Tak for det, formand.
Det er jo voldsomme ting, man skal anklages for, ikke mindst af Venstres hr.
Karsten Lauritzen.
Man skal anklages for at undertrykke en legitim, demokratisk debat; man skal anklages for at have vildledt Folketinget; en undersøgelse, som er iværksat af den tidligere regering, skal man tilmed påtage sig det fulde ansvar for, også for dens videre færd i Folketinget.
Det synes måske at være en smule over grænsen.
Sagen er her – det er det, som Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti ikke vil erkende – at det dilemma, som den tidligere integrationsminister hr.
Søren Pind forsøgte at skabe, ikke er der.
Altså, der er ikke noget dilemma.
Og det er det, man selvfølgelig godt kan blive ved med at diskutere, men hvis man eksempelvis ville have, at den pågældende undersøgelse skulle have været gjort færdig før, kunne man selv have gjort den færdig.
Anklager om, at jeg har holdt ting tilbage for Folketingets Indfødsretsudvalg, er helt ude i hampen.
De papirer er, som det fremgår, oversendt fuldstændig, som de skal.
Anklager om, at jeg skulle have undertrykt en legitim, demokratisk debat om den her sag, hører ingen steder hjemme.
Der har været holdt samråd, der har været stor debat under førstebehandlingen, vi har en debat her, og jeg er helt sikker på, at vi også får en debat under tredjebehandlingen af forslaget.
Det er helt fint.
Man kan som Dansk Folkeparti mene, at internationale konventioner er noget, vi skal se stort på.
Det mener regeringen ikke.
Det er derfor, at der ikke er noget dilemma her.
Sandheden er den, at man skal passe på med at tegne et dilemma, som ikke er der.
Jeg synes, at V, K og O i den her sag som minimum – og det er det, der bekymrer mig lidt – dog må have den fornødne tillid til vores efterretningstjeneste og til, at den tager sig af de personer, som kan være til fare for rigets sikkerhed.
Der er forsøg på fra især Venstre, som der står skrevet i betænkningsbidraget, at pålægge de folketingsmedlemmer, der agter at stemme for det her lovforslag, et ansvar for eventuelle fremtidige kriminelle handlinger fra de her folk.
Jeg har godt nok kun været i Folketinget i 10 år, men jeg har aldrig nogen sinde læst noget lignende.
Det er så langt ud over grænsen, som det overhovedet kan være.
Sandheden er den, at hvis man havde villet lave den her undersøgelse færdig, da man selv var i regering, kunne man have gjort det.
Man kunne have sat den i gang før, man kunne have afsluttet den før.
Fordi udvalget har bedt om at få sagerne oversendt, har vi oversendt sagerne fuldstændig efter aftalen.
Den her regering mener ikke, der er noget dilemma.
Konventionen er ganske klar, og hvad angår henvisningerne til Norge – ja, hvis man nu bare gider at læse de svar, som er sendt over, og som er ganske, ganske klare, vil man se, at de lige nøjagtig viser, hvad oppositionen ikke vil forstå, nemlig at den pågældende konvention, folkeretten og internationale konventioner går forud i de her sammenhænge.
Det står fuldt ud i det svar, som er oversendt, og er endda blevet bekræftet i et efterfølgende svar.
Så det kunne man prøve at starte med at læse, og så ville man se, at der ikke er den type dilemmaer, som man lægger op til.
Jeg er godt klar over, at når man i særlig grad læser Venstres betænkningsbidrag til lovforslaget, ser man, at det må være noget, der har været genstand for meget store debatter internt i Venstres folketingsgruppe.
Det er helt fair, for det har været svært at skrive, men jeg må sige, at det er ganske, ganske overraskende, at et tidligere regeringsbærende parti nu er kommet så langt ud, at man øjensynligt er klar til at pålægge folketingsmedlemmer, der stemmer for et lovforslag, ansvaret for personers fremtidige kriminelle handlinger.
Det står der direkte i det betænkningsbidrag.
Jeg synes, det er meget, meget overraskende.
Der er ikke noget dilemma her.
Konventionen er ganske klar, og regeringens konklusion er også ganske klar.
Den agter vi selvfølgelig at overholde.