Det kommer sikkert ikke bag på ret mange, at Enhedslisten påskønner regeringens initiativ med at ophæve den nedsættelse af aldersgrænsen for at føre lille knallert fra 16 til 15 år, som den tidligere regering med støtte af Det Radikale Venstre i sidste omgang vedtog i maj 2011, og som jo skulle træde i kraft her i januar 2013.
Det er væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, som jo taler for, at den nuværende aldersgrænse på 16 år fastholdes.
Målet er færre trafikulykker, ikke flere, så vi mener, at det er den rigtige vej at gå.
Ved at fastholde grænsen på de 16 år undgås det, at et stort antal unge enten kommer til skade i trafikken eller måske endda mister livet.
Ændringen er altså i virkeligheden god forebyggelse, og det er fristende at spørge ministeren, om han planlægger flere initiativer i den retning, der kunne rette op på VK-tidens mange letsindigheder – det kunne jo f.eks.
være nedsættelse af farten på motorveje eller landeveje.
Nå o.k., det var ikke det, vi skulle behandle her.
Forslaget blev i sin tid begrundet på følgende måde – og jeg citerer her Carsten Abild fra partiet Venstre:
»Ændringerne i busdriften efter strukturreformen har haft konsekvenser for udkantsområdernes unge og deres forældre.
Busruter er nedlagt og telebusser/taxier kan ikke opfylde behovet for at komme til gymnasiet, til den tekniske skole eller til lærepladsen.
Hvis flere kan køre lovligt på knallert, kan de unges tilstedeværelse på uddannelsesinstitutioner forbedres og en del af problemerne med bosætning i landområderne vil imødekommes.«
Det er også det, vi hører her:
bedre mobilitet, frihed under ansvar, og jeg ved ikke hvad.
Det her blev som nævnt sagt af Carsten Abild fra partiet Venstre, som er formand for Landsbyerne i Danmark og medlem af det samme regionsråd, Region Syd, som jo gik ret hårdhændet til værks, da der skulle nedlægges busruter på Fyn og i Sydjylland.
Det er i virkeligheden mageløst.
I stedet for at opretholde en rimelig busbetjening af landområderne, så unge mennesker i disse områder kan komme sikkert til og fra deres uddannelsessted, fandt den tidligere regering ud af, at de unge bare kunne anskaffe sig en knallert, og hvis man så samtidig satte aldersgrænsen ned, var den jo klaret.
Og så blev der ikke nævnt ét ord fra højrefløjsregeringen om, at knallerten er det vel nok uden sammenligning farligste af alle transportmidler, mens bussen i parantes bemærket er et af de mest sikre.
Knallertkørsel er netop en meget hyppig årsag til trafikulykker, hvor 15-årige er indblandet.
De unge er simpelt hen ikke erfarne nok, og uerfarenheden kommer jo tydeligere til udtryk, jo yngre folk er, og det er i og for sig logisk nok.
Unge tager flere chancer i trafikken og er ikke altid i stand til at overskue konsekvenserne af deres handlinger.
Det bliver ikke bedre med årene nedefter, hvis man forstår hvad jeg mener.
De 15-17-årige tegnede sig i 2009 for 37 pct.
af de her ulykker, og selv om antallet af knallertulykker er på vej ned – det erkender vi – er det efter vores mening stadig alt for højt.
Og vi har altså også fortilfældene fra 1970'erne, hvor aldersgrænsen blev sat ned fra 16 til 15 år, og det viste sig snart, at de 15-årige havde kom ud for flere ulykker end de 16-årige, og at de 16-årige, som havde kørt knallert i et år, i øvrigt kom ud for flere ulykker end de 17-årige.
Der er jo rent faktisk også erfaringerne fra både Østrig og Holland.
I Østrig har man jo oplevet en syv- eller ottedobling af ulykkerne, efter at man nedsatte alderen til 15 år, og i Holland diskuterer man nu at sætte grænsen op til 18 år for både stor og lille knallert.
Så vi synes, det er godt, at man med det her lovforslag forhindrer en i virkeligheden livsfarlig udvikling.
Og så har vi også en helt anden pointe.
I stedet for at vænne de helt unge til en motoriseret livsform, bør de i virkeligheden motiveres til at tage cyklen og i videst mulig omfang kombinere denne cykel med busser og tog.
Men det kræver selvfølgelig, at der sker en genopretning af den bustrafik, som ikke mindst den tidligere regering var med til at nedlægge gennem den stramme økonomiske kurs over for regioner og kommuner.
Nok om det.
Til den øvrige del af lovforslaget har vi lige nogle ganske få bemærkninger.
I § 129 hedder det, at føreren skal frakendes retten til at køre knallert, når denne har gjort sig skyldig i spirituskørsel osv.
Det er faktisk vores opfattelse, at dette burde udvides til også at omfatte alle andre former for påvirkning – altså i forbindelse med euforiserende stoffer og medicin, i det omfang det ikke tages, fordi man har helbredsmæssige problemer – netop fordi disse stoffer er ret udbredt blandt unge mennesker, og også fordi de er meget medvirkende til nogle af de her ulykker.
Med hensyn til unge under lavalderen, der låner en knallert af venner og bekendte, kunne vi godt tænke os, at man kiggede på at indføre en eller anden form for medvirkeansvar for den, som udlåner eller udlejer en knallert – og det er i og for sig uanset størrelsen – til en person under 16 år, som jo bliver den grænse, vi fastholder, så vidt jeg kan se.
Men vi ser frem til at kunne drøfte de her ændringer, som vi vil foreslå i det kommende udvalgsarbejde, og som forslaget ligger her, stemmer vi ja til det.