Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
22-03-2012I forbindelse med behandlingen af (L 103) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lovom folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler) (Inklusion af elever med særlige behov i den almindeligeundervisning og tilpasning af klagereglerne til en mere inkluderende fol-keskole m.v.) har Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg i brev af22. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 5:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/3-12 fra Foreningenaf tale-hørelærere i Folkeskolen, jf. L 103 - bilag 7.”Svar:Det fremgår af lovforslaget, at specialundervisning og anden specialpæ-dagogisk bistand alene omfatter børn i specialklasser og specialskolersamt børn, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i mindst 9undervisningstimer ugentligt. En undervisningstime udgør i denne sam-menhæng 60 minutters undervisning.I rapporten »Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organi-sering og styring« fra juni 2010 fremgår det, at knap 49.000 elever i sko-leåret 2008/09 fik specialundervisning i mindre end 12 timer ugentligt.Ved denne afgrænsning af specialundervisningen i rapporten er det for-udsat, at 45 minutters undervisning er lig med 1 undervisningstime.Efter lovforslaget vil disse elever ikke mere være omfattet af bestemmel-serne om specialundervisning, men skal modtage støtte inden for ram-merne af den almindelige undervisning. Ifølge lovforslaget vil det fortsatvære kommunernes ansvar at give alle børn i folkeskolen et fyldestgø-rende undervisningstilbud i overensstemmelse med folkeskolens for-målsparagraf - også børn med særlige behov, der før har modtaget speci-alundervisning.
2For at understøtte, at elevernes udvikling og læring i videst mulig omfangfinder sted i den almindelige undervisning, kan der anvendes undervis-ningsdifferentiering, holddannelse og supplerende undervisning. Der kanogså efter kommunens afgørelse anvendes tolærerordninger og under-visningsassistenter, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen somhelhed.Efter de gældende regler tilbyder skolelederen den supplerende under-visning m.v. efter en skønsmæssig faglig vurdering ud fra skolens kend-skab til det pågældende barns behov, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 6. Densupplerende undervisning kan også omfatte tale- og høreundervisning.Hvis skolelederen efter en faglig vurdering når frem til, at der er behovfor en pædagogisk-psykologisk vurdering for at kunne tilrettelægge etfyldestgørende undervisningstilbud til en elev med behov for støtte imindre end 9 undervisningstimer ugentligt, herunder elever med tale- oghørevanskeligheder, kan der efter samråd med forældrene indhentes enpædagogisk-psykologisk vurdering. Forældrene har også mulighed for athenvende sig til skolelederen, hvis de mener, at der er behov for at ind-hente en pædagogisk-psykologisk vurdering af deres barn.Folkeskolen er en kommunal skole. Det er derfor op til kommunalbesty-relsen at bestemme, i hvilket omfang tale- og hørelærere skal foretagerådgivning m.v. i forbindelse med overgangen fra dagtilbud til skole ogrådgivning m.v. af skoleledere og lærere.Lovforslaget ændrer ikke kommunalbestyrelsens muligheder for at fast-lægge tale- og hørelærernes arbejdsopgaver.
Med venlig hilsen
Christine Antorini