Som der står, er der fire elementer i det her lovforslag.
Et af elementerne er jo en præcisering af, at det er køretøjets registrerede ejer eller, som der står, bruger, som har pligten, og som får bøden.
Det skal vi lige spørge lidt ind til i udvalget, for det her er ikke en bøde, man kan give enten til den ene eller anden.
Der er en, der skal have førsteprioritet, og en, der skal have anden prioritet til bøden, så vi skal have at vide, om det er den registrerede ejer, der har den første pligt, eller om det er den registrerede bruger.
Det skal vi lige have præciseret i lovforslaget.
Ellers er jeg enig i princippet.
Så indeholder det også tre andre elementer, og de to er der heller ikke problemer i for mit vedkommende.
Det er, at der allerede i dag skal betales et gebyr for synet.
Det gebyr til Trafikstyrelsen skal så reguleres årligt, og da det navnlig det første år bliver reguleret ned med et par kroner, skal der heller ikke lyde protester fra mig.
Det er rimeligt at regulere det.
Der er heller ingen problemer med, at Trafikstyrelsen kan sælge data i kommerciel henseende i forhold til de oplysninger, man får ved et syn.
Her skal det så præciseres meget, meget kraftigt, at der er tale om anonymiserede oplysninger.
Det er ikke sådan, at man kan gå ind og sælge oplysningerne om netop den lastbil eller netop den varebil, der har været inde at blive synet.
Så det er nogle anonymiserede oplysninger, altså nogle generelle oplysninger.
Det sidste punkt, som egentlig også er en ret vigtig del af lovforslaget, er, at man skal give Trafikstyrelsen adgang til virksomheder, altså erhvervsvirksomheder, i indtil 4 uger efter synet for at kontrollere, om synet nu også er foregået ordentligt.
Først og fremmest vil jeg meget, meget kraftigt pointere, at hvis det på nogen måde kan være sådan, at vi kan komme efter de brodne kar, der decideret laver fup og svindel med fartskrivere og alt muligt andet, skal vi gøre alt, hvad vi overhovedet kan, for at ramme dem med den store forhammer, for det er noget griseri, hvis man kører hjem fra et syn og har fået godkendt sit køretøj og derefter ændrer køretøjet på den ene eller anden måde.
Det er også noget griseri, hvis det er sådan, at man har en aftale med synsfirmaet om, at fordi vi to er gode venner, får du hele min flåde, til gengæld får jeg dem igennem halvrustne osv.
Det skal vi absolut også til livs.
Spørgsmålet er, om det her er den rette medicin, når det kommer til stykket, for det, at man får lov til at syne, 3 uger efter at en bil er blevet synet i synshallen, gør, at vi ikke rigtig kan ramme synsstedet, for han vil til enhver tid sige, at der er gået 3 uger, og alt det, der er sket, er sket i mellemtiden.
Så syn ved vejkanten, når de ruller ud fra bilsynet, er vi nødt til at holde fast i, hvis vi skal ramme synshallen.
Så det her nye tiltag må i hvert fald ikke blive på bekostning af det.
Noget andet er, om vi opnår det, vi vil, i forhold til firmaet.
Her er jeg lidt i tvivl om, hvordan loven skal læses.
Der står, at det gælder, hvis bilen er synet inden for de sidste 4 uger.
Jeg kan ikke klart læse i det her lovforslag, om man så kun må kontrolsyne denne ene bil, eller om man har adgang til hele flåden, således at man bruger den her ene bil som en slags løftestang, brækjern til at lave en total razzia på vognmandens samtlige 15 køretøjer.
Det er ret afgørende for mig, at vi får det opklaret i udvalgsarbejdet, for ellers bliver det en løftestang til at komme inden for, og så kan man te sig, som man vil.
En anden ting, vi også skal være sikre på, er, at det ikke bliver på bekostning af synene ude på vejene, for det kan ikke nytte noget, at vi laver razzia hos de danske vognmænd, samtidig med at den polske chauffør og den italienske vognmand kører i bedste klondikestil rundt på danske landeveje og udkonkurrerer vores erhverv, som jo i gennemsnit er meget bedre end mange udenlandske erhverv og deres chauffører.
Så vi skal være sikre på, at de ting er i orden.
Det vil jeg arbejde meget kraftigt på under udvalgsbehandlingen.
Med dette aber dabei er der i hvert fald fuld tilslutning til de tre første pinde i det her firepindslovforslag.
Den sidste går vi konstruktivt ind i, for jeg er sikker på, at ministeren har samme tilgang til det her lovforslag, som Venstre har, nemlig at hvis vi kan ramme dem, som bevidst laver forkerte ting, skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at ramme dem, men vi må ikke ramme de andre utilsigtet.