Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
20-03-2012I forbindelse med behandlingen af (L 103) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lovom folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler) (Inklusion af elever med særlige behov i den almindeligeundervisning og tilpasning af klagereglerne til en mere inkluderende fol-keskole m.v.) har Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg i brev af5. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4/3-12 fra PædagogiskePsykologers Forening, jf. L 103 - bilag 3.”Svar:I henvendelsen af 2. marts 2012 har Pædagogiske Psykologers Foreningpeget på, at der efter foreningens opfattelse er følgende mangler vedlovforslaget:1. Forældre (og elev) skal fortsat have ret til at henvende sig direktetil PPR for at få faglig rådgivning. Det vil være meget uheldigt,hvis forældres eneste mulighed bliver at ”puste” deres barnsvanskeligheder op for at få det til at blive omfattet af de nye spe-cialundervisningsregler - med tilhørende ankemulighed. Det vilogså medvirke til at sikre, at problemer bliver taget op så tidligtsom muligt.2. Der skal stilles krav om etablering af et professionelt samar-bejdsforum på skolen, der omfatter skoleledelsen, de enkelte læ-rerteam, skolens faglige ressourcelærere samt PPR. Dette forumvil have gode muligheder for at analysere udviklingsbehov i denalmindelige undervisning samt iværksætte de nødvendige special-tiltag.
1. Forældre (og elev) skal fortsat have ret til at henvende sig direkte tilPPR for at få faglig rådgivning
2Det fremgår af lovforslaget, at kommunen skal sikre, at elever, der harbehov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt også frem-over skal have et fyldestgørende skoletilbud i overensstemmelse medfolkeskolelovens formålsparagraf.Skolelederen kan anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering afbørn, der har behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugent-ligt. Det skal ske, hvis skolelederen efter en faglig vurdering finder, at derer behov for en pædagogisk-psykologisk vurdering for at kunne tilrette-lægge et fyldestgørende undervisningstilbud til det pågældende barn.Henvisningen til pædagogisk-psykologisk rådgivning sker efter samrådmed eleven og forældrene.Forældrene har også mulighed for at henvende sig til skolelederen, hvisde mener, at der er behov for at indhente en pædagogisk-psykologiskvurdering af deres barn.Jeg finder, at denne mulighed for at indhente en pædagogisk-psykologiskvurdering er tilstrækkelig i forhold til børn, der har behov for støtte imindre end 9 undervisningstimer ugentligt, og den stemmer godtoverens med, at det er skolelederen, der har ansvaret for at sikre denenkelte elev et fyldestgørende undervisningstilbud.Herudover fremgår det af folkeskoleloven, at kommunalbestyrelsen be-stemmer, hvilke arbejdsopgaver der – ud over de lovbestemte arbejdsop-gaver – skal varetages af pædagogisk-psykologisk rådgivning.Kommunalbestyrelsen har således mulighed for at bestemme, at forældretil børn, der har behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimerugentlig, kan henvende sig til pædagogisk-psykologisk rådgivning for fårådgivning om deres barns skolegang.2. Der skal stilles krav om etablering af et professionelt samarbejdsforumpå skolen, der omfatter skoleledelsen, de enkelte lærerteam, skolens fag-lige ressourcelærere samt PPR.Jeg er enig med Pædagogiske Psykologers Forening i, at en afgørendeforudsætning for et godt inklusionsarbejde er, at skolerne kan trække påpædagogisk-psykologisk rådgivnings faglige specialviden.Lovforslaget lægger også op til, at pædagogisk-psykologisk rådgivningkan anvendes mere fleksibelt, da der ikke længere skal indhentes en pæ-dagogisk-psykologisk vurdering i de tilfælde, hvor barnet har behov forstøtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt.
3Rapporten ”Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organi-sering og styring” fra juni 2010 viste, at der var et udbredt ønske blandtskolelederne om, at pædagogisk-psykologisk rådgivning i højere grad endi dag er synlige og til stede på skolerne.Lovforslaget lægger således op til, at kommunerne kan organisere pæda-gogisk-psykologisk rådgivning sådan, at medarbejderne i højere grad endi dag er til stede på skolerne i overensstemmelse med rådgivningsbehovetpå skolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini