Der har været megen debat om det her lovforslag, og når jeg på Venstres vegne har taget ordet her ved tredjebehandlingen, som vi har her i salen i dag, er det, dels fordi vi i Venstre betragter lovforslaget som noget meget principielt, dels fordi et flertal med justitsministeren i spidsen har sat en person på lovforslaget, som Politiets Efterretningstjeneste vurderer kan være til fare for rigets sikkerhed.
I Venstre ønsker vi ikke at belønne personer, der vurderes at være til fare for rigets sikkerhed, med et statsborgerskab.
Vi finder det faktisk absurd, særlig når der er en anden vej.
Under udvalgsbehandlingen af lovforslaget blev det understreget for os, at der er behov for, at Danmark og dermed regeringen arbejder for at få ændret konventionen om statsløshed fra 1961.
Konventionen har ikke ændret sig i takt med virkeligheden og slet ikke i takt med almindelig sund fornuft.
Den betyder, at dybt kriminelle personer, der ellers aldrig ville få statsborgerskab, kan få udleveret et rødbedefarvet pas og blive inviteret herind på Christiansborg til statsborgerskabsdagen, hvor Folketingets formand i folkestyrets tjeneste på alles vegne skal byde dem velkommen og rose dem for, hvor gode danskere og hvor gode samfundsborgere de er.
Det er jo forrykt, for i virkeligheden kan de være dybt kriminelle.
Det er dybt forrykt.
Sandheden er den, at konventionen kan betyde, at hårdkogte kriminelle, der på ingen måde er velintegrerede i vores samfund, får dansk pas og dansk statsborgerskab.
I Venstre har vi i løbet af udvalgsbehandlingen forsøgt at indhente noget statistik, der kunne offentliggøres, om, hvilken slags lovovertrædelser nogle af de 36 statsløse, der er på lovforslaget, har begået.
Det er statistik, som vi mener er relevant såvel for alle de medlemmer, der her ved tredjebehandlingen skal stemme om lovforslaget, som for offentligheden; statistik, som understreger behovet for at arbejde for at ændre konventionen, som er det, vi ønsker i Venstre; statistik, som kan offentliggøres, uden at det afsløres, hvem af de pågældende 36 personer der har begået hvilke kriminelle handlinger.
Det har justitsministeren, ministeriet og et flertal i udvalget ikke ønsket.
I Venstre mener vi principielt, at de oplysninger, som Folketingets Indfødsretsudvalg har fået, også skal tilgå folketingsmedlemmerne og offentligheden i anonymiseret form.
Derfor vælger jeg i dag på Venstres vegne at stille mig herop på Folketingets talerstol og bruge den udvidede ytringsfrihed, man har, jævnfør grundlovens § 57.
Jeg skal oplyse, at der er 36 personer, der er optaget i overensstemmelse med FN's konvention af 30.
august 1961 om begrænsning af statsløshed.
Der er flere af dem, der opfylder alle kravene, og dem har vi så i Venstre ingen problemer med, og der er en stor andel, der intet kriminelt har foretaget sig, men der er desværre blandt de 36 personer en gruppe, der har begået meget, meget alvorlig kriminalitet.
Ud af de 36, som er optaget på lovforslaget, og som er optaget som følge af konventionen, er der 20, der ikke lever op til kravet om permanent opholdstilladelse, 13, der ikke lever op kravet om selvforsørgelse, 20, der ikke lever op til kravet om dokumentation for danskkundskaber, 31, der ikke har bestået indfødsretsprøven, 10, der har gæld til det offentlige.
Og blandt de 36, der er optaget på lovforslaget, er der personer, der har følgende domme:
1 dom for husfredskrænkelse, 1 dom for falsk anklage eller bevisforfalskning, 1 dom for at lægge myndighederne hindringer i vejen for udførelse, 1 dom for urigtig skriftlig erklæring, 1 dom for fornærmelig tiltale af offentlig myndighed, 1 dom for fornærmelig tiltale af politimand, 5 domme for indbrud, 5 domme for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, 2 domme for overtrædelse af restaurationsloven, 5 domme for tyveri, 4 domme for brugstyveri og 22 domme for overtrædelse af færdselsloven.
Der er tale om kriminalitet, der ville betyde, at de pågældende personer, hvis de ikke var omfattet af konventionen, nu ville få afslag på statsborgerskab og få karantæne.
Langt mere alvorligt er det, at der på lovforslaget er personer, der har domme for meget, meget alvorlig kriminalitet.
Der er blandt de 36 2 domme for vold eller trusler mod en politimand, 1 dom for overtrædelse af våbenlovgivningen, 1 dom for vold mod vidner og deres nærmeste, 1 dom for falsk forklaring i retten, 1 dom for overtrædelse af lov om våben og eksplosivstoffer, 2 domme for vold mod nogle i offentlig tjeneste, 2 domme for pengeforfalskning, 7 domme for vold og grov vold, 3 domme for røveri, 1 dom for trusler på livet, og så er der 3, der er dømt for mordforsøg, som altså står på det her lovforslag og skal have statsborgerskab.
Derudover er der ca.
30 sigtelser for lovovertrædelser, hvor der endnu ikke faldet dom – også noget, der normalt vil betyde, at man ikke giver statsborgerskab.
Så er der 2 personer, der, kan man se ved opslag i december måned i Kriminalregisteret, var inde og afsone, og der vil modtage deres pas og deres statsborgerskab, mens de afsoner, og en række personer, som venter på afsoning.
I Venstre er vi ikke af den opfattelse, at vi har brug for, at dybt kriminelle bliver belønnet med et statsborgerskab og et dansk pas, uanset om de er statsløse eller ej.
Derfor forstår vi ikke i Venstre, hvorfor justitsministeren og regeringen og et flertal i Folketinget ikke vil arbejde for at ændre konventionen, som vi i Venstre vil.
Det vil vi som sagt i Venstre, og vi har forstået, at Det Konservative Folkeparti vil fremsætte et beslutningsforslag her i salen.
Det ønsker vi i Venstre at tilslutte os, og vi håber da, at det her kan give anledning til, at der er et bredt flertal i Folketinget, der vil indse, at man har en konvention, som ud over at være ældgammel også står over det, der må anses for at være almindelig sund fornuft.
Vi stemmer for lovforslaget, da vi ønsker at overholde konventionen, og fordi vi ikke kan forsvare at tage de mere 1.700 mennesker, som er velintegrerede nydanskere, og som lever op til alle kravene, som gidsel i denne kamp.
Justitsministeren har på en række punkter afvist bl.a.
at give teknisk bistand til Dansk Folkeparti vedrørende ændringsforslag, så derfor er der ikke ret mange andre muligheder tilbage.
Men vi ønsker, at Tingets medlemmer så vel som offentligheden skal oplyses om, hvad konventionen tvinger os til, og skal vide, at de har en regering og en justitsminister, som jeg må sige efterlader det indtryk – det er hårde ord – at de er bedøvende ligeglade med, at dybt kriminelle belønnes med statsborgerskab.
Jeg havde håbet, at vi på et eller andet tidspunkt i den her sag kunne få justitsministeren til at sige, at justitsministeren synes, det er et problem, at man har sådan en konvention, men det ønsker justitsministeren ikke.
Justitsministeren er tilsyneladende ligeglad med, at der er nogle personer, der er dømt for mordforsøg, som nu belønnes med et statsborgerskab.
Det synes vi i Venstre er forkert.
Vi respekterer konventionen, men vi arbejder for at få det lavet om.
Et statsborgerskab i Danmark bør ikke være en automatisk ret.
Det bør altså være et privilegium.