Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104 Bilag 15
Offentligt
Til lovforslag nr.L 104
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 2. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelseog opløsning(Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelsemed overgang til elektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen m.v.)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5-7, 9, 10,12-16, 19, 21 og 24. Enhedslistens medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 2, 4, 8, 11, 17, 18, 20, 22 og23.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. marts 2012 og var til 1.behandling den 20. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændin-ge- og Integrationspolitik.Dispensation fra § 8 a, stk. 2, i FolketingetsforretningsordenUdvalget anmoder om, at Folketinget dispenserer fra reg-len i forretningsordenen om, at 2. behandling af lovforslagetikke må finde sted, før 2 dage efter at offentliggørelsen afbetænkningen har fundet sted.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 6. januar2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 61. Etnyt lovudkast blev efterfølgende sendt i supplerende høring,og justitsministeren sendte den 8. februar 2012 dette udkasttil udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 74. Den 7. marts 2012sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget. Efterfølgende har justitsministeren over-sendt supplerende høringssvar den 15. marts 2012 og den30. marts 2012.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Kirsten Bjørnstad,Tim Brandt, Svendborg,Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse ogÆgteskab Uden Grænser.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Dansk-Nordisk Modstandsbevægelsemundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning tillovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 76 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (S, RV og SF) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af justitsministeren stillede æn-dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af EL stille-de ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (V, DF og KF) indstillerlovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretalletvil stemme imod de stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener, at der med lovforslaget er lagt op til en ræk-ke massive lempelser i udlændingepolitikken. Der er lagt optil en lempelse af tilknytningskravet, en lempelse af 28-års-reglen og en lempelse af bankgarantien. Endelig afskafferregeringen pointsystemet og indvandringsprøven, og dermedafskaffer regeringen en fleksibel ordning, der sikrer Dan-
AX013971
2
mark en tilstrømning af kvalificerede udlændinge. V og KFstiller sig således uforstående over for, at regeringen medlovforslaget vil afskære uddannelses- og erhvervsmæssigtkvalificerede unge under 24 år fra muligheden for at kommetil Danmark via reglerne om ægtefællesammenføring.Rockwool Fondens rapport fra 2011 »Indvandringens be-tydning for de offentlige finanser i Danmark« har vist, atindvandrere, der kommer fra ikkevestlige lande, svækker deoffentlige finanser. Derfor mener V og KF, at den i lovfor-slaget foreslåede model ikke understøtter regeringens afgø-rende målsætning om høj erhvervsdeltagelse blandt ægtefæl-lesammenførte, når krav til uddannelse og erhvervserfaringslækkes. Lovforslaget sikrer heller ikke, at de familiesam-menførte ægtefæller kan bidrage til det danske samfund, nårdanskprøven sænkes til A1-niveau.Endelig mener V og KF ikke, at lovforslaget i tilstrække-lig grad sikrer, at de personer, der kommer til landet som ledi en ægtefællesammenføring, opnår viden om danske sam-fundsforhold, når indvandringsprøven afskaffes som betin-gelse for ægtefællesammenføring.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, atregeringen med dette lovforslag vil lempe udlændingepoli-tikken og dermed på sigt svække den sociale og kulturellesammenhængskraft i det danske samfund. Der vil ske enstigning i indvandringen til Danmark via familiesammenfø-ringsreglerne, hvilket DF beklager.Den lovgivning, som regeringen afskaffer med dette lov-forslag, belønner bl.a. den familie og den udlænding, somvælger ikke at bosætte sig i et ghettoområde. De nuværenderegler belønner desuden den udlænding, som inden ankom-sten til Danmark kan dokumentere selvforsørgelse i sit egetland. Det gældende regelsæt blev indført ud fra den logiskeog simple tankegang, at en udlænding sandsynligvis vil kun-ne forsørge sig selv i Danmark, hvis vedkommende har væ-ret selvforsørgende i sit hjemland. Tankegangen bag de gæl-dende regler var at skabe en større sandsynlighed for en vel-lykket integration, men denne tankegang gør regeringen de-sværre op med.Ligeledes belønner den gældende lovgivning den udlæn-ding, der har uddannelse bag sig, eller den, der har godesprogkundskaber. Det opstilles ikke som et ekskluderendekrav, at man absolut skal have en uddannelse for at blive fa-miliesammenført til Danmark. Det opstilles heller ikke somet ufravigeligt krav, at man bosætter sig uden for et ghetto-område. Men det betragtes i den nuværende lovgivning somnoget positivt. Jo flere positive træk, man har med sig, destættere kommer man på en opholdstilladelse. Det modsattegør sig gældende, hvis man har flere negative træk med sig.Det er ifølge DF et sundt princip.I DF er vi stolte over at turde sige, at bl.a. beskæftigelse,faglært som ufaglært, er positivt, hvis man som udlændingønsker at leve sit liv i Danmark. Det, som den tidligere rege-ring og DF blev enige om, var på ingen måde urimeligt.Kravene og lovgivningen var (og er) – set i lyset af de storeintegrationsproblemer – yderst velafbalancerede.Regeringens såkaldte robuste udlændingepolitik vil ifølgeDF svække den nationale sammenhængskraft. Det kulturellefællesskab vil med disse og regeringens øvrige initiativer
blive sat under pres og vil blive unødigt udfordret på grundaf regeringens leflen for de politisk korrekte holdninger. Detbliver de næste mange generationer, som kommer til at beta-le prisen – økonomisk, socialt og kulturelt – for denne reger-ings udlændingepolitik.DF vil arbejde for, at de nye regler for ægtefællesammen-føring ændres, såfremt DF efter et valg får mulighed for det.Det er DF’s klare målsætning, at reglerne i hovedtræk førestilbage til før dette lovforslag.DF ønsker, at der skelnes mellem indvandrere fra lande,hvor der erfaringsmæssigt er integrationsproblemer, og ind-vandrere fra lande, hvor der stort set ingen integrationspro-blemer er. Derfor ærgrer det DF, at regeringen samtidig medlempelserne af udlændingepolitikken fjerner den positivesærbehandling af indvandrere fra bl.a. USA, Israel, Canada,Australien, Japan og New Zealand. Det er erfaringen, at ind-vandrere fra vestlige lande og indvandrere fra enkelte ikke-vestlige lande formår at tilpasse sig til dansk kultur og dan-ske værdier uden de store integrationsproblemer. Denne po-sitive særbehandling har DF kæmpet for i mange år, hvorforDF ønsker at genindføre princippet og arbejde videre ad denvej, såfremt muligheden opstår.DF ønsker generelt at begrænse den ikkevestlige indvan-dring.DF ønsker også, at loven indeholder en vis fleksibilitet iforhold til f.eks. en 23-årig udlænding med gode forudsæt-ninger for f.eks. videreuddannelse, beskæftigelse og i dethele taget en vellykket integration, som gifter sig med endansker, og som i dag i kraft af pointsystemet har mulighedfor ægtefællesammenføring.Det er afgørende for sammenhængskraften i samfundet,at den enkelte udlænding har både evnen og viljen til kultur-el tilpasning. 00’ernes førte udlændinge- og integrationspo-litik har skabt flere markante resultater og reduceret antalletaf familiesammenføringer til Danmark. Denne resultatorien-terede politik vil DF tilbage til.Ud over de integrationsmæssige fordele har 00’ernes ud-lændingepolitik samlet set medvirket til en forbedring i mil-liardstørrelse på de offentlige finanser. Regeringens udlæn-dingepolitiske lempelser risikerer at forværre Danmarkssamlede økonomi, hvilket er endnu et argument for ikke atstøtte regeringens udlændingepolitik. Lempelserne vil påfø-re samfundet og dermed skatteborgerne store udgifter. Nyestore udgifter til en lempelig udlændingepolitik kan i sidsteende vanskeliggøre det socialpolitiske arbejde over for ud-satte borgere, idet midlerne i stedet skal bruges på integra-tionsindsatser på grund af den forfejlede udlændingepolitik.En lempelig udlændingepolitik har også vidtrækkende kon-sekvenser i forhold til bl.a. den førte skolepolitik, idet derskal bruges ressourcer på diverse integrationsfremmendeforanstaltninger. Mange af disse vidtrækkende og negativekonsekvenser kan fremadrettet undgås ved at udvise rettig-hed omhu.Regeringens lempelser kan således på mange områder fåstore samfundsmæssige konsekvenser. DF finder ikke, at re-geringen ordentligt og seriøst har redegjort for konsekvenseraf dette lovforslag – og andre aspekter af regeringens udlæn-dingepolitik – i lovforslagets bemærkninger.
3
Ettredje mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettil vedtagelse med de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget glæder sig over, atder sker lempelser i adgangen til familiesammenføring medægtefæller. Det er glædeligt, at der gøres op med det uddan-nelsessnobberi, som det hidtil gældende pointsystem var ud-tryk for. Tilbageførelsen af tilknytningskravet, ændringen af28-års-reglen til en 26-års-regel, afskaffelsen af indvan-dringsprøven, nedsættelsen af den økonomiske sikkerheds-stillelse og afskaffelsen af gebyrerne på familiesammenfø-ringsområdet er alt sammen skridt i den rigtige retning.Nogle af skridtene er små, mens andre udgør gedigne ogmærkbare forbedringer.Når dette lovforslag er vedtaget, vil vi desværre langtfrastå med en udlændingelov, som opfylder EL’s krav til, hvor-når ægtefæller kan få lov at leve sammen i Danmark. EL erstadig modstander af 24-års-reglen og tilknytningskravet ogbeklager, at regeringen – trods de principielle holdninger i toaf de tre regeringspartier – har lagt sig fast på ikke at røreved disse bestemmelser i denne valgperiode.EL beklager også, at regeringen har valgt at sidde beretti-gede indvendinger fra sagkyndigt hold overhørig. Her skalisær fremhæves, at Foreningen af Ledere ved Danskuddan-nelser (FLD) i sit høringssvar – om de foreslåede danskprø-ver – påpeger, at »… der vil være en gruppe af familiesam-menførte udlændinge, der vil have meget svært ved at leveop til kravet inden for den foreslåede tidsramme på 6/9 må-neder«. FLD påpeger videre, at kravet om at nå det ønskedesproglige niveau for analfabeter er »helt urealistisk«. Her erlovforslaget desværre udtryk for et uddannelsessnobberi, derikke er mindre alvorligt end det, som pointsystemet var ud-tryk for.Dansk Flygtningehjælp påpeger i sit høringssvar, at for-udsætningen om, at prøven kan bestås inden fristen, hvisman følger den tilbudte danskundervisning »… ikke holdersom generel forudsætning«. Flere andre høringssvar sætterspørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige og realistiske i denye sprogkrav, som jo skal ses på baggrund af de meget al-vorlige konsekvenser, det har for en familiesammenført,hvis vedkommende inden 9 måneder ikke har bestået A1-prøven: Opholdstilladelsen inddrages, og hvis vedkommen-de ikke rejser frivilligt, »drager politiet omsorg for udrej-sen«, som det hedder i ministerens svar på spørgsmål nr. 2til lovforslaget. På den baggrund har EL stillet ændringsfor-slag om afskaffelse af kravet om bestået danskprøve somforudsætning for fortsat opholdstilladelse.Generelt er det glædeligt, at kravet om en sikkerhedsstil-lelse reduceres fra over 100.000 kr. til 50.000 kr. EL erimidlertid principielt modstander af kravet om en sikker-hedsstillelse og konstaterer – som det fremgår af svar påspørgsmål nr. 141 (UUI, alm. del) af 20. januar 2012 – atkommunerne kun i ganske få tilfælde hvert år har afgivetindberetninger om familiesammenførte, som har modtagetsociale ydelser, der kunne gøre det relevant at trække på sik-kerhedsstillelsen og inddrage opholdstilladelsen.EL konstaterer, at der ikke i det nuværende Folketing erflertal for at afskaffe kravet om en sikkerhedsstillelse og be-klager, at en række personer, der har været så uheldige at få
deres familiesammenføring i perioden 2011-12, har måttetstille en sikkerhed på 100.000 kr. eller derover og står udende samme muligheder for en nedsættelse som dem, der fårfamiliesammenføring efter de nye regler.Etfjerde mindretali udvalget (LA) vil redegøre for sinstilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet kanstemme for de af justitsministeren stillede ændringsforslag.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):Til titlen1)Ordene »og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning«ændres til: »og forskellige andre love«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 19]Til § 1Af etmindretal(EL):2)Nr. 24og25,udgår, og i stedet indsættes:»24.§ 9, stk. 31,der bliver stk. 30, ophæves, og i stedet ind-sættes:»Stk. 30.Den økonomiske sikkerhed efter stk. 4 kan efteranmodning nedsættes med 10.000 kr., jf. dog stk. 32, når enudlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter stk. 1, nr.1, har bestået en af justitsministeren etableret danskprøve påA2-niveau eller en anden danskprøve på tilsvarende ellerhøjere niveau. Prøven skal være bestået senest 15 månederfra tidspunktet for udlændingens tilmelding til folkeregiste-ret eller, hvis udlændingen allerede har opholdstilladelse heri landet, fra meddelelsen af opholdstilladelsen efter stk. 1,nr. 1. Hvis udlændingen har aflagt, men ikke bestået prøveninden fristen på 15 måneder, kan omprøve finde sted indtil 3måneder efter udløbet af fristen på 15 måneder. Ved lovligtforfald suspenderes de nævnte frister efter ansøgning herommed en periode svarende til varigheden af det lovlige for-fald.Stk. 31.Den økonomiske sikkerhed efter stk. 4 kan efteranmodning nedsættes med 10.000 kr., jf. dog stk. 32, når enudlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter stk. 1, nr.1, har bestået en afsluttende prøve i dansk, jf. § 9 i lov omdanskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.Stk. 32.Nedsættelse af den økonomiske sikkerhed efterstk. 30 og 31 kan alene ske i et sådant omfang, at den øko-nomiske sikkerhed udgør mindst 10.000 kr.Stk. 33.Udlændingen skal ved tilmelding til danskprøvenpå A2-niveau, jf. stk. 30, betale et gebyr på 2.400 kr. Hvisudlændingen ikke betaler gebyr, kan udlændingen ikke del-tage i prøverne. 1. og 2. pkt. gælder ikke, hvis udlændingener omfattet af EU-reglerne.Stk. 34.Justitsministeren fastsætter efter forhandling medbørne- og undervisningsministeren regler om danskprøven
4
på A2-niveau, jf. stk. 30, herunder regler om lovligt forfald,hvornår prøverne anses for bestået, udpegning af prøveaf-holdere, betingelser for at deltage i prøverne, opkrævning afgebyr for at deltage i prøverne, prøvernes indhold og gen-nemførelse, klagemuligheder, klagefrister og prøver, der kantræde i stedet for danskprøven på A2-niveau.Stk. 35.Beløbene, der er angivet i stk. 30-33, er fastsat i2012-niveau og reguleres fra og med 2013 én gang årligtden 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om ensatsreguleringsprocent.««[Afskaffelse af danskprøven som betingelse for fortsat op-hold]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):3)Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 9 a, stk. 4, 5. pkt.,ændres »eller §§ 9 b-9 e« til: »,§§ 9 b-9 e, 9 m eller 9 n«.«[Konsekvensrettelse]Af etmindretal(EL):4)I den undernr. 27foreslåede ændring af§ 9 c, stk.1,udgår »og stk. 30«, og »stk. 31-37« ændres til: »stk. 30-35«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):5)I den undernr. 49foreslåede§ 9 mindsættes istk. 1efter »til en udlænding med«: »tidsbegrænset eller tidsube-grænset«.[Teknisk præcisering]6)I den undernr. 49foreslåede§ 9 nindsættes istk. 1efter »til en udlænding med«: »tidsbegrænset eller tidsube-grænset«.[Teknisk præcisering]7)Efter nr. 49 indsættes som nye numre:»02.I§ 10, stk. 4, 1. pkt.,ændres »og §§ 9-9 f« til: »§§ 9-9 feller 9 i-9 n«.03.I§ 11, stk. 4, nr. 1, 1. pkt.,indsættes efter »§§ 7-9 e«:»eller 9 i-9 n«.«[Konsekvensrettelser]Af etmindretal(EL):8)Nr. 59udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):9)Nr. 65affattes således:
»65.I§ 33, stk. 5,ændres »§ 9, stk. 22« til: »§ 9, stk. 21«,og »og § 9 f, stk. 7« ændres til: »§ 9 f, stk. 7, § 9 i, stk. 2, §9 j, stk. 2, § 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2, § 9 m, stk. 2, og § 9 n,stk. 2«.«[Konsekvensrettelse]10)Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 33, stk. 10,indsættes efter »§§ 9-9 f«: »og 9 i-9 n«.«[Konsekvensrettelse]Af etmindretal(EL):11)I den undernr. 67foreslåede ændring af§ 40 dæn-dres »de prøver, der er nævnt i § 9, stk. 30 og 32« til: »denprøve, der er nævnt i § 9, stk. 30«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):12)Efter nr. 67 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 42 a, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.,indsættes efter »§§ 9-9 f«:»eller 9 i-9 n«.«[Konsekvensrettelse]13)Efter nr. 68 indsættes som nye numre:»06.I§ 44, stk. 3,indsættes efter »opholdskort«: »udstedt iforbindelse med meddelelse af opholdstilladelse efter §§ 7-9og 9 b-9 f«.07.I§ 44indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler ombetaling for genudstedelse af opholdskort udstedt i forbin-delse med meddelelse af opholdstilladelse efter § 9 a og §§9 i-9 n.««[Teknisk præcisering]14)I den undernr. 77foreslåede affattelse af§ 46ændresistk. 2, 1. pkt.,»§ 33, stk. 1-3,« til: »§ 33«.[Konsekvensrettelse]15)I den undernr. 77foreslåede affattelse af§ 46indsæt-tes istk. 2, 2. pkt.,efter »Det samme gælder«: »afgørelserefter § 4 a, stk. 3, i forlængelse af at en udlænding er med-delt opholdstilladelse efter § 9 a eller §§ 9 i-9 n, og«.[Konsekvensrettelser]16)Efter nr. 79 indsættes som nye numre:»08.I§ 47 audgår »samt udstede tilbagerejsetilladelse til enudlænding, der lovligt opholder sig her i landet«.09.I§ 47 aindsættes somstk. 2:»Stk. 2.Justitsministeren og beskæftigelsesministeren kanhver for sig fastsætte nærmere regler om, at Udlændingesty-relsen og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering i særli-
5
ge tilfælde kan udstede tilbagerejsetilladelser til en udlæn-ding, der lovligt opholder sig her i landet.««[Konsekvensrettelser]Af etmindretal(EL):17)I den undernr. 80foreslåede§ 48 faffattes1. pkt.så-ledes:»Udlændingestyrelsen bedømmer, om en udlænding harbestået danskprøven på A2-niveau, jf. § 9, stk. 30.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]18)I den undernr. 80foreslåede§ 48 fændres i2. pkt.»prøverne« til: »prøven«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):Nye paragraffer19)Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:»§ 01I lov om integration af udlændinge i Danmark(integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 20.august 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 462 af 18. maj2011 og senest ved § 6 i lov nr. 326 af 11. april 2012,foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 4, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1, med henblik påskoleophold, praktikophold, au pair-ophold eller studier,«til: »§§ 9 i-9 l,«.2.I§ 2, stk. 4, nr. 6,ændres »omfattet af nr. 1-5« til: », derer omfattet af nr. 3-5, eller med opholdstilladelse efter ud-lændingelovens §§ 9 m eller 9 n«.§ 02I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 6.april 2010, som ændret ved § 17 i lov nr. 429 af 28. april2010 og § 2 i lov nr. 759 af 29. juni 2011, foretagesfølgende ændring:1.I§ 3, stk. 4,ændres »eller § 9 c, stk. 1, som følge af enfamiliemæssig tilknytning til en person, der ikke er omfattetaf stk. 2« til: », § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssigtilknytning til en person, der ikke er omfattet af stk. 2, § 9 meller § 9 n«.§ 03
2.I§ 2 b, stk. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 i«.§ 04Ilovomåbenuddannelse(erhvervsrettetvoksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 952 af 2.oktober 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 1525 af 27.december 2009, § 13 i lov nr. 140 af 9. februar 2010 og § 3 ilov nr. 1570 af 21. december 2010, foretages følgendeændring:1.I§ 4, stk. 2, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 m«.§ 05I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august 2011, som ændretved § 5 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, foretages følgendeændring:1.I§ 15, stk. 5, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 m«.§ 06I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.171 af 2. marts 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 1368 af28. december 2011 og lov nr. 210 af 5. marts 2012,foretages følgende ændring:1.I§ 19, stk. 2, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 m«.«[Konsekvensrettelse]Af etmindretal(EL):Til § 220)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 11 b, 1. pkt.,udgår »og stk. 30«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Til § 3Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):21)Istk. 3indsættes som3. pkt.:»Hvis der ikke efter de hidtil gældende regler kan medde-les opholdstilladelse på grundlag af ægtefællesammenføring,tager Udlændingestyrelsen samtidig stilling til, om der kanmeddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller§ 9 c som ændret ved lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 27.«[Teknisk præcisering]Af etmindretal(EL):
I lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf.lovbekendtgørelse nr. 1010 af 16. august 2010, som ændretved § 2 i lov nr. 462 af 18. maj 2011, foretages følgendeændringer:1.I§ 2 b, stk. 1,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 j«.
22)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.§ 1, nr. 9 og 24, finder ikke anvendelse for udlæn-dinge, der er meddelt opholdstilladelse inden lovens ikraft-træden. For disse udlændinge finder de hidtil gældende reg-ler anvendelse.«
6
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]23)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.For udlændinge, der meddeles opholdstilladelse iperioden fra den 15. maj 2012, og inden danskprøven påA2-niveau, jf. § 9, stk. 30, er etableret, regnes fristen på 15måneder, jf. udlændingelovens § 9, stk. 30, 2. og 3. pkt., fratidspunktet for prøvens etablering.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogLA):24)Somstk. 6indsættes:»Stk. 6.Afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald oginddragelse af opholdstilladelser meddelt efter § 9 c, stk. 1,1. pkt., træffes af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering,når opholdstilladelsen er meddelt med henblik på uddannel-se, au pair-ophold, praktikantophold, volontørophold, op-hold ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. §45, eller som følge af familiemæssig tilknytning til en ud-lænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, el-ler til en udlænding med opholdstilladelse med henblik påuddannelse eller praktikantophold.«[Teknisk præcisering]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 19.Til nr. 2Ændringsforslaget indebærer, at en bestået danskprøve påA1-niveau eller en anden danskprøve på et tilsvarende ellerhøjere niveau afskaffes som betingelse for fortsat opholdstil-ladelse som ægtefællesammenført.Til nr. 3, 7, 9, 10, 12 og 14Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovfor-slagets § 1, nr. 49, hvorved det foreslås at indsætte §§ 9 i-9 ni udlændingeloven.Til nr. 4, 8, 11, 17, 18, 20, 22 og 23Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-dringsforslag nr. 2.Til nr. 5 og 6Det følger af de foreslåede bestemmelser i § 9 m, stk. 1,og § 9 n, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 49, at der kan med-deles opholdstilladelse til en udlænding, som har familie-mæssig tilknytning til en udlænding, der har opholdstilladel-se her i landet på baggrund af beskæftigelse, uddannelse el-ler praktikantophold.Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering skal træffe af-gørelse efter §§ 9 m og 9 n.Med forslaget præciseres det, at §§ 9 m og 9 n omfatterudlændinge med familiemæssig tilknytning til en udlæn-ding, der har opholdstilladelse her i landet på baggrund af
beskæftigelse, uddannelse eller praktikantophold, uanset omsidstnævnte har tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholds-tilladelse.Til nr. 13Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorvedsagsområder, der hidtil henhørte under det nu nedlagte Inte-grationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem Justitsmini-steriet og Beskæftigelsesministeriet.Med forslagene præciseres det, at justitsministeren kanfastsætte regler om betaling for genudstedelse af opholds-kort udstedt i forbindelse med meddelelse af opholdstilladel-se efter §§ 7-9 og 9 b-9 f, da sager omfattet af disse bestem-melser efter ressortomlægningen henhører under justitsmini-steren, mens beskæftigelsesministeren kan fastsætte reglerom betaling for genudstedelse af opholdskort udstedt i for-bindelse med meddelelse af opholdstilladelse efter § 9 a og§§ 9 i-9 n, da sager omfattet af disse bestemmelser efter res-sortomlægningen henhører under beskæftigelsesministeren.Til nr. 15Efter udlændingelovens § 4 a, stk. 3, kan der i medfør afSchengenkonventionens artikel 18 udstedes visum til længe-revarende ophold med gyldighed begrænset til Danmark(langtidsvisum), dog højst med en gyldighedsperiode på 1år, til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter §8, § 9, § 9 a, stk. 2, § 9 c, stk. 1, § 9 d eller § 9 f, med hen-blik på at udlændingen kan indrejse her i landet og få ud-stedt et opholdskort med biometriske kendetegn.Der kan således meddeles langtidsvisum med henblik påindrejse i Danmark til udlændinge, der er meddelt opholds-tilladelse her i landet. Opholdskortet udstedes efter indrej-sen.Efter forslaget træffer Styrelsen for Fastholdelse og Re-kruttering afgørelse efter § 4 a, stk. 3, i de sager, hvor en ud-lænding er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a med henblikpå beskæftigelse eller efter §§ 9 i-9 n med henblik på uddan-nelse, au pair-ophold, praktikantophold, volontørophold, op-hold ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. §45 (working holiday), eller som følge af familiemæssig til-knytning til en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 a,stk. 2, nr. 1-6, eller til en udlænding med opholdstilladelsemed henblik på uddannelse eller praktikantophold, da dissesager efter ressortomlægningen i forbindelse med nedlæg-gelsen af Integrationsministeriet henhører under beskæfti-gelsesministerens ressort.Til nr. 16Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorvedsagsområder, der hidtil henhørte under det nu nedlagte Inte-grationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem Justitsmini-steriet og Beskæftigelsesministeriet.Med forslagene præciseres det, at justitsministeren og be-skæftigelsesministeren hver for sig kan fastsætte nærmereregler om, at Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Fasthol-delse og Rekruttering i særlige tilfælde kan udstede tilbage-rejsetilladelse til en udlænding, der lovligt opholder sig her ilandet
7
Justitsministeren kan således fastsætte nærmere reglerom Udlændingestyrelsens udstedelse af tilbagerejsetilladel-ser i sager, der efter ressortomlægningen henhører under ju-stitsministerens ressort, mens beskæftigelsesministeren kanfastsætte nærmere regler om Styrelsen for Fastholdelse ogRekrutterings udstedelse af tilbagerejsetilladelser i sager,der efter ressortomlægningen henhører under beskæftigel-sesministerens ressort.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,afsnit 13.Til nr. 19Der er tale om konsekvensændringer i anden lovgivningsom følge af lovforslagets § 1, nr. 49, hvorved det foreslås atindsætte §§ 9 i-9 n i udlændingeloven.Til nr. 21Det fremgår af lovens § 3, stk. 3, at de nye regler om æg-tefællesammenføring i lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 27, ik-ke finder anvendelse for udlændinge, der inden lovensikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse.For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler an-vendelse.Med forslaget præciseres det i lovteksten, at hvis der ikkeefter de hidtil gældende regler kan meddeles opholdstilladel-se på grundlag af ægtefællesammenføring, tager Udlændin-gestyrelsen samtidig stilling til, om der kan meddeles op-holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c somaffattet ved lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 27, dvs. de nyeægtefællesammenføringsregler.Til nr. 24Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorvedsagsområder, der hidtil henhørte under det nu nedlagte Inte-grationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem Justitsmini-steriet og Beskæftigelsesministeriet.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,afsnit 13.
Den foreslåede bestemmelse i § 46, stk. 1, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 77, angiver, i hvilke tilfælde Udlændingestyrel-sen træffer afgørelse efter udlændingeloven. Den foreslåedebestemmelse i § 46, stk. 2, jf. ligeledes lovforslagets § 1, nr.77, angiver, i hvilke tilfælde Styrelsen for Fastholdelse ogRekruttering træffer afgørelse efter udlændingeloven.Afgørelser efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, træffesherefter af Udlændingestyrelsen. Dette følger af de foreslåe-de bestemmelser i § 46, stk. 1 og 2.Bl.a. afgørelser om opholdstilladelse med henblik på ud-dannelse, au pair-ophold, praktikantophold, volontøropholdeller ophold ifølge en aftale mellem Danmark og en andenstat, jf. § 45 (working holiday), og afgørelser om opholdstil-ladelse som følge af familiemæssig tilknytning til en udlæn-ding, der har opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, el-ler opholdstilladelse med henblik på uddannelse eller prakti-kantophold, er hidtil truffet efter udlændingelovens § 9 c,stk. 1.De dele af § 9 c, stk. 1, der som følge af ressortomlæg-ningen i forbindelse med nedlæggelsen af Integrationsmini-steriet nu henhører under beskæftigelsesministerens ressort,er med lovforslaget udskilt til særskilte bestemmelser i §§ 9i-9 n.Disse afgørelser træffes således af Styrelsen for Fasthol-delse og Rekruttering.Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 6, betyder, at sag-er vedrørende forlængelse, bortfald og inddragelse af op-holdstilladelser, der oprindelig er meddelt efter § 9 c, stk. 1,1. pkt., og som fremover skal træffes efter §§ 9 i-9 n, træffesaf Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)
47442217
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)
9811
8
Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
1612
Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
11
9
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 104Bilagsnr.1234567891011121314TitelHøringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministerenSupplerende høringssvar af 15/3-12Henvendelse af 18/3-12 fra Ægteskab Uden GrænserUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar af 30/3-12 fra Grønlands Selvstyre, fra justitsministerenHenvendelse af 28/3-12 fra Ægteskab Uden GrænserHenvendelse af 28/3-12 fra Dansk-Nordisk ModstandsbevægelseHenvendelse af 16/4-12 fra Dansk-Nordisk ModstandsbevægelseUdkast til betænkningHenvendelse af 18/4-2012 fra Kirsten BjørnstadÆndringsforslag, fra justitsministerenHenvendelse af 24/4-12 fra Tim Brandt, Svendborg2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 104Spm.nr.123TitelSpm. om nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om familiesammenførte, der ikke har bestået danskprøven, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om LO’s ønske om, at ydelser modtaget som følge af arbejdsløs-hed ikke skal have negative konsekvenser for familiesammenføring,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om behandlingen af ansøgninger om familiesammenføring, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sikkerhedsforanstaltninger vedrørende modultest, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sikkerhedsniveauet omkring modultest, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om danskprøver på A1- og A2-niveau, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om de mundtlige danskprøver på A1- og A2-niveau, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, multiple choice ved mundtlige prøver, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt arbejde i et pizzeria har en særlig integrationsfrem-mende karakter, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om visumbesøg i Danmark, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 18/3-12 fra Ægteskab UdenGrænser, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om danskprøven, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
45678910111213
10
14151617181920212223242526272829303132333435
3637
Spm. om danskprøverne, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om videreførelse af den nuværende indvandringsprøve, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om omgåelse af 24-års-reglen, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om forlig om 28-års-reglen, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om tvangsægteskab/arrangeret ægteskab, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om danskkursus som en betingelse for at opfylde tilknytnings-kravet, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om krav om beskæftigelse i hjemlandet, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om afledte merudgifter på integrationsområdet, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om påvirkningen på indvandringen fra tredjeverdenslande, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om antallet af familiesammenføringer, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om konkrete regelændringer under den tidligere regering, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om skærpet danskprøve, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om integration af ægtefællesammenførte på det danske arbejds-marked, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om dokumentation af erhvervserfaring, uddannelse og sprog-kundskaber, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at ændre 28-års-reglen til en 26-års-regel, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om væsentlig tilknytning, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om regeringens ambition om at få familiesammenførte i arbejde,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor alder med lovforslaget vægtes højere end kvalifi-kationer, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om definition af begrebet robust udlændingepolitik, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om udlændingepolitikken under SR-regeringen i 1990’erne, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om udlændingepolitikken til stadighed er robust, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om udlændingepolitikken til stadighed vil være robust, hvis til-knytningskravet fjernes, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om integration, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sikkerhedsstillelse, til justitsministeren, og ministerens svarherpå
11
3839404142434445464748495051525354555657
58
5960
Spm. om retssikkerhed i familiesammenføringssager, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om risikoen for, at reglerne snart skal ændres igen, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om lovligt forfald ved danskprøver, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om bureaukrati og indviklede regler, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om førtidspensionisters mulighed for familiesammenføring, tiljustitsminsiteren, og ministerens svar herpåSpm. om den herboende references situation, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en bestået sprogprøve på A1-niveau, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en bestået danskprøve og opholdstilladelse, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om motivationen til at lære dansk, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om personer på barsel i forhold til lovligt forfald i forbindelsemed danskprøverne, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om indvandringen som en konsekvens af lovforslaget vil stige,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om garantistillelse, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om, hvorfor regeringen ønsker at ændre 28-års-reglen til en 26-års-regel, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forslag til et alternativt pointsystem, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om lovforslagets samfundsøkonomiske konsekvenser, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om befolkningsandelen af ikkevestlige indvandrere og efterkom-mere, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om stigning i indvandringsgrupper, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om konsekvenserne af en utilsigtet stigning i indvandringen, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forhandlinger om udlændingepolitikken, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke partier regeringen har indgået aftale med om at lem-pe familiesammenføringsreglerne, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser en vedtagelse af lovforslaget vil få forligestillingen i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om effekten på den sociale og kulturelle sammenhængskraft iDanmark, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget samlet set vil forbedre eller forværre integratio-nen i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
12
61
6263646566
67
68
69
70
71
727374
75
76
Spm. om positiv særbehandling af udlændinge fra f.eks. USA, Austra-lien, Canada, Japan m.m., til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om pointsystemet, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om kommentar til henvendelse af 28/3-12 fra Ægteskab UdenGrænser, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 28/3-12 fra Dansk-NordiskModstandsbevægelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 16/4-12 fra Dansk-NordiskModstandsbevægelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om talepapir fra det åbne samråd 17/4-12 om L 104 (nye reglerfor ægtefællesammenføring), jf. L 104 – samrådsspørgsmål A-D, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er solid dokumentation for, at visse grupper af indvan-drere og flygtninge er sværere at integrere i det dansk samfund end an-dre, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for at fastholde den økonomiske sikkerheds-stillelse i forbindelse med ægtefællesammenføring, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen mener, at personer, der er ægtefællesam-menført inden den 15. maj 2012, skal motiveres mindre til at læredansk, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer der i forbindelse med ægtefællesam-menføring har stillet en garanti på 100.000 kr. eller derover, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der er til hinder for, at personer, som har stillet en sik-kerhed på 100.000 kr. eller derover, får nedskrevet sikkerheden, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er rimeligt at fastholde sikkerhedsstillelsen på 100.000kr., til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at stille en verserende sag om familiesammenføring i bero,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Kirsten Bjørn-stad af 18. april 2012 om den økonomiske sikkerhedsstillelse, jf. UUIalm. del – bilag 11, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren vil gøre for at hjælpe de mennesker, der harmåttet stille en urimeligt stor økonomisk sikkerhed ved ægtefællesam-menføring, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 24/4-12 fra Tim Brandt,Svendborg, til justitsministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 104
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de familiesammen-førte ægtefæller kan bidrage til det danske samfund, til justitsministe-ren
13
B
C
D
Samrådsspm. om hvordan ministeren vil sikre, at de personer, derkommer til landet som led i en ægtefællesammenføring, opnår videnom danske samfundsforhold, til justitsministerenSamrådsspm. om hvorfor ministeren mener, at uddannelses- og er-hvervsmæssigt kvalificerede unge under 24 år skal afskæres fra mulig-heden for at komme til Danmark , til justitsministerenSamrådsspm. om høj erhvervsdeltagelse blandt ægtefællesammenfør-te, til justitsministeren