Skatteudvalget 2011-12
L 109 Bilag 1
Offentligt
1092029_0001.png
1092029_0002.png
1092029_0003.png
1092029_0004.png
J.nr. 2010-711-0041Dato: 14. marts 2012
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørendeudkast til forslag til lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse afskatte- og afgiftslovgivningen i forbindelse med visse udenlandske forhold.

Organisation

Advokatsamfundet

Bemærkninger i

høringssvar

Advokatsamfundet ogDanske Advokater harafgivet et fælles høringssvar.Advokaterne er enige i, atdet er vigtigt, at de, derovervejer at gøre brug afordningen, på forhåndkender de nøjagtigekonsekvenser heraf.Advokaterne anbefaler i denforbindelse, at der tageshøjde forretssikkerhedsloven.

Kommentarer til

bemærkninger

Da selvanmeldelse erfrivillig og forudsætter etsamtykke fra denskattepligtige til, at allerelevante oplysningerfremlægges, er debestemmelser, der fritageren sigtet for oplysningspligt,ikke aktuelle. Et samtykkekan altid tilbagekaldes, og ien sådan situation vil deretsgarantier, en sigtet har,træde i kraft, men detbetyder samtidig, at der ikkeer tale om selvanmeldelse.Forsvarerbistandsloven omadgang til forsvarerbistandunder en administrativskatte- og afgiftssag gælderogså for selvanmeldere.Tvivlen er afklaret, i og medat lovforslaget nu angiver, atbøden maksimalt bliver på60 pct. af unddragelsen. Detbetyder, at bøden kannedsættes, hvis der i øvrigter formildendeomstændigheder.
Advokaterne foreslår tilovervejelse en ordning, hvorbeskikkelse af en forsvarergøres mulig.
Advokaterne anfører, atlovforslaget efterlader tvivlom, hvorvidt der ogsåsamtidig kan påberåbesstrafnedsættelse efter dealmindelige regler herom.
Advokaterne foreslår, atordningen skal omfattemidler i alle lande.
Advokaterne foreslår, atkravet om en fuldstændigredegørelse for relevanteøkonomiske transaktionerlempes, eller at der indføresen konkretdispensationsmodel, daSKAT ellers vilkårligt vilkunne beslutte, atbetingelsen ikke er opfyldt,fordi der mangler etdokument.
Det skønnes, at udsigten tilen provenugevinst for detoffentlige er størstvedrørende midler, der erplaceret på steder, hvorfraDanmark hidtil ikke harkunnet få oplysninger, menhvor mulighederne for nyliger eller kan blive forbedret.Personer, der har anbragtmidler i lande, hvorDanmark kan få oplysningerfra, har spekuleret iopklaringsrisikoen og børikke omfattes af mulighedenfor straflempelse.Som også anført afadvokaterne, er dethensigten, at SKAT vilanlægge en lempeligpraksis. Det skal dog ikkevære muligt at bliveomfattet af ordningen, hvisman bevidst forholderSKAT relevanteoplysninger.Skatteministeriet anser detikke for muligt at lovgiveom en konkretdispensationsmodel, da ensådan ville blive for snæver.Formålet med ordningen erat skaffe det offentligeindtægter. Betalingskravetmå derfor anses forufravigeligt.
Advokaterne anser det forretssikkerhedsmæssigtbetænkeligt, atstrafnedsættelse er betingetaf, at skyldige skatter ogafgifter betales inden en visfrist. Ordningen vil i praksisudelukke skatteydere, derikke er i stand til at betalemed det forudsatte megetkorte varsel.Endelig anbefaleradvokaterne, at ordningenudvides til også at gældeselvanmeldelser, der erforetaget inden 1. januar2011. Efter advokaternesopfattelse ville detformentlig være i strid medstraffelovens § 3 at straffe
En tidligere virkningsdatoend lovens ikrafttræden erikke mulig, da der ikke påforhånd er vished for, atlovforslaget vil blivevedtaget. Sker det ikke, villeSide 2
personer, der selvanmeldersig før 1. januar 2011,hårdere end personer, derselvanmelder sig efter dettetidspunkt.
SKAT ikke lovligt kunnevælge at se bort fraoplysninger om muligelovovertrædelser, der varmodtaget inden 1. januar2011. Hvad angårstraffelovens § 3 er det dogforventningen, atdomstolene vedstrafudmålingen vil tagehensyn til ordningen også isager, hvor selvanmeldelseer foretaget inden 1. januar2011.

Danske Advokater

Danske Advokater ogAdvokatsamfundet harafgivet et fælles høringssvar,jf. ovenfor adAdvokatsamfundet.Har ingen bemærkninger.Har ingen bemærkninger.FSR kan ikke vurdere, omden foreslåedestrafnedsættelsesordning ertilstrækkeligt attraktiv til atfå den ønskede virkning.FSR anbefaler enutraditionel markedsføringfra skattemyndighedernesside, da mulige kandidatertil ordningen næppe vil høreom lovændringen viakundeinformationer fraFSR’s medlemmer.FSR finder detretssikkerhedsmæssigtbetænkeligt, at ordningenførst træder i kraft 1. januar2011.FSR anbefaler, at ordningenudvides til også at omfattemidler placeret ipengeinstitutter i lande, somDanmark har mulighed forat udveksle oplysningermed.Skatteministerietforudsætter ikkekundeinformationer fraFSR. FSR og andrerådgiverorganisationer eropfordret til at udtale sig,fordi Skatteministerietforventer, at visse muligekandidater til ordningen vilsøge rådgivning hosmedlemmer af FSR ellerandre professionelleskatterådgivere.

Dansk Industri

Dansk Told- og

Skatteforbund

Foreningen af

Statsautoriserede

Revisorer

Der henvises tilkommentaren adAdvokatsamfundet.
Der henvises tilkommentaren adadvokatsamfundet.
Side 3

Foreningen Registrerede

Revisorer

SRF Skattefaglig Forening

Har ingen bemærkninger.SRF bemærker, at der vedlovforslaget flyttes på degrænser for selvanmeldelse,der er kendte, og sompraktiseres. SRF foreslår, atdette præciseres ibemærkningerne, og atordningen anvendes til atdanne et erfaringsgrundlagfor en eventuel generelflytning af grænserne forselvanmeldelse.SRF mener, at det måtilkendegives, atskatteydere, derselvanmelder sig i 2010,ikke vil blive straffethårdere, end de ville blive,dersom de ventede til 2011med at selvanmelde sig.SRF mener, at det børovervejes at udvideordningen, så den omfatteralle situationer, hvor der pågrund af særlige forholdikke er sket indberetning omen udenlandsk konto.Det er korrekt, at grænsernefor denne ordning afvigerfra de almindeligestrafferetlige grænser forselvanmeldelse. Dette erpræciseret yderligere ibemærkningerne.Spørgsmålet om degenerelle grænser er etstrafferetligt spørgsmål, somhenhører under domstolene.Der henvises tilkommentaren adAdvokatsamfundet.
Denne situation er omfattetaf de almindelige regler omselvanmeldelse.
Side 4