Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103 Bilag 3
Offentligt
1088718_0001.png
Pædagogiske Psykologers ForeningStockholmsgade 27 - 2100 København ØTlf. 35 25 97 25 - E-mail: [email protected]2.marts 2012UddannelsesudvalgetFolketingetVedr. Lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (inklusion af elever med særlige behov iden almindelige undervisning)Pædagogiske Psykologers Forening vil i forlængelse af det indsendte høringssvar tillade sig atbetone vigtigheden af, at følgende indgår i de nye kommende beskrivelser ilov/bekendtgørelse/vejledning:Forringelse af elevers og forældre retssituationFolkeskolens regler om specialpædagogisk bistand til elever med særlige behov har sidenbegyndelsen af 1970erne krævet, at støtte til elever med særlige behov for hjælp foregår i et fællessamarbejde mellem forældre/elev, skole og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Når dissefaglige parter har været enige, har der været høj grad af sandsynlighed for, at der har været fundetfagligt fornuftige løsninger for den enkelte elev. I forhold til behov for supplerende undervisningreducerer det aktuelle lovforslag disse tre parter til en part – skolelederen – uden mulighed forklageadgang for forældrene.Inklusion sker i almenundervisningen.Mange års erfaring har vist, at ofte hjælpes elever med tilsyneladende særlige behov bedst medudgangspunkt i almenundervisningen – eventuelt suppleret med særlig specialpædagogisk støtte itilknytning hertil. Det kræver fortsat en fælles faglig indsats mellem lærerne i den almindeligeundervisning og sammen med de særlige ressourcelærere, fx inden for AKT- og læseområdet,medarbejdere fra PPR samt forældrene – og med aktiv deltagelse af skoleledelsen.Hvad mangler i lovgivningen?1. Forældre (og elev) skal fortsat have ret til at henvende sig direkte til PPR for at få fagligrådgivning. Det vil være meget uheldigt, hvis forældres eneste mulighed bliver at ”puste”deres barns vanskeligheder op for at få det til at blive omfattet af de nyespecialundervisningsregler – med tilhørende ankemulighed. Det vil også medvirke til atsikre, at problemer bliver taget op så tidligt som muligt.2. Der skal stilles krav om etablering af et professionelt samarbejdsforum på skolen, deromfatter skoleledelsen, de enkelte lærerteam, skolens faglige ressourcelærere samt PPR.Dette forum vil have gode muligheder for at analysere udviklingsbehov i den almindeligeundervisning samt iværksætte de nødvendige specialtiltag.
Venlig hilsenBjarne NielsenFormand