Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103
Offentligt
1102608_0001.png
1102608_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
12-04-2012I forbindelse med behandlingen af (L 103) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lovom folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler). (Inklusion af elever med særlige behov i den almindeligeundervisning og tilpasning af klagereglerne til en mere inkluderende fol-keskole m.v.). har Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg i brev af28. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 6:”Kan ministeren oplyse, hvor mange gange forældre i 2011 har rettetdirekte henvendelse til PPR?”Svar:Børne- og Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om antallet afhenvendelser fra forældre til PPR i 2011.Undervisningsministeriet har kendskab til følgende tre undersøgelser,som delvis kan medvirke til at belyse spørgsmålet:Analyse af de pædagogisk-psykologiske rådgivningsenheder pr. 1. august 2007Pædagogiske Psykologers Forening gennemførte i samarbejde medLandsamrådet for PPR-ledere en analyse af de pædagogisk-psykologiskerådgivningsenheder på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandtkommunale PPR-enheder. Svarprocenten var 97,8 pct. Det fremgår afanalysen, at 53,6 pct. angiver, at under 25 pct. af arbejdstiden anvendestil forebyggende arbejde – det resterende anvendes til arbejdet med kon-krete børnesager.Følgende antal PPR-enheder, ud af 89, svarer, at de udfører følgendeopgaver udover de i folkeskoleloven fastsatte: Åben rådgivning: 68, Råd-givning/vejledning af sagsbehandlere: 58, Supervision af forskellige fag-grupper: (17 – 69) og Familiebehandling/terapi: 36.
2Undersøgelse blandt PPR-psykologer i forbindelse med kommunernes varetagelse afansvaret for den vidtgående specialundervisning efter kommunalreformenI forbindelse med kommunalreformen og efter anmodning fra Skolerå-det gennemførte Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en landsdækkendeundersøgelse blandt PPR-psykologer. Formålet med undersøgelsen var atfå et samlet billede af PPR-enhedernes vurdering af, hvordan kommu-nerne varetager ansvaret for den vidtgående specialundervisning efterkommunalreformen.På spørgsmålet om, hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn: ”Deter vigtigt at have et tæt samarbejde med forældre, så de føler sig inddra-get i processen”, svarer 90 pct., at de er helt enige, og 9 pct. svarer, at deer enige.På spørgsmålet om, hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn: ”For-ældre kræver ofte mere tid og ressourcer, end vi på PPR har mulighedfor at give dem”, svarer 43 pct., at de er helt enige eller enige, og 24 pct.at de er overvejende enige. 24 pct. er overvejende uenige.Analysen af folkeskolens specialundervisningFor at få et dokumenteret grundlag for kommunernes styring og organi-sering af specialundervisningsområdet gennemførte Undervisningsmini-steriet gennemførte i 2010 en analyse af folkeskolens specialundervisningi samarbejde med Finansministeriet og KL. Analysen blev gennemført pågrundlag af dataindsamling i 12 repræsentativt udvalgte kommuner medhenblik på at kunne opregne resultaterne til et forventeligt landsniveau.Af analysen af folkeskolens specialundervisning fremgår det, at PPR ud-arbejder et meget stort antal pædagogisk-psykologiske vurderinger(PPV), og at der er stor forskel på kommunerne. Det vurderes, at derudarbejdes ca. 40.000 vurderinger på årsplan, svarende til mere end 5PPV’er pr. 100 6-16 årige.
Med venlig hilsen
Christine Antorini