Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103 Bilag 7
Offentligt
1095440_0001.png
1095440_0002.png
1095440_0003.png
Foreningen af tale-hørelærere i FolkeskolenUddannelsesudvalgetFolketingetLovforslag L 103
FTHF19. marts 2012
Vedr. lovforslag om ændring af folkeskoleloven (Inklusion af elever med særligebehov i den almindelige undervisning).Foreningen af Tale-Hørelærere i Folkeskolen (FTHF) har nøje fulgt fremsættelsen af forslag til lovom ændring af lov om folkeskolen (Inklusion af elever med særlige behov i den almindeligeundervisning).FTHF er enig i intentionerne i lovforslaget om at styrke almenundervisningen i folkeskolen, såledesat færre elever udskilles til specialtilbud.Vi har imidlertid nogle bemærkninger i forhold til konsekvenserne af den fremtidige tale-sprog-hørepædagogiske bistand i folkeskolen.Én af forudsætningerne for en vellykket inklusion er, at alle elever får et fagligt passendeundervisningstilbud. De elever, der har brug for støtte, som ikke alene kan understøttes ved brugaf undervisningsdiffentiering eller holddannnelse, skal tilbydes supplerende undervisning som fxtale-sprog-hørepædagogisk bistand.Udmøntningen af denne bistand har hidtil været – og bør forsat være – varetaget af personale, derbesidder den specialviden om den enkelte elevs specifikke tale-sprog-høre vanskeligheder, somkan være med til at sikre disse elevers fortsatte sproglige udvikling ved eksempelvis overgangenfra børnehave til skole. Denne kompetence har tale-hørelærerne, og de kan samtidigt formidledenne viden til skolens personale, så eleven får en lempeligere overgang til skolen samt optimeretmulighederne for at profitere af skolens undervisning.Tale-hørelæreren skal indgå i de sprogvurderinger, der laves ved skolestarten, således at elever,der vurderes at være i risiko-zonen, bør blive udredt, og der bør kompenseres for deres tale-sprog-hørevanskeligheder. Dette bør enten ske gennem direkte intervention fra tale-hørelæreren ellerdennes konsultative bistand til forældre og skolens personale. Tale-hørelærerens medvirken vedsprogvurderingerne er desuden med til at skabe kontinuitet i det store arbejde, der på landsplaner igangsat med sprogvurderingerne og sprogpakken på småbørnsområdet. Derved indgår tale-hørelæreren som et naturligt led i at styrke den forestående læseindlæring, hvor sprogligkompetence er en væsentlig faktor og forudsætning for læseudviklingen. Tale-hørelæreren bistår iafdækningen af dysleksi – sammenhængen mellem tale-sprogvanskeligheder og senere læse-stavevanskeligheder er veldokumenteret.
www.fthf.dk
Foreningen af tale-hørelærere i Folkeskolen
FTHF
Derudover er det vigtigt at elever med auditive og/eller kommunikative handicaps følges af entale-hørelærer, der har viden om handicappets karakter og fremtrædelsesformer. Kun dervedsikres kompetent undervisning og vejledning af eleven.FTHF vil gerne pege på følgende væsentlige områder, som tale-hørelærerne med deres særligeuddannelse varetager, og som FTHF med bekymring ikke finder sikret i det fremlagte lovforslag:-DysfonologioElever med fonologiske vanskeligheder skal fortsat tilbydes undervisning, så dereskommunikative kompetencer forbedres, og de oplever sig forstået. Denne sprogligekompetence er nødvendig for den fortsatte skriftsproglige udviklingStammenoElever, der stammer i skolen, har ofte udsigt til livslang stammen. Udover at dettekan give store kommunikative vanskeligheder, kan det også have konsekvenser forandre af elevens livsvilkår. Derfor vil disse elever have behov for kontinuerligtalepædagogisk bistand.StemmevanskelighederoElever med stemmeproblemer har i skolen behov for adfærdsmodificering,vejrtrækningsøvelser el.lign.HørehæmmedeoElever med hørenedsættelse begynder ikke at høre, fordi de starter i skolen.Enkeltintegrerede elever med nedsat hørelse, høreapparat-brugere eller CochlearImplanterede elever vil fortsat have brug for vejledning og perioder medundervisning.Læse-stave-vanskelighederoTale-sprog-høreområdet er tæt forbundet med læseindlæringen, og dennesammenhæng er veldokumenteret. Tale-hørelærerne kan ved diagnostiskundervisning samarbejde med elevens lærer om, hvordan eleven kan tilgodeses veddispenserende undervisning.Læbe-kæbe-gane-spalte.oEr en medfødt lidelse, der betyder længerevarende forløb i hospitalsregi og oftemed behov for talepædagogisk interventionImpressive vanskelighederoManglende sprogforståelse, mangelfuldt begrebsapparat, nægtelse,ordmobiliserings-vanskeligheder el.lign. giver naturligt vanskelige vilkår for elevensindlæring. Behovet for talehørepædagogisk bistand vil variere fra elev til elev,afhængig af vanskelighedernes art.Semantisk pragmatiske vanskeligheder
-
-
-
-
-
-
-
www.fthf.dk
Foreningen af tale-hørelærere i Folkeskolen
FTHF
oProblemer med at opfatte tryk, stød, betoning, uskrevne regler m.m. – gør detsvært at opfatte og forstå dansk. Alt opfattes bogstaveligt, og konkret misforståsnæsten alle ordsprog, ironi, uskrevne regler o.lign., hvilket ikke kun har negativkonsekvens i indlæringssituationer, men også i elevens sociale sammenhænge.I det fremlagte lovforslag kan FTHF ikke se, hvordan ovennævnte kan varetages, da vejledning oginterventionen i forbindelse med tale-sprog-høre vanskeligheder i praksis aldrig når et omfang på9 timer om ugen for den enkelte elev.Tilsvarende har FTHF en bekymring for den manglende sikring af den vidensoverlevering, der børpågå i forbindelse med overgangen fra daginstitution til skole (elever, der allerede er henvist tiltalepædagog, de landsdækkende sprogvurderinger m.fl.), udredning og intervention m.m.Den enkelte skoleleders rolle og ansvar bliver markant, hvis vedkommende også skal sikre dette.For at undgå, at vigtig viden går tabt, eller at der bliver for store forskelle fra skole til skole, bør derlaves minimumsstandarder for dette område.Tale-hørelæreren skal således være en aktiv del af en skoles kompetencecenter, så der kan givesrelevant samt kvalificeret supervision og rådgivning – såvel generelt som i enkeltsager på det tale-hørepædagogiske felt. Derved bidrager og medvirker tale-hørelæreren til udviklingen afhensigtsmæssige specialforanstaltninger.Elever med tale-sprog-hørevanskeligheder bliver således fulgt af tale-hørelæreren gennemskoletiden, og derved sikres, at nødvendige informationer indgår i samarbejdet om eleven.Tale-hørelæreren skal endvidere medvirke til, at lærernes kompetencer over for tale- sprog-høreområdet øges. Netop tale-hørelærerens faglige viden kan bidrage med kvalitative,hensigtsmæssige tiltag i forbindelse med individuelle handleplaner, så elevens handicapminimeres, og eleven tilbydes relevant undervisningsdifferentiering i et tværfagligt samarbejde.Endelig kan tale-hørelærerne være rådgiver for skoleledelsen om de specifikke fag-faglige ting,interventionsmuligheder samt nødvendige pædagogiske tiltag.FTHF håber, at ovenstående bemærkninger vil blive inddraget i det fortsatte arbejde medændringerne af skoleloven.På bestyrelsens vegneSanne ChristensenFormand, FTHFErik Cloyd EbsenBestyrelsesmedlem
www.fthf.dk