Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 114 Bilag 4
Offentligt
1098347_0001.png
Til Beskæftigelsesudvalgets Medlemmer og Ordførerne. 28-3-2012ARBEJ DSMARKEDETSF E R I E F O N D
Hauser Plads 20, 4.POSTBOKS 11921011 KØBENHAVN KTELEFON 3348 7000TELEFAX 3348 7001www.aff.dk[email protected]GIRO 526-0620

Vedr. ændringsforslag til ferieloven § 32, stk. 2, 2. pkt. (pkt. 12) og § 42, stk. 1 (pkt. 16).

De tekniske ændringer i lovforslaget dækker over store konsekvenser for Arbejdsmarkedets Feriefond.Fonden kan ikke fortsætte sin hidtidige virksomhed til gavn for lønmodtagerne og dansk turisme,såfremt lovforslaget vedtages i uændret form.Fondens midler stammer fra lønmodtagernes uhævede feriepenge. De er optjent af lønmodtagerne, ogindgår ikke i statskassen.Fonden støtter almene turistattraktioner. Støtten skaber vækst i hele landet, ikke mindst i ’udkantsdan-mark’. Støtte fra fonden fungerer som egenbetaling i forhold til EU, hvilket genererer yderligeresamfundsøkonomi. Fonden har gennem de seneste år støttet 130 projekter med i alt 1,1 mia. kr. Detsvarer til anslået over 1000 arbejdspladser.Vedlagt google map og projektliste.Fonden støtter også ferieophold for udsatte familier. Støtten udgør årligt 35 mio. kr. I 2011 sikredefonden, at 17.000 udsatte børn og voksne fik mulighed for at komme på ferie. En netop offentliggjortundersøgelse fra Rådgivende Sociologer dokumenterer positive effekter af ferieophold i form afændringer i familiernes hverdag, herunder genoptagelse af uddannelse og arbejde.Vedlagt liste medde organisationer der støttes.Arbejdsmarkedets Feriefond anerkender, at staten kompenseres for reelle udgifter.Med lovforslaget overkompenseres staten på bekostning af fondens muligheder for at videreføre densamfundsgavnlige virksomhed.Konkret indebærer forslaget (pkt. 12) at fondens muligheder for at oppebære renteafkast fra FerieKontofår ren teoretisk karakter.Fonden anfægter ikke, at de reelle omkostninger til FerieKonto dækkes af renteafkastet. Men fondenønsker en model, der indeholder en reel fordeling af det resterende renteafkast mellem staten ogfonden.Arbejdsmarkedets Feriefond anerkender tillige, at ledige ikke altid hæver deres feriepenge. Statenbliver derfor kompenseret for faktiske udgifter til arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp.Fonden er uforstående over for en fast procent, der ikke tager højde for den forventede øgede adgangtil at undgå dobbeltforsørgelse. Fonden er således ikke enig i grundlaget for fastsættelse af procentenpå 50. Fonden ønsker en fortsættelse af kompensationsprincippet, der bygger på faktiske udgifter.Arbejdsmarkedets Feriefond har anmodet om foretræde for Beskæftigelsesudvalget, og stiller sig tilrådighed med uddybende bemærkninger.Med venlig hilsenp.v. Poul Ulsøe, formand for Arbejdsmarkedets Feriefond (mobil 21674540)Nina Löwe Krarup, direktør (mobil 21204942)