Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
22-03-2012I forbindelse med behandlingen af (L 103) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lovom folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler) (Inklusion af elever med særlige behov i den almindeligeundervisning og tilpasning af klagereglerne til en mere inkluderende fol-keskole m.v.) har Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg i brev af9. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 2:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/3-12 fra Tænketan-ken SOPHIA, jf. L 103 - bilag 5.”Svar:For regeringen handler det om at skabe en fagligt stærk folkeskole foralle.Selvom ingen har truffet en aktiv politisk beslutning om det, er flere ogflere elever blevet udskilt fra den almindelige undervisning til specialklas-ser og specialskoler. Det har betydet, at næsten en tredjedel af folkesko-lens budget bruges til specialundervisning.Det er regeringens mål, at en del af de ressourcer skal bruges til at giveelever med særlige behov støtte i den almindelige undervisning og tilgenerelt at styrke til almindelige undervisning til gavn for alle elever.Det er ikke en spareøvelse, men et spørgsmål om at anvende ressourcer-ne bedst muligt.Det er hensigten at skabe de bedst mulige rammer for, at kommunernekan realisere målsætningen om en fagligt stærk folkeskole og yde en fo-rebyggende indsats, der modvirker eksklusion af elever med særlige be-hov. Heri indgår at give kommunerne bedre mulighed for at anvende
2pædagogisk psykologisk rådgivning til at understøtte denne omstillings-proces.Kommunerne skal fortsat give alle elever et fyldestgørende undervis-ningstilbud, og skolerne skal fortsat have mulighed for at inddrage og fårådgivning af de nødvendige ressourcepersoner som fx læsevejledere ogtale/hørepædagoger med henblik på at understøtte den faglige og socialeudvikling hos alle elever.Regeringen vil følge kommunernes omstillingsproces nøje. Det er derforaftalt, at regeringen i samarbejde med kommunerne vil udvikle en rele-vant dokumentationsmetode, der kan følge udviklingen i kommunernesamt formulere konkrete målsætninger for området.SOPHIA er kritisk over for konsekvenserne af lovforslaget og grundla-get for de foreslåede ændringer og fremkommer i deres henvendelse meden række konkrete kritikpunkter. Jeg har derfor valgt at supplere mit svartil udvalget med et medfølgende notat, der forholder sig til de enkelteafsnit i tænketanken SOPHIA’s henvendelse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini