Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 110
Offentligt
1113136_0001.png
1113136_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 2. maj 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMSAHSags nr.: 1203957Dok nr.: 898872
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 10 (L 110) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål nr. 10:’’Vil ministeren oplyse, hvilke udgifter der er forbundet med udviklingen af et'centralt og mere brugervenligt digitalt online-ansøgningssystem', som er for-udsat i lovforslaget forinden indførelse af formkravene om digitale ansøgnin-ger? Og vil ministeren endvidere oplyse, om udgifterne forbundethermed er indregnet i Sundhedsstyrelsens forventede rationaliseringsgevinstpå 2,3 mio. kr. årligt?Svar:Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra National Sundheds-it(NSI). NSI oplyser, at det vedrørende digitalisering af ansøgninger om indivi-duelle tilskud må påregnes, at der vil være udviklingsomkostninger på optil 1,5 mio. kr. til udvikling af et mere brugervenligt centralt elektronisk online-ansøgningssystem og webservices, der kan integreres til lægepraksissystemerog EPJ med efterfølgende drifts- og vedligeholdsudgifter på anslået 350.000kr./år. Det nye system vil blive indplaceret i den eksisterende sundheds-it in-frastruktur.NSI oplyser endvidere, at det ikke er muligt meningsfuldt at adskille udvik-lingsomkostningerne vedrørende det centrale elektroniske online-ansøgningssystem og udviklingsomkostningerne vedrørende webservices, dadet er integreret.Udgifterne afholdes inden for Sundhedsstyrelsens egen ramme og er ikke ind-regnet i den forventede rationaliseringsgevinst på 2,3 mio. kr. årligt.Det kan oplyses, at der for så vidt angår udviklingsomkostningerne er tale omet engangsbeløb, mens besparelserne er langsigtede, både for Sundhedssty-relsen og for lægerne, hvor tidsforbruget vil blive mindre. Den centrale online-løsning forudsættes at blivemindstlige så hurtig som løsningen med at udfyl-de og afsende en papiransøgning. Og vælger lægerne efterfølgende at få in-tegreret de udviklede webservices til lægepraksissystemer og EPJ, forudsæt-tes denne løsning at blive endnu hurtigere at anvende end den centrale løs-ning.
Side 2
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sanne Have