Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 101 Bilag 1
Offentligt
NOTATDato:Kontor:13. februar 2012Kontoret forIntegrationspolitikJ.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:2012-925ALBHøringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring afintegrationsloven og repatrieringsloven (Afskaffelse af kommunal vejled-ningspligt og resultattilskud i forbindelse med repatriering)1. IndledningSocial- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 3. november 2011 hørt en række myn-digheder og organisationer over udkast til forslag til lov om ændring af integrationsloven ogrepatrieringsloven (Afskaffelse af kommunal vejledningspligt og resultattilskud i forbindelsemed repatriering).Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lovudkastet:Dansk Flygtningehjælp, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsorganisationen i Dan-mark, Rådet for Etniske Minoriteter og Uddannelsesforbundet.Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lovudkastet:Ankestyrelsen, AOF-Danmark, Danske Regioner, Datatilsynet, Institut for Menneskerettighe-der, Rigsrevisionen.Følgende myndigheder og organisationer har pr. dags dato ikke afgivet bemærkninger tillovudkastet:Advokatrådet, Amnesty International, ATP, Børne- og Kulturchefforeningen, Dannerhuset,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske Handicapor-ganisationer, Dansk Industri, Dansk Oplysningsforbund, Dansk Retspolitisk Forening, DanskRøde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale Handicapråd, Dokumentations- ogRådgivningscentret om Racediskrimination, FOF’s Landsorganisation, Foreningen af Ledereved Danskuddannelser, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frivilligrådet, Indvandrerråd-givningen, Liberalt Oplysningsforbund, Lærernes Centralorganisation, NETOP – Netværk foroplysning, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Rehabiliterings- og Forskningscentret for Tor-turofre, Retssikkerhedsfonden, Rådet for Social Udsatte, UNHCR og Ægteskab Uden Græn-ser.
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar samt Social- og Integra-tionsministeriets bemærkninger hertil. Social- og Integrationsministeriet kan for en fuldstæn-dig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvise til vedlagte høringssvar.2. Bemærkninger til udkastet til lovforslag2.1. Generelle bemærkningerDansk Flygtningehjælp støtter uden forbehold de foreslåede lovændringer.Rådet for Etniske Minoriteter støtter fuldt ud de i lovforslaget foreslåede ændringer.Uddannelsesforbundet finder lovforslagets intention om at gøre op med ”Dem og Os”-retorikpositiv og hilser tiltag, der fremmer inklusion frem for eksklusion, velkommen. Uddannelses-forbundet finder dog den korte høringsfrist urimelig.2.2. Afskaffelse af pligt til at give vejledning om repatriering i forbindelse med den be-skæftigelsesrettede indsats (lovforslagets § 1, nr. 1)KL er enig i, at den udvidede vejledningspligt efter integrationsloven, som led i den beskæfti-gelsesrettede indsats, er overflødig og bidrager til unødvendigt bureaukrati, idet kommuner-ne allerede i forvejen har en vejledningsforpligtelse efter repatrieringsloven.Landsorganisationen i Danmark (LO) er af den opfattelse, at det er overordentlig vigtigt ogmeget gavnligt, at der er mulighed for at yde individuel rådgivning og økonomisk støtte tilflygtninge og indvandrere, der frivilligt ønsker at vende tilbage til deres hjemland og at støt-temulighederne har været nødvendige for at kunne træffe beslutning herom og sikre en vel-lykket reintegration. LO finder det helt afgørende, at vejledningen sker på et fagligt grundlagog på en respektfuld måde. LO er endvidere enig i, at den nuværende tvungne vejledningom repatriering i forbindelse med integrationskontrakten og den generelle beskæftigelses-indsats udgør en uheldig sammenkædning og kan være til hinder for en vellykket integration.LO tilslutter sig dermed, at den tvungne vejledning ophæves.Jobrådgivernes Brancheforening finder det positivt, at der sker en afbureaukratisering oglovmæssig forenkling, da kommunalbestyrelsens vejledningsforpligtelse fremgår andetsteds ilovgivningen. Jobrådgivernes Brancheforening understreger samtidig vigtigheden af, at an-den aktør i forbindelse med varetagelsen af beskæftigelsesindsatsen bliver gjort bekendtmed, om en borger på forløb hos anden aktør er omfattet af målgruppen for repatriering.Social- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at vejledningsforpligtelsen efter for-slaget ikke længere vil være knyttet an til den beskæftigelsesrettede indsats, herunder hvisdenne indsats varetages af en anden aktør.Social og Integrationsministerietskal videre bemærke, at der med forslaget derimod ikkeændres ved kommunalbestyrelsens generelle forpligtelse efter repatrieringsloven til at vejle-de om repatriering. I den forbindelse bemærkes, at ministeriet i juni 2010 har udgivet et vej-ledningsmateriale om repatrieringsordningen, som kommunerne kan anvende i alle situatio-ner, hvor vejledning om repatriering er relevant. Af vejledningsmaterialet fremgår bl.a., hvemSide 2
der er omfattet af repatrieringslovens personkreds, og at en udlænding, der er vejledt om re-patriering, men som udtrykker ønske om yderligere vejledning, kan henvises til en individuelog uddybende rådgivning hos Dansk Flygtningehjælp, som ministeriet har indgået aftale medherom.2.3 Afskaffelse af resultattilskud til kommunerne i forbindelse med repatriering (udka-stets § 2, nr. 1 og 2)KL støtter lovforslaget og bemærker, at KL ved høringen i forbindelse med den nuværendeordning tog afstand fra forslaget om at indføre et særligt kommunalt resultattilskud i forbin-delse med repatriering, idet KL fandt, at resultattilskuddet kan indebære en risiko for, at ud-lændinge ikke vil have tillid til kommunens vejledning, men snarere opfatte den som et for-søg på at lægge pres på udlændinge, når kommunen kan tjene penge på at sende borgereud af kommunen og landet.LO er enig i, at resultattilskuddet til kommunerne på 25.000 kr. for hver udlænding, der repa-trierer, kan skabe tvivl om en uvildig vejledning fra kommunens side. LO støtter således, atresultattilskuddet til kommunerne ophæves.
Side 3