Transportudvalget 2011-12
L 112 Bilag 1
Offentligt
1095048_0001.png
1095048_0002.png
1095048_0003.png
1095048_0004.png
1095048_0005.png
1095048_0006.png
1095048_0007.png
1095048_0008.png
1095048_0009.png
1095048_0010.png
1095048_0011.png
1095048_0012.png
Edvard Thomsensvej 142300 Købnhavn STelefon 7221 8800
Høringsnotatvedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om godkendel-se og syn af køretøjer(Kontrolsyn af erhvervskøretøjer på firmaadressen, finansiering af til-syn m.v.)Trafikstyrelsen har den 22. december 2011 sendt udkast til lov omændring af lov om godkendelse og syn og køretøjer i høring hos de ibilag 1 nævnte organisationer. Lovudkastet har også været offentlig-gjort på Høringsportalen.Høringsfristen udløb den 12. januar 2012.De modtagne høringssvar, for så vidt angår hovedpunkterne i lovud-kastet, kan sammenfattes således:1. Lovforslaget genereltDansk Transport og Logistik (DTL) er generelt positive over for forsla-get, hvor Trafikstyrelsen får mulighed for at kunne gennemføre enmere målrettet og effektiv indsats mod køretøjer, som ikke er i for-skriftsmæssig stand, ligesom indsatsen med kontrol af synsvirksom-hedernes arbejde og erhvervskøretøjer optimeres.Dansk Metal finder det er positivt, at der sættes målrettet ind medkontrol af lastbiler uden for synshallen, som ikke lever op til tekniskesynskrav.Forbrugerrådet kan støtte, at Trafikstyrelsen får mulighed for at fore-tage syn ved vejsiden og udføre uanmeldte kontrolsyn af synede er-hvervskøretøjer på virksomhedens areal, da det forventes at mindskesnyd med køretøjernes sikkerhed og vil højne den samlede sikkerhedpå vejene for alle trafikanter.DI Transport kan principielt støtte en bedre og mere effektiv kontrolmed bilsyn og kontrol med køretøjerne på vejene, men lovforslagetblander på en række områder de to ting sammen og bidrager derforikke til at opnå målsætningen om en mere effektiv kontrol. Udgangs-punktet bør være, at lov om bilsyn vedrører syn og kontrol afsynsvirksomheder, mens kontrol af køretøjer reguleres af færdselslo-ven.
[email protected]www.trafikstyrelsen.dkDato:15. marts 2012
J.nr. 20000-1
Side 1 (12)
ERFAgruppen-bilsyn hilser grundlæggende lovudkastet velkommen,idet synsvirksomhedernes erfagruppe har samme interesse som Tra-fikstyrelsen i at sikre en høj teknisk sikkerhed i danske køretøjer.Gruppen støtter muligheden for i højere grad at tilrettelægge et tilsyn,der afspejler det reelle risikomønster, herunder en styrkelse af Trafik-styrelsens evne til at mindske køretøjsbrugeres muligheder for at spe-kulere i at anvende ulovligt udstyr i perioden mellem de periodiskesyn, herunder navnlig fartskriver, hastighedsbegrænser og forure-ningsbegrænsende udstyr.Dansk Erhverv er overordnet positiv over for forslaget, der generelt vilmedføre et mere målrettet og effektivt ressourceforbrug på området.International Transport Danmark (ITD) vil gerne støtte op om ethverttiltag, der kan medvirke til en mere effektiv og professionel kontrol.ITD mener dog, at nærværende forslag blander kontrol og tilsyn medsynsvirksomheder sammen med kontrollen af lastbilers tekniske til-stand.Trafikstyrelsens kommentar:Det præciseres i lovforslaget, at udvidelsen af kontrolsynsmuligheder-ne alene tager sigte på at forbedre Trafikstyrelsens tilsyn med syns-og omsynsvirksomheder.
2. Kontrol ved vejsidenDansk Metal finder det vigtigt at få afklaret, hvor og hvordan kontrol-len konkret skal foregå. Skal der ske uanmeldt syn på lastbiler på mo-torvej eller motortrafikvej, bør det være sammen med politiet, lige-som selve kontrollen bør foregå væk fra motorvejen eller motortrafik-vejen.Dansk Transport og Logistik (DTL) ser forslagets § 11, stk. 3, som envæsentlig styrkelse af Trafikstyrelsens muligheder for at kontrollereerhvervskøretøjers forskriftsmæssige stand. Efter DTL’s opfattelse børder ske en væsentlig styrkelse af vejkantsyn, fordi det har stor præ-ventiv effekt på en vognmand/virksomhed, hvis et erhvervskøretøjkontrolleres ved vejsiden og herunder opnår et køreforbud pga. dårligvedligeholdelse m.v., hvorefter den igangværende transport ikke kangennemføres.DI Transport finder, at kontrol ved vejsiden sammen med politiet ogSkat i de såkaldte multikontroller er et effektivt kontrolmiddel, da manud over køretøjernes stand kan kontrollere overtrædelser af køre- og
Side 2 (12)
hviletid, cabotageregler m.v. DI Transport er derfor positive over for,at en større del af disse kontroller finansieres med gebyrindtægterne.International Transport Danmark (ITD) ser positivt på forslaget omøget fokus på syn ved vejsiden i samarbejde med politiet. Trafiksty-relsens deltagelse ved politiets vejkontroller styrker indsatsen bådemed hensyn til faglighed og effektivitet, således at vejkantkontrollernei praksis opleves som professionelle og gennemføres hurtigt og effek-tivt.Trafikstyrelsens kommentar:Kontrol ved vejsiden vil foregå på samme måde som i dag, hvor derforetages kontroller af Trafikstyrelsen i samarbejde med politiet, somforetager selve standsningen af køretøjet. Antallet af kontroller for-øges og suppleres med relevante kontroller på virksomhedsadresser.
3. Kontrol af erhvervskøretøjer på firmaadressenSammenslutningen af Køretøjsopbyggere og Autooprettere i Danmark(SKAD) bifalder tanken om efterfølgende kontrol af erhvervskøretøjerhos ejere eller ved vejsiden, da dette kan bidrage til en forøgelse aftrafiksikkerheden. Samtidig opfordrer SKAD til, at der afsættes denødvendige ressourcer til at ansætte og uddanne det fornødne perso-nale, der skal udføre denne opgave.Dansk Transport og Logistik (DTL) finder det, for så vidt angår forsla-gets § 11, stk. 2, tvivlsomt, om der vil kunne opnås en effektivmålbar og præventiv effekt i forhold til de nuværende muligheder,som Trafikstyrelsen har for kontrolsyn, ligesom det anses for unødigtforstyrrende og indgribende, at vognmanden/virksomheden skal stillesine arealer og køretøjer til rådighed for kontrolsyn, når køretøjet ikkeanvendes.Dette begrundes i, at Trafikstyrelsen angiveligt udfører kontrolsyn påhverdage, hvor de fleste erhvervskøretøjer må forventes at være idrift. Derfor anses muligheden for at gennemføre et kontrolsyn på etkonkret køretøj op til 4 uger efter et syn eller omsyns gennemførelseikke som realistisk, og det vil være vanskeligt at målrette indsatsen,således at ressourcerne anvendes effektivt og med sikkerhed for lo-ven. Alternativt skal et kontrolsyn gennemføres uden for ”normal ar-bejdstid” og evt. i weekenden, hvor køretøjet formodes at være tilstede på hjemadressen. I disse tidsrum vil der formentlig kun i be-grænset omfang være personale på arbejde og derved ingen adgangtil køretøjet og dets nøgler.
Side 3 (12)
DTL foreslår derfor, at forslagets § 11, stk. 2, fjernes.Alternativt kan det overvejes at bemyndige Trafikstyrelsen til mod be-hørig legitimation at udtage et erhvervskøretøj til kontrolsyn i indtil 24timer efter et gennemført syn eller omsyn, uanset hvor køretøjet fy-sisk befinder sig og holder stille.Dette vil give Trafikstyrelsen mulighed for at gennemføre kontrolsyneti tilknytning til det gennemførte syn eller omsyn, uagtet at køretøjethar forladt synsstedet og er parkeret på hjemadressen eller en andenadresse, hvor køretøjet ikke er hjemmehørende.Bemyndigelsen vil i øvrigt ikke kræve politiets assistance til at gen-nemføre kontrolsynet, da køretøjet holder stille. Der er således ikketale om at bemyndige Trafikstyrelsen generelt til at standse og kon-trollere køretøjer som politiets hjemmel i Færdselslovens § 77, mendet vil give Trafikstyrelsen mulighed for at målrette kontrolaktiviteter-ne i tilknytning til kontrol af en synsvirksomhed uden at være geogra-fisk begrænset til at udføre kontrolsyn på dennes adresse. Dette ind-greb vil ligeledes være mindre forstyrrende for køretøjets ejer, lige-som der er større sikkerhed for, at fejl på køretøjet også var til stedeunder det netop gennemførte syn eller omsyn af køretøjet.DI Transport anfører, at kontrolsyn foretages mest effektivt umiddel-bart efter synet. Desuden vil lastbiler og busser normalt være ude atkøre og ikke stå stille på virksomhedernes arealer, da de jo er en delaf transportvirksomhedernes produktionsapparat. Det er derfor ydersttvivlsomt, om man uanmeldt kan lokalisere de nysynede køretøjer. Ogi de tilfælde, hvor f.eks. en lastbil går i stykker i perioden på fire ugerefter syn og står på virksomhedens areal og afventer reparation, erder ikke tale om kørsel med en lastbil, der ikke er i forsvarlig stand,da lastbilen jo netop er taget ud af drift.Derudover vil det gå ud over planlægningen af kørselen, hvis lastbi-lerne bliver standset på grunden. Det vil derfor virke mindre indgri-bende at blive dobbelttjekket i forbindelse med et periodisk syn.For så vidt angår kontrol af køretøjerne, herunder montering af ulov-ligt udstyr, begrunder det heller ikke en hjemmel til virksomhedskon-trol. DI Transport tager skarpt afstand fra montering af ulovligt ud-styr, men dette bør fanges af politiets tungvognskontrol, da dette eruacceptabelt, uanset om det er inden for en fire ugers periode fra sid-ste syn eller ej.
Side 4 (12)
DI Transport opfordrer til at droppe den del af lovforslaget, der vedrø-rer hjemmel til kontrol på virksomhedens arealer, da det er overflø-digt og ikke vil virke efter hensigten.Dansk Erhverv er kritisk over for forslaget om, at Trafikstyrelsen fårmulighed for kontrolsyn i 4 uger efter synet. Dansk Erhverv findermotivationen for forslaget forståelig, men finder løsningen unødigtindgribende for de omfattede virksomheder, idet erhvervskøretøjerhelst skal være væk fra ejerens ejendom og i indtægtsgivende drift iså mange af døgnets timer som muligt. Dansk Erhverv foreslår, atstyrelsen bemyndiges til, efter samme retningslinjer som de skitsere-de i forslaget, inden for 24 timer efter et syn at foretage kontrolsynuanset, hvor køretøjet befinder sig.International Transport Danmark (ITD) er betænkelig ved, at der gi-ves mulighed for at anvende tvangsindgreb uden for strafferetsplejenog uden forudgående retskendelse på et område, der efter ITDs opfat-telse ikke berettiger det. I forhold til undersøgelsens formål, sagensbetydning og den krænkelse og ulempe, som undersøgelsen må anta-ges at forvolde, vil indgrebet efter ITS’s opfattelse være uforholds-mæssigt stort. Retsplejens intentioner om anvendelse af det mindstindgribende middel synes tilsidesat.Trafikstyrelsens kommentar:Hvad angår ressourceanvendelse til kontrolsyn, er der som udgangs-punkt tale om uændret ressourceanvendelse, idet udførelsen af etstørre antal vejsidesyn og af kontrolsyn på en firmaadresse, vil bliveopvejet af et tilsvarende færre antal kontrolsyn i synshaller (risikoba-seret tilgang).Der ses ikke nogen ekstra værdi i forslaget om alternativt at give Tra-fikstyrelsen mulighed for at udtage et erhvervskøretøj til kontrol i ind-til 24 timer efter gennemført syn eller omsyn uanset, hvor det befin-der sig. Dels vil det ofte være vanskeligt at lokalisere et køretøj, hvisdet ikke befinder sig på virksomhedsadressen eller et sædvanligt par-keringssted. Dels vil køretøjet typisk være i drift, hvis det ikke befin-der sig på hjemadressen eller et sædvanligt parkeringssted. Dervedrisikeres det, at det foreslåede alternativ ofte vil være mere forstyr-rende for ejeren af køretøjet end regeringens forslag.Det præciseres i bemærkningerne til lovforslaget, at der alene er taleom et kontrolsyn som led i Trafikstyrelsens tilsyn med syn- og om-synsvirksomheder. Eventuelle strafbare forhold som montering afulovligt udstyr på køretøjet er således ikke omfattet.
Side 5 (12)
4. Småreparationer på køretøjerDansk Bilforhandler Union finder det meget betænkeligt at givesynsvirksomhederne hjemmel til at udføre småreparationer, idet for-brugeren som udgangspunkt er afhængig af at få sit køretøj synet,hvorfor der opstår et ulige magtforhold, hvor et tilbud om en mindrereparation derfor kan være vanskeligt at afslå.Det er Dansk Bilforhandler Unions opfattelse, at man her bevæger sigud på en glidebane, som på ingen måde kan være til gavn for forbru-geren, der kan føle sig presset til at få udført en reparation hos en le-verandør, man ikke har valgt p.g.a. pris, service eller kvalitet, menudelukkende fordi forbrugeren følger sig presset dertil p.g.a. et uligemagtforhold. Samtidig påfører det branchen en helt urimelig unfair oguacceptabel konkurrence.Dansk Transport og Logistik (DTL) ser muligheden for, at småfejl kanudbedres i tilknytning til synet som et positivt tiltag, fordi synsvirk-somheden herved kan tilbyde at udbedre fejlen, før køretøjet atterbenyttes på færdselslovens område. Dette vil være til gavn for færd-selssikkerheden, og det må antages, at forslaget især får betydningfor små køretøjer.Danmarks Automobilforhandler Forening (D¶A¶F) gør kraftige indsigel-ser mod at ændre synslovens § 6. Det er i den forbindelse D¶A¶Fs op-fattelse, at der af habilitetsårsager nødvendigvis fortsat må værevandtætte skotter mellem synsvirksomheden og reparatøren. Der erikke med lovforslaget fremlagt hverken begrundet argumentation ellerdokumentation for, at der ikke fortsat består habilitetsproblemer,f.eks. om hvorvidt de anførte fejl og mangler ved et køretøj skyldes etønske fra synsvirksomhedens side om at opnå økonomisk vinding veden unødvendig reparation af køretøjet.Forslaget begrundes med, at det vil øge trafiksikkerheden, hvis små-reparationer kan udføres samtidig med synet. D¶A¶F har vanskeligtved at få øje på en forbedring af trafiksikkerheden med denne be-grundelse. I dag får bilejeren en betinget godkendelse og må køre frasynsstedet til værksted. Man har altså fra lovgivers side tidligere vur-deret, at der ikke var væsentlig sikkerhedsmæssig risiko ved at tilladekørsel fra synet til værksted i så tilfælde. Forslaget ses ikke at be-grunde eller dokumentere en ændring af denne hidtidige betragtning.D¶A¶F frygter, at denne del af lovforslaget skyldes et pres på lovgiverfra en økonomisk trængt synsbranche. D¶A¶F ærgrer sig over, at man ilovforslaget for at imødekomme dette lægger op til, at den eksiste-rende og mindst liges så økonomisk trængte autobranche skal holdefor. I den forbindelse skal bemærkes, at synsvirksomhederne pr. 6.
Side 6 (12)
juni 2012 får deres virksomhed udvidet med udlevering af nummer-plader og registrering af køretøjer i det nye Digitale Motor Register.Der vil efter 6. juni 2012 således være desto større behov for en klaradskillelse af syn og reparation, når synsvirksomheden står og viftermed nummerpladerne til køretøjet.Det er D¶A¶Fs opfattelse, at når man principielt har valgt at afskære etværksted fra at drive synsvirksomhed og en synsvirksomhed fra atdrive værkstedsvirksomhed, må denne adskillelse enten fastholdeseller der må åbnes op for, at værkstederne kan udføre synsvirksom-hed.Det er D¶A¶Fs opfattelse, at åbning for reparation af mindre fejl hossynsvirksomhederne er en skævvridning af grundlaget for fair konkur-rence. Kontrollen med synsvirksomhedernes aktiviteter er i dag ikkepå højde med det virkelige behov og på højde med den kontrol, derfinder sted med autoværkstederne – herunder af Arbejdstilsynet. Detkan efter D¶A¶Fs opfattelse drages tvivl om, hvorvidt nogle synsvirk-somheder vil påvirke en kunde, der ønsker sit køretøj synet, ved ogsågive tilbud om at udføre reparationer.Ydermere står det klart for D¶A¶F, at synsvirksomheder har en offent-lig godkendelse og stilling, der stiller synsvirksomheden i en magtfuldposition over for den almindelige bilejer, som kan medvirke til, at bil-ejeren vælger at lade sit køretøj reparere for at slippe fra et kørefor-bud eller en betinget godkendelse. Denne position vil som nævnt bliveyderligere segmenteret, når synsvirksomhederne bliver nummerpla-deoperatører.Sammenslutningen af Køretøjsopbyggere og Autooprettere i Danmark(SKAD) efterlyser en konkret definition af begrebet ”småreparationer”.Tillige anføres, at det er tvivlsomt, hvorvidt nogle synsvirksomhederdrager nytte af at kunne påvirke en kunde, der ønsker sit køretøj sy-net, til også at give tilsagn om at få gennemført reparationer.Synsvirksomheder har et embede, der stiller synsvirksomheden i enmagtfuld position over for den almindelige forbruger, og dermed kandette bidrage til, at forbrugeren vælger at lade sit køretøj reparere forat slippe for et køreforbud eller betinget godkendelse.Dansk Metal er bekymrede for en sammenblanding af synsmekanike-rens rolle som neutral skønsmand med en rolle som sælger. Forslagetkan åbne op for et salgspres på medarbejderne og et heraf følgendepres på medarbejdernes faglighed, som kan medvirke til et dårligt ar-bejdsklima.Forbrugerrådet finder, hvad angår forslaget om at give synsvirksom-hederne muligheder for at foretage bagatelagtige småreparationer, at
Side 7 (12)
dette kan give anledning til, at synsvirksomhederne lader sig styre afat sælge et produkt frem for at foretage en objektiv vurdering af bi-len, og dette vil ikke være i forbrugerens interesse. Forbrugerrådetkan derfor ikke støtte denne åbning i forhold til synsvirksomhedernesforretningsområde.DI Transport er betænkelig ved at åbne op for, at synsvirksomheder-ne kan udbedre mindre smådefekter, da der dermed kan stillesspørgsmålstegn ved, om synsvirksomheden har en kommerciel inte-resse i forbindelse med synet.CAD – Brancheforening for Værksteder giver udtryk for, at den i lov-forslaget under pkt. 2 anførte bemyndigelse vil være egnet til at kom-promittere habiliteten hos synsvirksomheder med deraf følgende fal-dende tillid til synsvirksomhedernes virke.Endvidere vil synsvirksomhederne i medfør af positivlisten på sigtkunne udkonkurrere værksteder alene af tidsmæssige årsager på enlang række tjenesteydelser. Værkstederne vil heroverfor ikke kunnetage til genmæle, da de kun på omsynsområdet har mulighed for atkonkurrere med synsvirksomhederne.CAD indstiller, at det under pkt. 2 anførte stk. 2 til den nugældendelovs § 6 udgår af lovforslaget.Såfremt lovforslaget vedtages i sin nuværende form, bør positivlistensindhold afgrænses økonomisk, både i forhold til arbejdsløn og mate-rialer. Endvidere bør begrebet ”småreparationer” forsøges indkredsetog defineret i videre omfang end nu, jf. synsvejledningen. Ligeledesbør listen ikke indeholde reparationer, hvor der overlades et skøn tilsynsvirksomheden, om reparationen skal udføres eller ej, for at bilenkan synes, da der herved kan opstå berettiget tvivl om habiliteten.Endelig bør positivlisten udarbejdes i en sådan form, at de relevanteorganisationer får mulighed for specifikt at komme med bemærknin-ger til listen og eventuelle fremtidige ændringer, hvorfor CAD ogsåhenstiller, at det overlades til Transportministeriet at udarbejde posi-tivlisten.ERFAgruppen-bilsyn er overvejende positiv over for en lempelse, menikke uden forbehold. Det ses med tilfredshed i bemærkningerne tillovforslaget , at Trafikstyrelsen fastsætter bagatelgrænsen ved at ud-færdige en positivliste for de tilladte udskiftninger og justeringer. Forat eliminere risikoen for inhabilitet forudsætter gruppen dog, at de tilpositivlisten knyttede fejl i fejlkodelisten angives som fejl, der kangodkendes betinget ved både syn og omsyn, således at køretøjsejeren
Side 8 (12)
aldrig bringes i det dilemma, at ønsket om en alternativ reparatørhindrer muligheden for at opnå en betinget godkendelse.International Transport Danmark (ITD) er betænkelig ved at åbne opfor muligheden for at foretage reparationer direkte på synsstedet. Detvil efter ITD’s opfattelse kunne give anledning til tvivl om habilitet ogunødig diskussion om, hvorvidt bedømmelsen af fejl er påvirket afkommercielle hensyn.Trafikstyrelsens kommentar:På baggrund af de indkomne høringssvar udgår bestemmelsen, dertillader visse småreparationer i synsvirksomheder, af lovforslaget.5. Salg af data til kommercielt brugForbrugerrådet kan tilslutte sig, at Trafikstyrelsen får mulighed for atoverføre relevante data fra Trafikstyrelsens registre til kommerciellevirksomheder, så længe disse data videresendes i anonymiseret formog generelt overholder persondataloven.International Transport Danmark (ITD) har ingen indvendinger modden kommercielle udnyttelse af data fra Trafikstyrelsens registre, for-udsat at den fornødne datasikkerhed er til stede, og at der ikke vide-regives personfølsomme oplysninger.Trafikstyrelsens kommentar:Den påtænkte ordning vedr. salg af data til kommercielt brug omfatterikke oplysninger, der kan henføres til personer. Ordningen ligger der-for uden for persondatalovens område.
Side 9 (12)
6. GebyrDI Transport finder det uhensigtsmæssigt at regulere med 2 % oven itilpasningsprocenten, der i sig selv burde være tilstrækkelig til atinflationsregulere gebyret. Selvom beløbet er yderst begrænset fordet enkelte køretøj, så er der tale om øgede omkostninger for er-hvervslivet, der ikke er omkostningsbegrundede og kun gælder danskindregistrerede køretøjer, hvilket DI Transport af princip ikke kanstøtte.International Transport Danmark (ITD) er uforstående over for, at ge-byret fremover skal reguleres med 2 % ud over tilpasningsprocenten.Tilpasningsprocenten bør efter ITS’s vurdering være tilstrækkelig til atinflationsregulere gebyret.Trafikstyrelsens kommentar:Det er besluttet at udforme gebyrbestemmelsen således, at gebyretreguleres en gang årligt pr. 1. januar med den af Finansministerietfastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks.7. Lovens formålInternational Transport Danmark (ITD) Lov om godkendelse og syn afkøretøjer har efter ITD’s opfattelse, som navnet antyder, til formål atfastlægge bestemmelser om godkendelse og syn af køretøjer, og dederaf følgende nødvendig bestemmelser omkring tilladelse til at fore-tage samme. Loven giver følgelig naturligt Trafikstyrelsen hjemmel tilat føre tilsyn med syns- og omsynsvirksomhederne.Med nærværende udkast ændres lovens formål imidlertid radikalt til atskulle sikre tilsynet med, at køretøjer til stadighed holdes i lovligstand. Dette tilsyn hører efter ITD’s opfattelse under færdselsloven,hvor der i § 77 er givet hjemmel til, at politiet kan standse et køretøjog lade det undersøge for fejl og mangler.Trafikstyrelsens kommentar:Idet der ikke tilføjes noget nyt med formålsbestemmelsen, er det be-sluttet at lade denne udgå af forslaget.
Side 10 (12)
Bilag 1
Høringsliste: Forslag til lov om ændring af lov om god-kendelse og syn af køretøjer og af lov om ændring af lovom godkendelse og syn af køretøjer – L 112(kontrolsyn af erhvervskøretøjer på arealer en virksomhed rå-der over, finansiering af tilsyn, videregivelse af data til kom-mercielle formål, bødestraf til ejer eller bruger for ikke at frem-stille køretøj til syn)
Organisationer:Autobranchens Udviklingscenter/EUC NordBilbranchenCentralforeningen af Autoreparatører i DanmarkCO IODanmarks AutomobilhandlerforeningDansk Bilforhandler UnionDansk ErhvervDansk IndustriDansk MetalDansk Transport og LogistikDanske BilimportørerDanske BusvognmændERFAgruppen-bilsynFælles Fagligt Forbud (3F)FDL, Frie Danske lastbilvognmændForbrugerrådetForeningen af Danske VognfabrikkerForeningen af Omsynsvirksomheder i DanmarkForeningen af Politimestre i DanmarkForeningen af Vognimportører i DanmarkHK/Stat
Side 11 (12)
HåndværksrådetInternational Transport DanmarkLOMotorcykelbranchens LandsforbundRådet for Sikker TrafikSammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere iDanmarkTeknologisk InstitutTÜV Nord Danmark
Side 12 (12)