Tak for ordførertalerne.
Jeg synes, at der var mange gode bemærkninger, og at der blev stillet mange gode spørgsmål i ordførertalerne.
Jeg noterer mig også, at der generelt er bred enighed om, at vi skal gennemføre en form for effektiv administration.
Det lå også i den tidligere regering, at der skulle ske en besparelse i samtlige ministerier, og det er jo i virkeligheden det, den nuværende regering gennemfører.
Vi har i Sundhedsministeriet valgt at gøre det på en måde, så det ikke betyder, at danskerne får mindre sundhed, vi har prøvet at gøre det med fokus på administration, og det er også i forlængelse af det, det her lovforslag skal ses.
Jeg vil gerne sige tak for de positive tilbagemeldinger til ordførerne.
Så til nogle af de spørgsmål, der er rejst i debatten.
For det første i forhold til høringsperioden, som jeg noterede mig både Venstre og De Konservative havde en bemærkning om, vil jeg sige, at jeg heller ikke synes, det er optimalt med en høringsperiode på 7 dage, det var sådan set mere hensigtsmæssigt og fornuftigt, hvis den var længere.
Vi må jo erkende, at hvis vi skal gennemføre de her besparelser, så det faktisk får en konsekvens, var det nødvendigt med en forholdsvis kort frist.
Til gengæld er jeg glad for, at mange af dem, der er høringspart i den her sag, har afgivet høringssvar og dermed også været med til at kvalificere den debat, vi har i dag.
Jeg har ikke tænkt mig at sige noget om, hvordan man har set på høringsfrister i den tidligere regering, men jeg tror bare, det, der er nyttigt at notere sig, er, at dem, der er høringsberettigede, faktisk har reageret, og det synes jeg er positivt.
Omkring embedslægeinstitutionerne, som alle ordførere også var inde på, vil jeg sige, at jeg noterede mig, at der var en, der nævnte, at det var en markant reduktion af antallet af embedslæger.
Jeg vil, blot for at der ikke opstår myter omkring det her med embedslægeinstitutionen, sige, at vi i dag har fem embedslægeinstitutioner fordelt i de fem regioner, vi har rundtomkring i landet.
Det, vi lægger op til i lovforslaget, er, at vi reducerer til tre, og der er tale om, at de her skal reduceres, fordi vi skal have færre embedslægeinstitutioner rundtomkring i landet.
Det er en besparelse, vi hurtigt får ind ved at reducere driftsudgifterne.
Samtidig har vi sagt, at det her ikke må betyde, at vi får færre embedslæger til faktisk at foretage de her tilsyn, men det har selvfølgelig en konsekvens for nogle af plejehjemmene.
Grunden til, vi har nævnt det her med plejehjemsbesøgene, er ikke, at vi siger, at de ældre nu skal have lov til at være under forhold med dårlig hygiejne eller med alle mulige problemer.
Nej, det er det ikke, det er, fordi vi laver en opdeling af plejehjemmene.
Der findes faktisk plejehjem derude, der godt kan finde ud af det, der er personale, der løser de her opgaver rigtig godt.
Det tror jeg man skal være opmærksom på, jeg tror ikke, man skal skære alle plejehjem over én kam og sige, at det er nødvendigt, at vi hele tiden holder øje med dem.
Det er den ene del.
Det, der vil ske, er, at de plejehjem, som faktisk fungerer godt, og som har den samme ledelse – vi ved også, det betyder noget, hvilken ledelse man har på det enkelte plejehjem – vil opleve, at fordi de kan finde ud af det, vil de maksimalt modtage ét besøg hvert tredje år, men det besøg får de så også.
I den anden ende vil de 8 pct.
af plejehjemmene, hvor der ifølge Sundhedsstyrelsens egen rapport er fundet væsentlige fejl og mangler, opleve, at der stadig væk vil være uanmeldte besøg en gang om året.
Jeg tror, at det, man skal være opmærksom på i den her debat, jo er, at det ikke er Sundhedsstyrelsen, der skal holde et løbende opsyn med vores plejehjem, det er kommunerne, og det er kommunernes ansvar at sikre mange af de elementer.
Jeg noterede mig Dansk Folkepartis bekymring, og jeg deler sådan set den bekymring, men det er kommunernes ansvar at holde løbende tilsyn med de plejehjem og sørge for, at beboerne har et godt liv ude på de plejehjem, når det f.eks.
gælder hygiejne.
Så har der været spørgsmålet om, hvordan fordelingen vil være, altså hvordan det vil se ud, hvor de her vil ligge, og om de vil ligge i de tre største byer i Danmark.
Jeg er sådan set enig med Venstres ordfører i, at vi skal sørge for, at der ikke sker en centralisering, og at alt ender i vores største byer.
Man skal være opmærksom på, at den effektive administration, vi har gennemført i Sundhedsministeriet, jo i virkeligheden har betydet, at det hovedsagelig er i København, besparelserne slår igennem.
Det skal man være opmærksom på.
Så på den måde kan man ikke kalde det en yderligere centralisering, måske næsten det modsatte.
Samtidig er vi meget opmærksom på at have to øst for Storebælt ...
Nej, nu skal jeg lige huske, hvad øst og vest er, jeg har også problemer med højre og venstre, og det er ikke så godt.
Vi skal have en øst for Storebælt og to vest for Storebælt.
Jeg hører, hvad Venstres ordfører siger, og jeg er også meget opmærksom på, at vi ikke taler om de største byer.
Men hvad angår den øst for Storebælt, taler vi altså om København, for den embedslægeinstitution, der ligger i Sundhedsstyrelsen, ligger allerede i København.
Men hvad angår dem vest for Storebælt, er jeg opmærksom på, at vi ikke snakker om de største byer, for det har vi også fokus på, og det vil jeg sådan set godt gå ind i en nærmere drøftelse af.
Men jeg mener egentlig, at det er uhensigtsmæssigt, at vi diskuterer den konkrete by, altså om det skal være Vejle eller Horsens eller Fredericia, for så tror jeg måske, at der kommer til at gå for meget lokalpatriotisme i den her debat.
Men jeg er indstillet på, at vi ikke taler om de to største byer i Danmark.
Men den diskussion kan vi jo også tage i udvalgsarbejdet.
Så har der været debatten om Det Nationale Forebyggelsesråd, hvor der har været lidt drillerier, men det skal jeg sådan set ikke fortsætte.
Det, der har været vigtigt for regeringen, er, at vi styrker forebyggelsesindsatsen her i Danmark, og jeg noterede mig, at Venstres ordfører også sagde, at noget af det, vi kan styrke den ved, i virkeligheden er, at vi sørger for at samle kræfterne og bruger dem på forebyggelse og har et mere helhedsorienteret syn på det.
Det mener jeg er en rigtig måde at vurdere det på.
Det, der har været vigtigt for os, har sådan set været at spørge, hvordan vi bruger kræfterne mest hensigtsmæssigt i forbindelse med forebyggelsesråd, og om vi gør det ved at have nogle folk, der næsten aldrig mødes, eller om vi gør det ved at sikre, at der er nogle mennesker, der kontinuerligt mødes og giver direkte input til ministeriet.
Vi mener sådan set, det sidste er en måde at styrke forebyggelsen på, for det er en prioritet for den her regering.
Så har jeg noteret mig, at jeg ikke tror, der er nogen, der har haft nogen kritiske bemærkninger om sammenlægning af sekretariatsfunktionerne i de to råd, og det synes jeg er godt.
Jeg har også noteret mig, at der er opbakning omkring det med Det Nationale Forebyggelsesråd.
Det, der mest har været problematikken, har været omkring embedslægeinstitutionerne.
Jeg noterede mig også, at Enhedslisten gjorde opmærksom på det her med digitalisering, altså om det er en hjælp til lægen.
Jeg er glad for, at Enhedslisten mener, at det er belyst i materialet, ellers må vi tage yderligere spørgsmål til det, så vi er helt sikre på det, for ideen for os er jo i virkeligheden at sørge for, at tingene går mere gelinde, det er søreme ikke at oprette endnu en barriere.
Dansk Folkeparti spørger, hvornår det er muligt at gennemføre digitaliseringen, og det, der står i lovforslaget, og det, der lægges op til, er 1.
januar 2013, så det er sådan set lige om lidt.
Ja, det tror jeg var alle spørgsmålene, ellers må man gerne vende tilbage.