Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104 Bilag 9
Offentligt
1104661_0001.png
1104661_0002.png
Rådet til sikring af borgernes ukrænkeligerettighederStiftet Grundlovsdag d. 5. juni 2002Formand Torben Wilken, GentofteTlf. 3965 1643 mobil 4085 8686e-mail [email protected]Bank:Nordea Reg. Nr. DK 0114 konto 626-579-5550Fra Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse, i daglig tale DNM, vil vi gerne sige tak fordiUdvalget har villet se os i dag og høre på, hvad vi har af bemærkninger til L 104 og vi vilbegrænse os til L 104.Da der er kommet en del nye medlemmer i Folketinget og dermed i Udvalget, vil jegindledningsvis kort orientere om hvad DNM er og hvad der dækker sig bag valget afnavnet.Vi er en Borgerrets-organisation som blev stiftet på Grundlovsdag 2002 foran Kronborgsom en modstand mod KV-regeringens planer om at ville blande sig, bestemme overdanske statsborgeres ret til selv at vælge hvem de ville dele deres voksenliv med, hvemde ville have børn med. Dette retskrav ville KV-regeringen fjerne og nu bestemmeenkeltvis, parvis, hvem der måtte leve sammen i Danmark, hvis den ene ikke var danskstatsborger. Denne besættelse af vores rettigheder ville vi ikke acceptere og derfor villevi gøre Modstand.Vi skabte ”Sveriges-løsningen” med tanke på den tidligere Modstandsbevægelse ogflugten til Skåne. Vi tog til Malmø og bad om hjælp og den fik vi. Derfor hedder den”Sveriges-løsningen” og ikke noget andet. Vi skabte den lovligt og sikrede os denslovlighed. Sveriges-løsningen gik verden rundt i alle medier og åbnede øjnene for denindre ”Svinehund”, modstanden mod ”de fremmede”, som nu blev sluppet løs for åbenttæppe. Jeg havde i januar 2002 i Spejlsalen forsøgt at får Claus Hjort Frederiksen (V) ogBertel Haarder (V) til at opgive planerne. Det var som at smide vand på en gås.Nu til det foreliggende lovforslag L 104. Det skaber stor frustration og indfrier voresværste anelser. Lige efter valget var vi i foretræde her i Udvalget. Her blev vi angrebet forat være for hurtig ude med vores bekymring. Vi skulle bare vente, så ville vi ikke kunnefår hænderne ned af bare glæde.Vi ventede og vi fulgte processen på afstand. Vores glæde kan ligge på et meget lillested. L 104 er simpelthen ikke i orden.Vi har ingen parti-politisk interesse i lovforslaget. Vi har ingen personlig interesse, MENvi har en demokratisk- retspolitisk interesse i det, som L 104 står for og især det dentillader sig at ville gøre overfor danske Statsborgere og deres familieliv her i Danmark.Det er kernen – Det er problemet.Vi havde håbet på, at 10 års indædt kamp for danske statsborgeres rettigheder påfamilieområdet ikke havde været forgæves. Skuffelsen er stor. Vreden er til at tage ogføle på. Folketinget har ingen ret til at blande sig, til at opstille de betingelser, som
Side 1 af 2
lovforslaget gør, reelt at legalisere retten til at blande sig i valget af livsledsager.Lovforslaget betyder at man ikke frit, på lige fod med alle andre danske statsborgere, kanetablere et normalt familieliv i det land, hvor man har ret til at leve, ret til at bo og ret til atarbejde i, nemlig i det land hvor man er Statsborger. EMRK art. 8 sikrer denne ret i detland hvor man er Statsborger uden indskrænkninger og betingelser. EMRK er enintegreret del af Dansk Lov. Vi forstår simpelthen ikke Folketinget her. Retskravet for dendanske statsborger er indiskutabelt.I den Muslimske verden har familien ofte et overhoved som bestemmer i familiens ve ogvel. Folketinget kan ikke lide denne ordning og slet ikke ved valg af partner i ægteskab.Det er kun de 2, der selv skal kunne bestemme helt uden indflydelse fra andre. Ungekvinder skal ikke kunne tvinges. Hvad er det man gør i Danmark med dette lovforslag?Man fortsætter med at gøre Staten v/embedsmændene til familiens overhoved. Den skalbestemme, den skal konkret i det enkelte tilfælde vurdere, stille krav om dokumentation,om sprogfærdighed m.m., med andre ord ægteparret, som vil leve sammen i familieliv heri landet, de skal bede Staten om lov først. Det er det L 104 drejer sig om. Staten skal”EJE” borgerens rettighed, skal være ”Formynderen”. Borgeren skal være et aktiv forSTATEN, samfundet, ikke nødvendigvis for den danske statsborger selv. Jeg skalundlade at udtale de ord der ligger lige på tungen. Men vi græmmes.Vi håbede at regeringen ville leve op til sit eget ”Regerings-grundlag” på dette område. Vigodt kan se, at der må være indgået et forlig om L 104 i den foreliggende form. Det bindernogle, sikkert et flertal, helt på samme måde som i KV-regeringens tid. Det er heltuforståeligt. Vi må kraftigt advare mod denne misforståelse af rettighed. Vi kan ikkestiltiende sidde dette overhørigt. Vi tillader os at opfatte det som en alvorlig provokationoverfor befolkningen, for vælgerne, som kun kan skabe vrede og modvilje. Det mener vier dybt ulykkeligt.Vi havde ellers set frem til at kunne neddæmpe ”Sveriges-løsningen” til det minimale.Med L 104 i dens foreliggende indhold, vil ”Sveriges-løsningen” eksplodere som deneneste reelle redning for tusindvis af ægtepar, som ikke vil starte deres familieliv på enstatslig administration, der oven i købet er lovstridig. Vi kommer nok til at oprettesekretariat og systematisere løsningen, så den kan fungere mest smertefrit for familierneindtil EU-domstolen har behandlet en anklage for Traktatbrud mod Danmark.Justitsministeren sagde belærende ved første behandlingen af L 104, til Martin Henriksen(DF), at dette lovforslag var national lov og ikke EU-lovgivning. Sandheden er ikke såenkel. Som medlem af EU har Danmark afgivet suverænitet på dette område og vi harikke et forbehold her og er derfor ikke undtaget EU-traktatens bestemmelser på området.I L 104 optræder ordet ”EU-borger”. Man har fjernet ”stats” foran borger. Det hedder”Unionsborger” sådan som det korrekt er anført i visumpraksisnotatet af 25. oktober2011, (gældende) underskrevet af Justitsminister Morten Bødskov (S) selv. Det bør detogså hedde i lovteksten.Visumdelen i L 104 er heller ikke i orden for familiemedlemmer til en dansk Unionsborgerog som selv ikke er Unionsborger. Dette forhold har DNM til behandling i EU-kommissionen hvortil vi har en løbende dialog.Folketinget tirsdag d. 17. april 2012 kl. 14:30 foretræde i UUI udvalget lokale 2-133Torben WilkenFormand
Side 2 af 2