Socialudvalget 2011-12
L 107 Bilag 1
Offentligt
1091967_0001.png
1091967_0002.png
1091967_0003.png
1091967_0004.png
Social- og IntegrationsministerietBørnJ.nr. 2011-1298snn
2. februar 2012
Bemærkninger til høringssvar vedrørende udkast til forslag tillov om ændring af lov om social service (Ansvaret for plejefamiliers efter-uddannelse og supervision og partsstatus til 12-14-årige ved domstolsprø-velse af sager om særlig støtte mv.)Forslaget til lov om ændring af lov om social service (Ansvaret for plejefamili-ers efteruddannelse og supervision og partsstatus til 12-14-årige ved domstols-prøvelse af sager om særlig støtte mv.) har været i høring i perioden fra d. 16.januar 2012 til d. 2. februar 2012. Lovforslaget har været sendt til en rækkeorganisationer (se vedlagte høringsliste) samt været offentligt tilgængelig påHøringsportalen.Der er modtaget høringssvar fra følgende:Advokatrådet, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børne- og kulturcheffor-eningen, Danmarks Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Er-hverv, Dansk Socialrådgiverforening, Direktorat for kriminalforsorg, FOA -Fag og Arbejde, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forældrelandsforenin-gen, HK/kommunal, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Lands-forening, Landsforeningen af ungdomsskoleledere, Socialpædagogernes Lands-forbund.Der er ikke modtaget høringssvar fra:3F - Fagligt Fælles Forbund, Børn og Familier, Børns Vilkår, Børne- og Ung-domspsykiatrisk Selskab, Dansk Industri, Dansk Psykiatrisk Selskab, DanskPsykologforening, Danske Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Danske Handicap-organisationer, Det Centrale handicapråd, Den Danske Dommerforening,BUPL - Forbundet af Pædagoger og Klubfolk, Foreningen af Danske Døgnin-stitutioner, Foreningen af ledere for sundhedsordninger for børn og unge iDanmark, Fagligt selskab for sundhedsplejersker, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Kennedy Centret, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig forening forbistand for Børn og Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre, Lands-foreningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningenaf Opholdssteder, og Skole- og Behandlingstilbud, Lægeforeningen, LærernesCentralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Rigsadvokaten, Red Bar-net, Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen, TABUKA, Ungdommens vel,Ungdomsringen, Rådet for Socialt Udsatte.Enkelte foreninger har angivet forslag til yderligere ændringer af lovgivningen.Der er i det følgende ikke kommenteret på disse nye forslag.IndholdOm lovforslagetLovforslaget indeholder en række initiativer, der dels har til formål at sikre, atde plejefamilier, der varetager omsorgen for udsatte børn og unge, får de bedste
Side1af4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@9c1751f6\@[email protected]
rammer for at imødekomme børnenes og de unges særlige behov, og dels atsikre retssikkerheden i forbindelse med sager om særlig støtte til børn og unge.Lovforslaget skal ses i forlængelse af Barnets Reform, der blev vedtaget 11.juni 2010 og trådte i kraft 1. januar 2011. Det har efterfølgende på enkelte om-råder vist sig, at der er behov for ændringer i lov om social service med henblikpå at sikre, at lovgivningen er i overensstemmelse med aftalen om Barnets Re-form og intentionerne bag reformen.Lovforslaget hovedindhold er følgende:Flytning af handle- og betalingsforpligtelsen vedrørende plejefamiliersefteruddannelse og supervision fra den godkendende til den anbringendekommune, således at der sikres et fagligt såvel som økonomisk hensigts-mæssigt regelgrundlagSikring af partsstatus til 12-14-årige ved domstolene i sager om særligstøtte til børn.Fastsættelse af en klar lovhjemmel vedrørende unges klageadgang overefterværnsafgørelser, der træffes, inden den unge fylder 18 årFastsættelse af en klar lovhjemmel, hvad angår forpligtelsen til at tilbydeparterne gratis advokatbistand i sager, som Ankestyrelsen tager op af egendrift. I denne sammenhæng fastsættes, at forpligtelsen foreligger, nårAnkestyrelsen vurderer, at der er tale om en sag, som kan ende med entvangsmæssig afgørelse.En mindre konsekvensændring af reglerne om anbragte børns samvær mednetværket.Lovforslaget foreslås at træde i kraft 1. juli 2012.Høringsparternes bemærkningerFølgende høringsparter haringen bemærkningerhaft til lovforslaget:Institut for Menneskerettigheder, FOA - Fag og Arbejde, Dansk Arbejdsgiver-forening, Direktorat for kriminalforsorg, Landsforeningen af ungdomsskolele-dere, Danmarks Lærerforening.De øvrige høringsparters bemærkninger til lovforslaget og Social- og Integrati-onsministeriets kommentarerer hertil er samlet under følgende overskrifter:1.2.3.4.5.6.Plejefamiliers efteruddannelse og supervision12-14-åriges partsstatus ved domstolsprøvelseKlageadgang over afgørelser om efterværnAdvokatbistand ved Ankestyrelsens egendriftssagerSamvær med netværketØkonomiske konsekvenser
Ad. 1. Plejefamiliers efteruddannelse og supervisionDansk Erhverv, KL, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børne- og Kultur-chefforeningen (BKF), HK/Kommunal, Dansk Socialrådgiverforening og SL
Side 2 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@9c1751f6\@[email protected]
stiller sig positive over for flytningen af handle- og betalingsforpligtelsen fraden godkendende til den anbringende kommune.Børnesagens Fællesråd mener, at hvis flere kommuner anbringer et barn elleren ung i samme plejefamilie, så bør efteruddannelsen være proportional, dvs.minimum 2 hele kursusdage årligt for hvert af de anbragte børn og unge.KommentarDer gøres opmærksom på, at der er tale om en minimumsbestemmelse, og atkommunerne er forpligtet til at sikre sig, at plejefamilierne er kvalificerede tilat varetage de konkrete plejeopgaver.Ad 2. 12-14-åriges partsstatus ved domstolsprøvelseBørnerådet, BKF, HK/Kommunal, Dansk Socialrådgiverforening og Børnesa-gens Fællesråd støtter forslaget.FBU Forældrelandsforeningen støtter forslaget om mulighed for 12-14-årigefor domstolsprøvelse samt mulighed for de 12-14-åriges medvirken i sagen,hvis den indbringes af forældrene. Foreningen finder dog, at det er væsentligt atbeskytte barnet mod i en ung alder at skulle være part i en sag og dermed direk-te medbestemmende og ansvarlig.KommentarMinisteriet er generelt enigt med FBU Forældrelandsforeningen i, at børn ogunge ikke skal tillægges større ansvar og medbestemmelse, end hvad der errimeligt i forhold til deres alder og modenhed. Det skal bemærkes, at de 12-14-årige efter den gældende lovgivning kan indbringe en række afgørelser for desociale nævn, jf. servicelovens § 167, og det findes i den sammenhæng hen-sigtsmæssigt, at de 12-14-årige også får mulighed for at få prøvet afgørelserneved domstolene. Med lovforslaget er det således hensigten at tilvejebringe enklar hjemmel for 12-14-åriges adkomst til at indbringe sager for domstolene.Dette skal bidrage til, at de udsatte børn og unge ikke er afhængige af deresforældre i forhold til muligheden for domstolsprøvelse, idet dette findes rets-sikkerhedsmæssigt betænkeligt set i lyset af, at børnene og deres forældre idisse sager langt fra altid har sammenfaldende interesser.Ad 3. Klageadgang over afgørelser om efterværnBørnerådet, BKF, HK/Kommunal, Dansk Socialrådgiverforening og Børnesa-gens Fællesråd støtter forslaget.KL er bekymrede for, om de sociale nævn i en klagesag vil kunne tage stillingtil, om kommunens ”anden form for efterværnsstøtte”, jf. servicelovens § 76,stk. 3, nr. 4, er en god eller en dårlig ide, og at det sociale nævn på den mådekan komme til at fastlægge et andet serviceniveau end det, kommunen har fast-lagt.KommentarMed lovforslaget foreslås indført klageret for unge over afgørelser om efter-værn, der træffes inden den unge er fyldt 18 år. Der er tale om en klageadgang,
Side 3 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@9c1751f6\@[email protected]
der følger de almindelige klageregler i retssikkerhedslovens kapitel 10. Detteindebærer bl.a., at det sociale nævn får mulighed for at afvise, stadfæste, hjem-vise, ophæve eller ændre en afgørelse, der er klaget over, jf. retssikkerhedslo-vens § 68, stk. 2. Nævnet efterprøver retlige spørgsmål, jf. retssikkerhedslovens§ 69, og ikke spørgsmål om hensigtsmæssighed.Det kan hertil yderligere bemærkes, at der med lovforslaget gives de unge densamme adgang til at klage, som fx unge, der er fyldt 12 år, har til at klage overafgørelser om forebyggende foranstaltninger samt anbringelse uden for hjem-met efter § 52, stk. 3. Derudover sidestilles de unge, der endnu ikke er fyldt 18år, med unge, der er fyldt 18 år, i forhold til adgangen til at påklage afgørelserom efterværn. Der er således ikke tale om en mere omfattende klageadgang endden, som gælder i lignende situationer.Ad 4. Advokatbistand ved Ankestyrelsens egendriftssagerDansk Erhverv, BKF, Børnesagens Fællesråd, HK/Kommunal og Børnerådetstøtter forslaget.KL mener, at der er tale om en udvidelse af retten til advokatbistand, idet manmener, at lovforslaget lægger op til, at man meget tidligt i forløbet kan få be-vilget gratis advokatbistand, uden at det med sikkerhed kan siges, om sagenender med en tvangsmæssig foranstaltning.Kommentar:Der er efter ministeriets opfattelse ikke tale om en udvidelse af adgangen tiladvokatbistand i forhold til gældende praksis. Der er heller ikke tale om, atgratis advokatbistand tildeles tidligere i forløbet end efter den pt. gældendepraksis, idet det fortsat vil være i forbindelse med mødebehandlingen af sagen,at der tildeles gratis advokatbistand. Lovforslaget har i stedet til formål at sikreen klar procedure for tildeling af gratis advokatbistand, hvilket ikke fremgårtydeligt af den gældende lovgivning.Ad 5. Samvær med netværketBørnerådet og HK/Kommunal støtter forslaget.Ad 6. Økonomiske konsekvenserKL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser i henhold til DUT-princippet.Ændringer på baggrund af høringenDer er foretaget enkelte sproglige ændringer på baggrund af høringen.
Side 4 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@9c1751f6\@[email protected]