Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1108185_0001.png
1108185_0002.png
1108185_0003.png
1108185_0004.png
1108185_0005.png
1108185_0006.png
1108185_0007.png
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. april 2012UdlændingelovkontoretSanne A. Edmonson2012-0035-0080397601
UDKAST TIL TALEtil brug for ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål A-D ad L 104fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitikden 17. april 2012 kl. 14:45
Samrådsspørgsmål A:”Hvordan vil ministeren sikre, at de familiesammenførte ægtefæller kanbidrage til det danske samfund, når kravene lempes og danskprøven sæn-kes til A1-niveau?”Samrådsspørgsmål B:”Hvordan vil ministeren sikre, at de personer, der kommer til landet somled i en ægtefællesammenføring, opnår viden om danske samfundsforhold,når indvandringsprøven afskaffes som betingelse for ægtefællesammenfø-ring?”Samrådsspørgsmål C:”Hvorfor mener ministeren, at uddannelses- og erhvervsmæssigt kvalifice-rede unge under 24 år skal afskæres fra muligheden for at komme til Dan-mark via reglerne om ægtefællesammenføring?”Samrådsspørgsmål D:”Hvordan mener ministeren, at den i lovforslaget foreslåede model under-støtter regeringens målsætning om høj erhvervsdeltagelse blandt ægtefæl-lesammenførte, når krav til uddannelse og erhvervserfaring slækkes?”Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
[Indledning]1. Tak for ordet. Jeg er på dagens samråd blevet stillet fire spørgsmål, somjeg vil tillade mig at besvare under et.
Spørgsmålene er stillet i tilknytning til behandlingen af lovforslaget omnye ægtefællesammenføringsregler, L 104, og vedrører på forskellig visspørgsmålet om integration af ægtefællesammenførte udlændinge.
Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at regeringen ønsker en robustog retfærdig udlændingepolitik, og jeg vil i dag på samrådet komme ind påde foreslåede ændringer af udlændingelovens ægtefællesammenføringsreg-ler. De foreslåede ændringer har bl.a. til formål at styrke integrationen afde udlændinge, der kommer her til landet. Det kommer jeg tilbage til om etøjeblik.
Jeg skal samtidig på baggrund af, at samrådsspørgsmålene vedrører inte-gration af herboende udlændinge, nævne at regeringen ønsker at gennem-føre en integrationsreform. Det er en opgave, som berører en række andreministres ressortområder, og som jeg derfor kun vil berøre mere overord-net.
[Udlændingelovens integrationssigte]2.Jeg skal som svar på samrådsspørgsmål A og D anføre, at det er min op-fattelse, at udlændingelovens regler om ægtefællesammenføring skal med-virke til at fremme integrationen.
Udlændingelovens regler skal således sikre, at udlændinge, der ønsker op-hold som ægtefællesammenført, har et godt udgangspunkt for deres inte-gration i det danske samfund. Det skal eksempelvis tilknytningskravet, bo-ligkravet og selvforsørgelseskravet medvirke til at sikre.
Udlændingelovens regler skal også sikre, at den enkelte gør en aktiv ind-sats for egen integrationeftermeddelelse af opholdstilladelse.
2
Ægtefællesammenførte skal derfor have klare og enkle incitamenter til lø-bende og målrettet at opnå kendskab til det danske sprog. Dette er bag-grunden for regeringens forslag om at indføre krav om bestået prøve idansk som betingelse for fortsat ophold som ægtefællesammenført og ned-sættelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse.
Vi foreslår en model, der sikrer, at ægtefællesammenførte har et kontinuer-ligt incitament til at lære dansk.
Først en prøve på A1-niveau som betingelse for fortsat ophold og nedsæt-telse af sikkerhedsstillelsen. Dernæst en prøve på A2-niveau, der giver mu-lighed for yderligere nedsættelse af sikkerhedsstillelse. Og endelig den af-sluttende prøve i dansk, der ikke blot kan give en ekstra nedsættelse af sik-kerhedsstillelsen, men som også vil have betydning for muligheden for atkunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
3.Det anføres i øvrigt i samrådets første spørgsmål, spørgsmål A, atdanskprøven sænkes til A1-niveau.
Jeg vil gerne hertil bemærke, at der efter de nugældende regler ikke stilleskrav om bestået danskprøve som betingelse for fortsat ophold som ægte-fællesammenført. Der gælder alene en indvandringsprøve, som skal beståsfør meddelelse af opholdstilladelse. Den gældende indvandringsprøve,som det godt nok var hensigten at skærpe, er i øvrigt på niveau A1-minusog dermed på et lavere niveau end den nu foreslåede danskprøve.
[Regeringens integrationsreform]4.Udlændingepolitikken kan naturligvis ikke stå alene, men skal også un-derstøttes af en målrettet integrationspolitik.
Regeringen arbejder derfor på en reform på integrationsområdet. Der er så-ledes nedsat et ministerudvalg under social- og integrationsministeren,som har til opgave at gennemføre en integrationsreform.3
I ministerudvalgets overvejelser vil det indgå, om der i dag er de rette inci-tamentsstrukturer i forhold til at sikre den bedst mulige integration. Det vilogså indgå i overvejelserne, om der – til gavn for nyankomnes motivationog integration – kan skabes større klarhed over den enkeltes rettigheder ogpligter.
Det forventes, at ministerudvalget præsenterer sit første udspil inden som-merferien.
Udspillet vil på baggrund af regeringens overordnede visioner på integra-tionsområdet indeholde konkrete målsætninger for den fremtidige integra-tionsindsats.
Vi vil sætte ind med nye mål på alle de områder, der er centrale for, at in-tegrationen virker, herunder også med indsatser som understøtter, at nyan-komne udlændinge lærer tilstrækkeligt dansk og kommer i beskæftigelseeller uddannelse.
[Integration af ægtefællesammenførte]5.Det er vigtigt, at udlændinge fortsætter med at lære dansk – også efter atde foreslåede nye danskprøver er bestået – og at de arbejder aktivt for egenintegration.
Nyankomne udlændinge vil således fortsat have ret til tilbud om et integra-tionsprogram, der bl.a. indeholder tilbud om danskuddannelse. Der ændresheller ikke ved de øvrige elementer, som kommunernes integrationsansvari dag består af. Kommunerne har derfor fortsat pligt til at tilbyde nyan-komne ægtefællesammenførte et aktivt beskæftigelsesrettet tilbud, når ud-lændingen udtrykker ønske herom.
Regeringen ønsker en aktiv beskæftigelsesrettet indsats over for ægtefælle-sammenførte udlændinge. Det sker bl.a. ved at understøtte kommunernes
4
opsøgende indsats og på grundlag af en række initiativer fra satspuljeafta-len fra 2010 og 2011 på Beskæftigelsesministeriets område.
[Viden om danske samfundsforhold m.v.]6.Der spørges – i spørgsmål B – til, hvordan jeg vil sikre, at ægtefælle-sammenførte opnår viden om danske samfundsforhold, nu hvor indvan-dringsprøven afskaffes.
Jeg må ærlig talt indrømme, at det undrer mig, at oppositionen kan mene,at beståelse af indvandringsprøven er lig med indsigt i danske samfunds-forhold.
Indvandringsprøven for ægtefællesammenførte dokumenterer alene, at enudlænding, der ønsker ægtefællesammenføring, kan besvare nogle simplespørgsmål om bl.a. danske samfundsforhold. Den siger ikke noget om,hvorvidt den pågældende senere vil være en aktiv samfundsborger og opnåstyrket viden om det danske samfund. Prøven giver alene et billede af enudlændings kundskaber før meddelelse af opholdstilladelse.
Der er således ikke nogen garanti for en vellykket integration, selv om enudlænding består indvandringsprøven.
Vi skal derimod stille krav om en aktiv indsats for egen integration, for deudlændinge, der opfylder betingelserne for ægtefællesammenført. Udlæn-dinge, der har opfyldt ægtefællesammenføringsbetingelserne, skal såledesholdes fast på en aktiv integrationsindsats. Det er – som jeg har redegjortfor – netop det, vi gør med lovforslaget om ændring af ægtefællesammen-føringsreglerne.
Dertil kommer som nævnt, at ægtefællesammenførte udlændinge som hid-til vil skulle tilbydes op til 3 års danskuddannelse som led i deres integra-tionsprogram.
5
Formålet med danskundervisningen er ikke blot, at denne skal bidrage til,at udlændingene opnår de nødvendige dansksproglige kompetencer, mensikrer også, at de får viden om kultur- og samfundsforhold i Danmark.
Ægtefællesammenførte udlændinge vil også som hidtil tilbydes et kursus idanske samfundsforhold og dansk kultur og historie som led i deres inte-grationsprogram.
Endelig er det min opfattelse, at en aktiv integrationsindsats, hvor den en-kelte udlænding opnår kendskab til det danske sprog, opnår beskæftigelseog deltager aktivt i samfundslivet, er den bedste vej til at aktivt medbor-gerskab og et solidt kendskab til det danske samfund.
Det kan vi ikke klare med en indvandringsprøve med 30 spørgsmål om detdanske samfund. Det kræver derimod en bred indsats som bl.a. omfatter deforeslåede ændringer af udlændingeloven, hvorved der indføres krav ombestået danskprøve.
[Afskaffelse af pointsystemet]7.I forhold til spørgsmål C om afskaffelse af pointsystemet og unges mu-lighed for at komme her til landet som led i ægtefællesammenføring gen-tager jeg gerne, hvad jeg flere gange tidligere har sagt.
Det er regeringens opfattelse, at 24-årsreglen i den udgave, der har væretgældende frem til den 1. juli 2011, har sikret en klar, enkel og objektiv al-dersgrænse for ægtefællesammenføring, der samtidig bl.a. beskytter ungemod at blive tvunget eller presset ind i et ægteskab mod deres vilje.
Samtidig finder vi det ikke rimeligt, at betingelserne for ægtefællesam-menføring – således som det er tilfældet med de gældende regler – skal gø-re forskel på baggrund af uddannelse og erhvervsindkomst.
Hertil kommer, at det eksisterende pointsystem skaber en unødig kompli-ceret regulering af adgangen til ægtefællesammenføring.6
Regeringen ser gerne, at unge udlændinge med kvalifikationer kan kommeher til landet. Det er der flere muligheder for, at de kan gøre gennem ud-lændingelovens regler om ophold som led i studie eller beskæftigelse. Re-geringen ser naturligvis også gerne, at ægtefællesammenførte udlændingehar gode kvalifikationer, men det skal ikke være en betingelse for opnåelseaf opholdstilladelse. Vi skal derimod, som jeg har nævnt, stille krav til denenkelte således, at det har konsekvenser, hvis den pågældende ikke ønskerat gøre en aktiv indsats for egen integration.
Tak for ordet.
7