By- og Boligudvalget 2011-12
L 113 Bilag 1
Offentligt
1098718_0001.png
1098718_0002.png
1098718_0003.png
1098718_0004.png
NOTATDato: 8. marts 2012Kontor: BoliglovgivningSagsnr.: 2012-186186Sagsbehandler: nho/mpkDok id:
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidigorslagregulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger (Løbedage, husleje ogbeboerklagenævnenes indberetning og opmagasinering af indbo i plejeboliger)1.IndledningLovforslaget har i perioden 10. februar til 1. marts 2012 været sendt i høring hos de organi-sationer og myndigheder, der er nævnt sidst i notatet. Lovforslaget har endvidere været otionerop-taget på høringsportalen.Der er modtaget svar fra:Advokatrådet, Boligselskabernes Landsforening, Danske Udlejere, DommerfuldmægtigfoLandsforening,Dommerfuldmægtigfor-eningen, Ejendomsforeningen Danmark, Grundejernes Investeringsfond, Huslejenævns- ogrundejernesBeboerklagenævnsforeningen, KL, Lejernes Landsorganisation, Præsidenten for VestreLandsret og Præsidenten for Østre LandsretLandsret.Advokatrådet, Præsidenten for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre Landsrethar med-delt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.Nedenfor foretages i tematiseret form en gennemgang af kommentarer og væsentlige forslagtil ændringer i lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.2.Afskaffelse af lejelovenes løbedageAfskaffelseBoligselskabernes Landsforening, Danske Udlejere og Ejendomsforeningen Danmarksomningen Danmarkerudgangspunkt positive overfor en afskaffelse af lejelovenes løbedage.Ejendomsforeningen Danmark og Dommerfuldmægtigforeningenbemærker dog, at for atafskaffelsen af løbedagene kan få den tilsigtede virkning, bør tidspunktet for afgiafgivelse af på-
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
krav tilsvarende fremrykkes. I modsat fald frygter man, at lejere fortsat vil betale husleje vedudløbet af de 3 dage, løbedagene udgør i dag.Dommerfuldmægtigforeningenforeslår endvidere en ændret formulering af påkravsbestem-melsen. Endelig foreslås en tilvejebringelse af et retsgrundlag, der sikrer, at lejere anvenderen eller anden form for automatisk overførsel af huslejen.Danske Udlejereforeslår, at det med henblik på at reducere antallet af udsættelser yderlige-re, bør indsættes i loven, at udlejer kan bestemme, at husleje skal betales via nets/PBS.Lejernes Landsorganisation (LLO)bemærker, at LLO ikke forventer, at forslaget om afskaf-felse af lejelovenes løbedage vil have særlig stor effekt, når det gælder om at nedbringe an-tallet af udsættelser af lejere. LLO tilføjer, at en afkortning af løbedagene rammer de lejere,der har problemer med at få løn eller indkomstoverførsler overført til bankkontoen tidsnok.KLfinderikke, at fjernelsen af løbedagene vil ændre på den manglende huslejebetaling.KommentarFormålet med at fjerne lejelovenes tre løbedage er at sikre, at huslejebetalingen sker umid-delbart efter udbetaling af indkomst. Med lovforslaget bliver sidste rettidige dag for betaling afhusleje i praksis i langt de fleste tilfælde rykket frem til den 1. i måneden.Grunden til, at tids-punktet for udlejerens afgivelse af påkrav ikke er rykket tilsvarende frem, er et ønske om atundgå, at lejere, som altid har betalt husleje til tiden, påføres ekstra udgifter i form af på-kravsgebyr. Hertil kommer, at ministeriet er bekendt med tilfælde, hvor månedslønnen somfølge af arbejdsgiverens forhold først kommer til lejerens rådighed den 2. eller 3. i måneden.Sådanne lejere bør ikke kunne mødes med påkrav og krav om betaling af påkravsgebyr.Enophævelse af lejeaftalen vil dermed heller ikke kunne ske tidligere end efter de gældenderegler.Med fremrykningen af sidste rettidige betalingsdag til den 1. i måneden opnås bl.a., at alle delejere, som anvender Nets til overførsel af huslejen, fremover vil få overført huslejen den 1. imåneden i modsætning til nu, hvor huslejen overføres den 4., 5. eller 6. i måneden, alt efterhvordan sidste rettidige betalingsdag falder.Hertil kommer, at der med det stigende fokus pårådgivning m.v. af udsættelsestruede lejere, kan være en berettiget forventning om, at flereog flere lejere på egen hånd eller med hjælp fra andre får etableret en eller anden form forautomatisk overførsel af huslejebetalingen, og at huslejen dermed overføres den 1. i måne-den.Det har tidligere været overvejet at stille krav om automatisk overførsel af huslejebetalingen.Da der imidlertid er borgere, som fx ikke kan indgå aftale med banken om betalingsservice,har man ikke villet stille krav om, at husleje skal overføres automatisk. Den nævnte gruppeborgere ville i så fald være afskåret fra at få en lejebolig.Efter de gældende regler kan påkrav tidligst afgives den 5. i måneden. Det forudsættes her-ved, at lejen forfalder til betaling den 1. i måneden, rettidig betaling kan ske til og med den 4.i måneden og påkrav kan tidligst afgives efter sidste rettidige betalingsdag, dvs. den 5.Som
2af4Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
lovforslaget er udformet, vil der også fremover tidligst kunne afgives påkrav den 5. i måne-den, hvorfor den foreslåede formulering af påkravsbestemmelserne fastholdes.3. Husleje- og beboerklagenævnenes indberetningDer er i høringssvarene generel tilslutning til forslaget om at give ministeren hjemmel til atpålægge huslejenævnene og beboerklagenævnene at indberette oplysninger om de afgørel-ser, som nævnene træffer, samt at der videregives oplysninger til DIADEM.Husleje- og Beboerklagenævnsforeningenanfører, at forslaget vil have større administrativekonsekvenser end forudsat i bemærkningerne. Endvidere anføres, at det skal sikres, at svar-tider undgås, at det – også af hensyn til ensartetheden - på forhånd defineres hvilke svarmu-ligheder, der kan gives, at der kun foretages registrering af de allermest nødvendige oplys-ninger, at man undlader at afkræve nævnene oplysninger af skønsmæssig karakter, herun-der f.eks. mht. hvem der har ”vundet” en sag, og at systemet først tages i brug efter gennem-førelse af et eller flere forsvarlige pilotprojekter.KLpåpeger, at indberetninger af denne type bør begrænses til det mest nødvendige og atdet bør genovervejes om gevinsten ved en løbende forpligtelse til at indberette sager i detteomfang, også står mål med indsatsen. Samtidig henstilles det, at der ved evt. gennemførelsesørges for tydelig beskrivelse af, hvordan sager skal registreres i systemet.KommentarIndberetningsskemaet er udformet i samarbejde med Husleje- og Beboerklagenævnsfor-eningen og foreningens ønsker hertil er i videst muligt omfang imødekommet. Da der tilligeer tale om et meget enkelt system, vurderes der ikke at være behov for et egentligt pilotpro-jekt, men implementeringen af systemet vil naturligvis foregå i tæt samarbejde med forenin-gen.Ved etablering af databasen er det tilstræbt at begrænse nævnenes indberetninger mestmuligt samtidig med, at det kun er oplysninger, som typisk i dag registreres, der skal indbe-rettes. For at opfylde hensigten med DIADEM - at give digital adgang til oplysninger i forbin-delse med ejendomshandel - er det imidlertid nødvendigt at foretage indberetning alleredepå tidspunktet for sagens indbringelse. Hermed registreres, at der nu verserer en sag vednævnet, hvilket er af betydning for en potentiel køber. Når afgørelsen herefter foreligger, ind-berettes oplysninger vedrørende denne.Danske Udlejereforeslår, at der i forbindelse med etablering af registeret tages initiativ til, atboligretterne pålægges at tilsende nævnene kopi af domme i sager, som er startet i et nævn.KommentarDer vil i forlængelse af lovændringen blive taget kontakt til Domstolsstyrelsen med henblik påat indgå aftale om, at boligretterne fremsender kopi af sådanne domme til nævnene.Ejendomsforeningen Danmarkfinder det mere hensigtsmæssigt, hvis bemyndigelsen ud-møntes i bekendtgørelsesform.
3af4Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
KommentarDen valgte fremgangsmåde svarer til den, som gælder efter byfornyelseslovens § 104. Den-ne mindre formelle løsning er enklere at udmønte.4. Opmagasinering af indbo i plejeboligerKLbemærker, at forudsætningen for, at gensidighedsaftalen kan betragtes som opfyldt, er,at detfremgår, at intentionen med tilføjelsen af §75, stk. 5, er, at muligheden for opmagasine-ring udnyttes i et større omfang, således at tomgangsperioder reduceres.KommentarDet er korrekt, at dette er en nødvendig forudsætning for opfyldelsen af gensidighedsaftalen.Derfor fremgår det også udtrykkeligt, at formålet med lovforslaget er at reducere ”tomgangs-lejen”. Det er hensigten, at den vejledning, som vil blive udarbejdet til kommunerne, tillige vilblive fremsendt til skifteretterne til orientering.Ejendomsforeningen Danmark og BLforeslår, at reglen udbredes til at omfatte alle lejeboli-ger.KommentarDet bemærkes, at der alene er tale om en præcisering. Muligheden for at opmagasinere ersærligt hensigtsmæssig for plejeboliger, hvor genudlejningsfrekvensen er meget høj. Udleje-re af andre boliger vil dog kunne benytte en tilsvarende fremgangsmåde i tilfælde af lejerensdød, hvis ikke indboet fjernes.5. HøringsparterAdvokatrådet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Boligselskabernes Landsfor-ening, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger,Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Udlejere, Den Danske Dommer-forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark, Forsikring og Pen-sion, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Kommu-nernes Landsforening, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Præsidenten for VestreLandsret og Præsidenten for Østre Landsret.
4af4Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk