Tak for det.
Det lovforslag, vi behandler nu, handler om midlertidig strafnedsættelse for at have undladt at oplyse om udenlandsk indkomst.
Ordningen giver en nedsat straf i forhold til den straf, der ville have været tale om efter de almindelige regler.
Uanset sagens størrelse bliver der ikke tale om fængsel.
Ordningen går ud på, at man kan melde sig frivilligt i en periode fra den 1.
juli 2012 til den 30.
juni 2013.
Man skal lægge kortene på bordet og samarbejde med SKAT om at fremskaffe alle oplysninger, og man skal betale alle skyldige skatter og afgifter inden for en kort frist, efter at kravet er gjort op.
Strafnedsættelsesordningen er åben for personer og selskaber, der har midler i andre lande, som SKAT ikke hidtil har kunnet få bankoplysninger fra.
Kontohaverne, der er udtaget til kontrol i money transfer-projektet, er dermed afskåret fra at anvende ordningen.
Money transfer-projektet giver adgang til oplysninger om bankoverførsler fra en række lande, hvoraf en del traditionelt har været brugt til skattely.
Venstre er en del af den forligskreds, som lavede aftalen om en sådan amnestiordning, og vi støtter selvfølgelig lovforslaget, ud fra at det kan sikre, at midler, som skulle have været beskattet i Danmark, også bliver beskattet.
Vi er positive over for, at den slags forhold bliver bragt i orden ad frivillighedens vej.
Sker det ikke, findes der allerede i skattelovgivningen en særdeles høj strafferamme for skatteunddragelse.
Det er dog i alles interesse, at den her slags sager kan afsluttes uden domstolens indblanding, da det betyder, at SKAT kan bruge ressourcerne andre steder.
Det er dog værd at huske på, at L 109 ikke betyder 100 pct.
sanktionsfrihed.
Der vil fortsat skulle betales en bøde på op til 60 pct.
af det skyldige beløb, hvilket trods alt også er en hård sanktion.
Og det skal bemærkes, at ordningen kun gælder for beløb på over 100.000 kr., eftersom der i forvejen er straffrihed for selvanmeldere, hvor det skyldige beløb er under 100.000 kr.
SKAT har i dag væsentlig bedre muligheder for at indhente oplysninger fra udenlandske bankkonti, end det var tilfældet for blot få år siden.
Det betyder, at det bliver stadig mere risikofyldt at skjule penge i udlandet.
Frit lejde-ordninger har haft stor effekt i andre lande og har også været brugt inden for andre områder inden for skattelovgivningen, f.eks.
i forhold til beskatning af bolig i udlandet.
Venstre håber, at loven via frivillighedens vej vil forbedre SKATs inddrivelse, sådan at SKAT kan koncentrere kræfterne om de personer og virksomheder, der ikke ad frivillighedens vej ønsker at få bragt tingene i orden.
Derfor er Venstre positiv over for lovforslaget og agter at stemme for.