Tak for det og tak for diskussionen her ved førstebehandlingen.
Jeg tror egentlig, at jeg vil starte der, hvor Enhedslistens ordfører, hr.
Jørgen Arbo-Bæhr, sluttede, nemlig med, hvad det egentlig er for nogle mennesker, vi taler om, når vi taler om det her lovforslag.
Og det er lige præcis mennesker, der har gået på arbejde dag efter dag, uge efter uge, år efter år, som har passet deres arbejde, og som på baggrund af eksempelvis arbejde med asbest har udviklet en alvorlig og for nogles vedkommende rigtig, rigtig farlig sygdom, f.eks.
lungehindekræft.
Det er lige præcis de mennesker, vi taler om.
Jeg synes, at det er fuldstændig afgørende, at også sygdomme, der udvikles over tid, for nogle sygdommes vedkommende udvikles de over årtier, selvfølgelig skal kunne tages i betragtning, når vi taler om godtgørelse for erhvervssygdomme, og når vi taler om forældelsesfrister og det her område i det hele taget.
Det er det, der er baggrunden for lovforslaget.
Derfor er jeg meget enig med Enhedslistens ordfører i, at det, der må være afgørende for os i Folketinget, er at sikre, at mennesker, der får en stor skade, en sygdom, på baggrund af deres arbejdsliv, selv om der måtte gå mange år, selvfølgelig også kan få en erstatning for det tab af erhvervs- og arbejdsevne, som det måtte medføre.
Det gør ondt på os alle sammen, at mennesker, egentlig bare fordi de har passet deres arbejde, bliver rigtig, rigtig syge.
Det mindste, vi kan gøre, er selvfølgelig at sørge for, at lovgivningen harmonerer med også de sygdomme, der kan udvikle sig over lang tid.
Når det er nødvendigt at følge op på ændringer af forældelsesloven, kan man sige, at det skyldes, at den forældelseslov, som det her lovforslag refererer tilbage til, ikke gælder for krav, der var forældede før den 1.
januar 2008.
Og der kan stadig væk komme sager fra dengang.
Det betyder jo, kan man sige, at vi med det her lovforslag samler op på en gruppe, der risikerer at komme i klemme.
Lovforslaget giver også mulighed for, at personer, der tidligere har fået en afgørelse om, at deres krav er forældet, alligevel kan få genoptaget og behandlet deres sag.
Så langt, så godt.
Jeg lytter mig til, at alle Folketingets partier er enige i den målsætning, og det glæder mig.
Det andet element i lovforslaget her er spørgsmålet om administrative bøder, som det har været rejst af flere partier.
Det, vi foreslår her, er, at Arbejdsskadestyrelsen i fremtiden skal have mulighed for at udstede en administrativ bøde i de sager, der er helt ukomplicerede, og hvor der ikke er nogen som helst tvivl om, at arbejdsgiveren har overtrådt arbejdsskadesikringsloven.
Tanken med det her er jo i virkeligheden at lette bureaukratiet og administrationen, at sørge for, at sagerne kommer hurtigt igennem, at der kommer en afklaring, og i virkeligheden også, at arbejdsgiveren undgår en politisag der, hvor man så at sige kan nøjes med en administrativ bøde.
Det er også vigtigt for mig at understrege, at administrative bøder kun skal bruges i de tilfælde, hvor sagerne er ukomplicerede.
Det betyder jo altså, at en arbejdsgiver, som sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt vedkommende måtte have overtrådt loven, til enhver tid har mulighed for, at sagen bliver oversendt til politiet, nøjagtig som tilfældet er i dag.
Så blev der i diskussionen her sat spørgsmålstegn ved forligsspørgsmålet.
Der bliver jeg nødt til at sige, at jeg stadig væk er relativt nytiltrådt beskæftigelsesminister, og skulle der være et forligsspørgsmål her, som måtte være overset, er det selvfølgelig noget, vi i fællesskab skal afklare.
Derfor ser jeg frem til, at nogle af udvalgets medlemmer stiller spørgsmålstegn – ikke spørgsmålstegn, men spørgsmål herom, og så tager vi selvfølgelig diskussionen og om nødvendigt også en politisk drøftelse.
Det vil jeg til enhver tid gerne indbyde til.
Med de faldne kommentarer og den udvalgsbehandling, vi har foran os, håber jeg selvfølgelig på en bred opbakning til lovforslaget her, for der sidder nogle mennesker derude, der er blevet syge af at gå på arbejde, en del af dem har en meget, meget forringet livskvalitet, nogle af dem er alvorligt syge, og jeg synes, at det er vigtigt, at vi sørger for, at vores lovgivning er tidssvarende og passer på de mennesker, som i virkeligheden ikke har gjort andet end at passe deres arbejde.