Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103 Bilag 5
Offentligt
1091123_0001.png
1091123_0002.png
Skole og ForældreKvægtorvsgade 11710 København VTlf. 3326 1721Fax 3326 1722[email protected]www.skole-foraeldre.dk
Tilfolketingets børne- og undervisningsudvalg
12. marts 2012Vedr.L 103 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (inklusion af elever med særligebehov i den almindelige undervisning)
Som det sikkert vil være udvalget bekendt, hersker der i befolkningen en betydelig skepsisover for tankerne om øget inklusion i folkeskolen.Skole og Forældre ønsker hermed at udtrykke sin bekymring på vegne af de ca. 49.000elever, som i dag modtager specialundervisning på distriktsskolen i et omfang på mindre end12 lektioner pr. uge. Som reglerne er i dag træffes beslutningen om tildeling afspecialundervisning til disse elever af skolelederen efter indhentet udtalelse fra PPR og eftersamråd med forældrene.Selv om afgørelsen er skolelederens, så skal forældrene høres, og de står stærkt i deresargumentation, såfremt de støttes af PPRs udtalelse i sagen.Fremover vil afgørelsen af hvilke særlige foranstaltninger der skal iværksættes over fordisse elever alene blive truffet af skolelederen (eller af medarbejdere, som skolelederen haruddelegeret afgørelsen til). Skolelederen behøver ikke rådføre sig med fagpersoner påområdet. Forældrene har intet krav på at blive hørt, skolelederens afgørelse kan ikkeindankes for kommunalbestyrelsen eller anden højere instans, og forældrene kan aleneklage til Klagenævnet vedrørende vidtgående specialundervisning, hvis de mener, deresbarn har behov for specialundervisning i et omfang af mere end 12 lektioner pr. uge.Spørgsmålet er således, hvad forældre kan stille op, hvis de mener, deres barn ikke får denødvendige støtteforanstaltninger og faglige udfordringer i undervisningen? Hvor kan desøge råd og vejledning vedrørende det rette tilbud til deres barn? Og hvem skal sikre atskolen faktisk stiller de nødvendige tilbud til rådighed for elever med særlige behov? Dissespørgsmål adresseres ikke i lovudkastet, og det er spørgsmål som disse der ligger bag denbetydelige skepsis over for inklusionsdagsordenen i befolkningen.I Skole og Forældres Forældrerådgivningen møder vi mange ulykkelige forældre, somoplever at deres børn ikke lærer noget, fordi de ikke får et passende undervisningstilbud ifolkeskolen. Vi frygter, at desperate forældre fremover vil benytte sig af den enesteankemulighed, der er tilbage, nemlig en klage til Klagenævnet vedrørende vidtgåendespecialundervisning selv om de egentlig ikke ønsker et vidtgående tilbud til deres barn. Detvil medføre et voldsomt resursespild både hos kommunerne og i Klagenævnet.Skole og Forældre opfordrer derfor til, at lovudkastet ændres, så:
forældrene fortsat får mulighed for at søge rådgivning hos PPR,forældrene og eleverne får mulighed for at gå til en anden instans end skolelederen,hvis de mener, de ikke får et passende undervisningstilbud,kommunerne forpligtes til at redegøre for skolernes inklusionspolitik. fx ikvalitetsrapporterne.
Med venlig hilsen
Benedikte Ask SkotteLandsformand
2