort i det tilfælde, hvor indehaveren af et kørekort,hvorpå der er påført en kode om, at vedkommende er frakendt retten til atføre lille knallert, ønsker kørekortet ombyttet til et kørekort uden dennekode efter frakendelsestidens udløb. Endvidere foreslås der indsat et om-kostningsbestemt gebyr på 100 kr. for udstedelse af kørekort i forbindelsemed generhvervelse af førerretten i de særlige situationer, hvor der efterfærdselslovens § 129, stk. 4, (i de nye knallertregler, som træder i kraft den19. januar 2013) ikke stilles krav om kontrollerende køreprøve. Der læggesop til, at gebyrerne reguleres en gang om året i overensstemmelse med denalmindelige prisudvikling. Der henvises til færdselslovens § 124 h (lov-forslagets § 1, nr. 10).

2.

Det foreslås, at kravet om kontrollerende køreprøve i færdselslovens §129, stk. 7 (i de nye knallertregler), også skal gælde i de situationer, hvorder går mere end et år fra begyndelsestidspunktet for frakendelsen af fører-retten som følge af forseelser begået på lille knallert og til det tidspunkt,hvor vedkommende ansøger om generhvervelse af førerretten. Der henvi-ses til færdselslovens § 129, stk. 7 (lovforslagets § 1, nr. 11).

3.

Det foreslås, at færdselslovens § 132 c (i de nye knallertregler) om ad-gangen til få prøvet spørgsmålet om generhvervelse af retten til at føre lilleknallert ved domstolene inden frakendelsestidens udløb ændres som følgeaf, at den kriminelle lavalder ved lov nr. 158 af 28. februar 2012 er hævetfra 14 til 15 år. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 13.

4.

Herudover er der foretaget en række ændringer af lovteknisk og redakti-onel karakter, hvoraf de væsentligste nævnes:Den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 2 (færdselslovens § 124 c, stk. 7), ihøringsudkast er nu medtaget i lovforslagets § 1, nr. 10 (færdselslovens §124 h, stk. 1). Af lovtekniske grunde er det nødvendigt at nyaffatte færd-8
selslovens § 124 g i samme bestemmelse, samtidig med at den tilsvarende§ 124 g i § 1, nr. 7, i lov nr. 1551 af 21. december 2010 foreslås ophævet,jf. lovforslagets § 3, nr. 1.Lovforslagets § 1, nr. 3-7, er tilføjet i forhold til høringsudkastet, og de til-svarende bestemmelser i § 1, nr. 19-23, i lov nr. 479 af 23. maj 2011 fore-slås samtidig ophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 1. Der er tale om en konse-kvensændring af, at der foreslås indsat et nyt stk. 3 i færdselslovens § 124d, jf. lovforslagets § 1, nr. 8.Som lovforslagets § 1, nr. 9, er der indsat en ny version af færdselslovens§ 124 d, som tager højde for de konsekvensændringer af bestemmelsenshenvisninger i stk. 6 og 10, som vil skulle foretages som følge af, at reg-lerne om alkolåse i lov nr. 716 af 25. juni 2010 sættes i kraft. Lovforsla-gets § 1, nr. 9, sættes i kraft af justitsministeren, jf. lovforslagets § 6, stk.2.I lovforslagets § 1, nr. 11, er der indsat en nyaffattelse af færdselslovens §129, som indeholder den ændring, der i høringsudkastet var medtaget som§ 2, nr. 9, samt den ændring, der er beskrevet ovenfor under nr. 2. Samti-dig foreslås færdselslovens § 129 ophævet i lov nr. 479 af 23. maj 2011(lovens § 1, nr. 40), jf. lovforslagets § 2, nr. 1.Som lovforslagets § 1, nr. 12, er der indsat en ny version af færdselslovens§ 129, som tager højde for de konsekvensændringer af bestemmelsenshenvisninger i stk. 4, 3. pkt., og stk. 7, sidste punktum, der vil skulle fore-tages som følge af, at reglerne om alkolåse i lov nr. 716 af 25. juni 2010sættes i kraft. Lovforslagets § 1, nr. 12, sættes i kraft af justitsministeren,jf. lovforslagets § 6, stk. 2.Med lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det at nyaffatte færdselslovens §132 a og § 132 b, som er identiske med bestemmelserne i henholdsvis § 1,nr. 23, i lov nr. 716 af 25. juni 2010 og § 1, nr. 43, i lov nr. 479 af 23. maj2011. Sidstnævnte to bestemmelser foreslås samtidig ophævet, jf. lovfors-lagets § 4, nr. 1, og § 2, nr. 1. Samtidig indeholder lovforslagets § 1, nr.13, en nyaffattelse af færdselslovens § 132 c, som indeholder de ændrin-ger, der er nævnt ovenfor under nr. 3. Færdselslovens § 132 c som vedta-get ved § 1, nr. 43, i lov nr. 479 af 23. maj 2011 foreslås som nævnt samti-dig ophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
9
Som § 5 er der indsat en ændring af lov om ungdomsskoler, der svarer til §3 i lov nr. 479 af 23. maj 2011, dog med en konsekvensændring som følgeaf det nye gebyr for aflæggelse af omprøve, der foreslås indsat i færdsels-lovens § 124 d, stk. 3. § 3 i lov nr. 479 af 23. maj 2011 foreslås samtidigophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.Som § 7 er der indsat en overgangsbestemmelse, der i det væsentlige svarertil § 5 i lov nr. 479 af 23. maj 2011. Af lovtekniske grunde er det nødven-digt at nyaffatte bestemmelsen i dette lovforslag samtidig med, at § 5 i lovnr. 479 af 23. maj 2011 ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 3. Der er samtidigforetaget enkelte konsekvensændringer i bestemmelsen som følge af lov-forslagets § 1, nr. 2, 8 og 9.
10