Transportudvalget 2011-12
L 112 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 112
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer(Kontrolsyn af erhvervskøretøjer på firmaadressen, finansiering af tilsyn, videregivelse af data til kommercielle formål,bødestraf til ejer eller bruger for ikke at fremstille køretøj til syn)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Venstrehar stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 6. Enhedslisten harstillet ændringsforslag nr. 2, og transportministeren har stil-let ændringsforslag nr. 3, 5 og 7.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. marts 2012 og var til 1.behandling den 27. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 10. januar2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 157.Den 21. marts 2012 sendte transportministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 17 spørgsmål til transportministerenog 1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse,som disse har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål tiltransportministeren og dennes svar herpå er optrykt som bi-lag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de af Venstre stillede ændrings-forslag og med de af transportministeren stillede ændrings-forslag nr. 3 og 5. Hvis mindretallets ændringsforslag bliverforkastet, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3.behandling.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikkegå ind for, at Trafikstyrelsen uanmeldt kan foretage kontrol-syn af erhvervskøretøjer på arealer, som køretøjsbrugeren,køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i er-hvervsmæssig henseende.Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti finder det mest hensigtsmæssigt, at alkontrol af køretøjer finder sted, når køretøjerne benyttes påoffentlig vej, således at der ikke er tvivl om, at der er sket enovertrædelse af såvel færdselsloven som udstyrsbekendtgø-relser og/eller eventuelt lov om synsvirksomhed.På offentlig vej vil det kunne konstateres, om et er-hvervskøretøj er synsgodkendt på lemfældige vilkår ellerved bevidst snyd. Her kan også køretøjets ejer, som måskeligefrem er ansvarlig for omgåelse af et reelt syn, pålæggesstraf for en sådan forseelse, hvilket ikke vil være tilfældetved nærværende lov, jf. svar på spørgsmål 8, som kun omta-ler sanktioner mod synsvirksomheden.Der kan, jf. svaret på spørgsmål 5, ikke dokumenteres etbehov for lovforslaget.Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti frygter, at tiltag med syn af køretøjerhos danske virksomheder vil øge uligheden og fremme an-vendelsen af udenlandske køretøjer, hvor fejl og manglermåske endda er større. Ligeledes noterer Venstre, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepartisig de divergerende svar på spørgsmål 9 og 12, hvor detfremgår henholdsvis. »Det er planen at foretage en generelopprioritering af syn ved vejsiden.« og »Det er ikke hensig-ten at nedsætte antallet af syn ved vejsiden, som planlæggesuændret til 200 årligt.«Etandet mindretali udvalget (S, RV og SF) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de af transportministerenstillede ændringsforslag.
AX014014
2
Ettredje mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de af Enhedslisten og de af transportmini-steren stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(DF, LA og KF):1)Nr. 1affattes således:»1.I§ 11indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Som led i Trafikstyrelsens tilsyn med synsvirk-somheder og omsynsvirksomheder kan der udføres kontrolaf erhvervskøretøjer ved vejsiden.««[Adgang til uanmeldt kontrolsyn på arealer, som køretøjs-brugeren, køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder overi erhvervsmæssig henseende, udgår]Af etmindretal(EL):2)Nr. 2udgår.[Trafikstyrelsens mulighed for at videresælge data fra styrel-sens registre mod vederlag udgår]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.§ 13, stk. 1,affattes således:»Med bøde straffes den registrerede ejer eller bruger af etkøretøj, der ikke fremstiller køretøjet til syn efter indkaldel-se, jf. § 3, stk. 1, og den registrerede ejer eller bruger, derikke efterkommer et påbud efter § 3, stk. 3.««[Flytning af præciseringsforslag vedrørende administrativebødeforelæg til bestemmelsen vedrørende ændring af hoved-loven]Af etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(DF, LA og KF):4)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 15, stk. 3,udgår »og af erhvervskøretøjer, der befinder sig på et areal,som køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller dennes virksom-hed råder over i erhvervsmæssig henseende«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:
Til § 25)Nr. 1affattes således:»1.§ 1, nr. 2,ophæves.«[Ophævelse af gældende ændringsbestemmelse vedrørendelovens § 13, stk. 1]Til § 3Af etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(DF, LA og KF):6)Stk. 2udgår.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL ogSF):7)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 11, stk. 2, i lov om godkendelse og syn af køre-tøjer som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder alene an-vendelse på erhvervskøretøjer, der er synet eller omsynet ef-ter lovens ikrafttræden.«[Overgangsordning vedrørende kontrolsyn på firmaadresser]BemærkningerTil nr. 1, 4 og 6Med ændringsforslag nr. 1 ønsker Venstre at fjerne mu-ligheden for, at Trafikstyrelsen uanmeldt kan foretage kon-trolsyn af erhvervskøretøjer på arealer, som køretøjsbruge-ren, køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i er-hvervsmæssig henseende. Ændringsforslag nr. 4 og 6 erkonsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1.Til nr. 2Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten, at mulighe-den for, at Trafikstyrelsen kan udlevere data fra styrelsensregistre mod vederlag til kommercielle formål, udgår.Til nr. 3, 5 og 7Ændringerne indeholder alene korrektioner af teknisk ka-rakter.Med ændringsforslag nr. 3 flyttes forslaget vedrørendeændring af bestemmelsen, der præciserer, at et administra-tivt bødeforelæg for a) ikke at fremstille et køretøj til perio-disk syn efter indkaldelse eller b) ikke at aflevere et køretøjsnummerplader efter påbud kan gives til den registrerede ejereller den registrerede bruger, fra lovforslagets bestemmelsevedrørende lov nr. 469 af 18. maj 2011 om ændring af lovom godkendelse og syn af køretøjer til lovforslagets bestem-melse vedrørende hovedloven (lov nr. 474 af 9. juni 2004om godkendelse og syn af køretøjer).Med ændringsforslag nr. 5 ophæves den gældende æn-dringsbestemmelse vedrørende dette stykke som konsekvensaf nyaffattelsen af lovens § 13, stk. 1, jf. ændringsforslag nr.3.Med ændringsforslag nr. 7 foretages en præcisering afden foreslåede bestemmelse.
3
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 112Bilagsnr.123456TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra transportministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 112Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorvidt lovforslaget hjemler mulighed for, at Trafikstyrel-sen kan foretage kontrolsyn i en virksomhed af andre køretøjer enddet, som er godkendt inden for de sidste 4 uger, og som gav mulighedfor kontrolsynet, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt et resultat af et kontrolsyn i firmaet inden for 4uger efter den oprindelige godkendelse vil kunne danne grundlag forat kunne statuere forsømmelser ved det egentlige syn og dermed udlø-se sanktioner mod bilsynsfirmaet, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en uddybelse af, om det i § 11, stk. 3, nævnte udtryk »vedvejsiden« skal forstås således, at det skal være i nærheden af synshal-len, når køretøjet kommer ud fra ordinært syn, eller der menes overalti landet, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det vil være køretøjets ejer eller køretøjets bruger,som har den primære pligt til at fremstille køretøjet til syn, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om statistiske oplysninger (antal) og kategorisering (art) af pro-blemerne vedrørende mangler på nysynede køretøjer, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan fejl og mangler fordeler sig mellem udenlandske ogdanske køretøjer, som stoppes ved vejsiden, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, i hvor mange sager der årligt konstateres bevidste ændrin-ger/manipulation med fartskrivere samt andre grove og bevidste over-trædelser, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er tilfældet ved kontrolsyn på en virksomhed,at der kan udstedes bødeforelæg, ligesom hvis et køretøj antræffes påvej med fejl og mangler, idet køretøjet »er ude af drift«, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der også bliver tale om øget syn af udenlandskekøretøjer ved vejsiden, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor mange udenlandske erhvervskøretøjer der tilbagehol-des til grundigere syn, grundet de er stoppet ved vejsiden, til transport-ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5
11
12
13
1415
16
17
18
Spm. om, hvorvidt det kan garanteres, at kontrolsyn på virksomhederikke sker på bekostning af vejsidesyn af udenlandske køretøjer, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange inspektioner/kontrolsyn det forventes, at Tra-fikstyrelsen gennemfører årligt i virksomhederne, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår på døgnet og evt. på søn- og helligdage og i wee-kender det kan forventes, at Trafikstyrelsen vil møde op i virksomhe-der, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad proceduren vil være, hvis Trafikstyrelsen møder op ien virksomhed, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil fremlægge de beregninger, der har medførtforslaget om at sænke gebyret pr. syn fra 22 kr. til 19 kr., til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil oplyse udgifterne til Statens Bilinspektion fordet sidste hele år, Statens Bilinspektion eksisterede, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil oplyse udgifterne for staten til kontrolvirk-somhed af synshallerne, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, i hvor mange sager der årligt konstateres bevidste ændrin-ger/manipulation med fartskrivere samt andre grove og bevidste over-trædelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
6
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 5, 8, 9 og 12 og transportministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V, DF, LA og KF.Spørgsmål 5:Ministeren bedes fremlægge statistiske oplysninger (antal) og kategorisering (art) af problemerne vedrø-rende mangler på nysynede køretøjer. Kan disse fejl og mangler henføres til bilsynet, eller er der tale ombevidste ændringer kort efter synet?Svar:Trafikstyrelsen har oplyst, at de p.t. ikke har de pågældende statistiske oplysninger vedrørende fejl pånysynede køretøjer efter, at de har forladt synshallen.Spørgsmål 8:Antræffes et køretøj på vej med fejl og mangler, kan der udstedes bødeforlæg. Ministeren bedes oplyse,om det også er tilfældet ved kontrolsyn på en virksomhed, idet køretøjet »er ude af drift«?Svar:Kontrolsyn i en virksomhed har alene til formål at kontrollere kvaliteten af det seneste syn foretaget afen synsvirksomhed. Kontrolsyn vil således ikke blive anvendt som middel til at kunne udstede bødefor-læg.Spørgsmål 9:Ministeren bedes redegøre for, om der også bliver tale om øget syn af udenlandske køretøjer ved vejsi-den?Svar:Det er planen at foretage en generel opprioritering af syn ved vejsiden. I det omfang udenlandske køre-tøjer standses af politiet i forbindelse hermed, vil der også blive tale om øgede syn ved vejsiden af uden-landske køretøjer.Spørgsmål 12:Hvor mange inspektioner/kontrolsyn forventes det, at Trafikstyrelsen gennemfører årligt i virksomhe-derne, og i hvilket omfang vil det kunne nedsætte hyppigheden af landevejskontroller?Svar:Der forventes efter planen udført 100 kontrolsyn om året i virksomheder. Det er ikke hensigten at ned-sætte antallet af syn ved vejsiden, som planlægges uændret til 200 årligt.