Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 100 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
2. februar 2012
/ph-erst
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om detailsalg fra butikker m.v.
1. Baggrund og indhold
Formålet med lovforslaget er at skabe større fleksibilitet i lov om detail-salg fra butikker m.v. ved at give mulighed for, at butikkerne i forbindel-se med omfattende enkeltarrangementer af helt særlig karakter vil kunnefå tilladelse til at foretage detailsalg på en helligdag. Derved bliver derskabt mulighed for en øget vækst og omsætning også i de lokale samfund.Efter den foreslåede lovbestemmelse kan Erhvervsstyrelsen efter indstil-ling fra kommunalbestyrelsen tillade, at bestemmelsen om lukketider kanfraviges ved ganske særlige lejligheder. Der skal være tale om meget om-fattende enkeltarrangementer, typisk af international eller tilsvarendekarakter, og ofte med deltagelse af danske og udenlandske organisationer.Der skal således være tale om arrangementer af officiel karakter. For atsikre, at betingelserne for dispensation er opfyldt, træffer Erhvervsstyrel-sen afgørelse efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Styrelsens afgø-relser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.Den foreslåede bestemmelse svarer til den dispensationsbestemmelse, dertidligere indgik i loven, og som blev ophævet i 2005. Det forslås, at be-stemmelsen træder i kraft den 1. maj 2012. Udkast til lovforslaget blevsendt i høring den 11. januar 2012 hos en række erhvervsorganisationer,virksomheder og offentlige myndigheder med høringsfrist til den 31. ja-nuar 2012.Der er modtaget svar fra 28 organisationer, virksomheder og myndighe-der, hvoraf 12 har svaret, at de ikke har bemærkninger til forslaget. 16organisationer mv. har haft bemærkninger til forslaget. I vedlagte hø-ringsliste, jf. bilag 1, er det anført, hvilke organisationer mv. lovforslagethar været sendt til.2. Sammenfatning
Næsten alle, som har afgivet høringssvar, har tilkendegivet, at de støtterlovforslaget eller ikke har bemærkninger til forslaget. HK Handel ogCEPOS er dog kritiske overfor lovforslaget. HK Handel ønsker såledesslet ikke forslaget gennemført, mens CEPOS mener, at lov om detailsalgfra butikker m.v. bør afskaffes helt.Høringssvarene med kommentarer vil nedenfor blive kommenteret nær-mere med udgangspunkt i følgende overordnede opdeling:
2/7
Generelle holdninger til lovforslagetKriterierne for tilladelseØvrige kommentarer
3. Høringssvarenes kommentarer
3.1. Generelle holdninger til lovforslaget
Næsten alle de organisationer mv., som har kommentarer til lovforslaget,har tilkendegivet, at de støtter forslaget eller ikke har indvendinger her-imod. Det drejer sig således om: Danmarks Sportshandlerforening, SportEvent Danmark, Danmarks Idræts-Forbund, Horesta, Forbrugerrådet, KL,Bager- og Konditormestre i Danmark, Håndværksrådet, DI, De Samvir-kende Købmænd, Danske Regioner, Dansk Detail, Københavns City Cen-ter og Bryggeriforeningen.HK Handel anfører i deres høringssvar, at de ansatte i butiksbranchen iforvejen går en svær tid i møde med de sidst foretagne liberaliseringer,som gør det endnu sværere for de butiksansatte at forene familieliv ogarbejdsliv. Derfor mener de ikke, at der er behov for yderligere fleksibili-tet. HK Handel tager kraftig afstand fra lovforslaget.CEPOS anbefaler i deres høringssvar, at lukkeloven afskaffes i sin hel-hed, da den foreslåede dispensationsregel reelt er en symptombehandlingi stedet for en årsagsbehandling. Med de nye lukkelovsregler, som træderi kraft til oktober 2012, er der principielt ikke behov for at opretholde densidste rest af regulering, som er tilbage i loven.Kommentar
På baggrund af de afgivne høringssvar, må det konkluderes, at der gene-relt er opbakning til lovforslaget.Med hensyn til det af HK Handel fremførte, skal det anføres, at der erbehov for en yderligere fleksibilitet i loven, bl.a. fordi turister og tilskuereellers kan blive mødt af lukkede butikker ved et meget stort og omfattendekulturarrangement, som foregår på en helligdag. Det er ikke det rigtigebillede at give af en by ved et sådant arrangement. Med ændringen bliverder ikke givet ”carte blanche” til, at man kan få tilladelse til helligdags-åbent ved mere almindelige festligheder, som fx hvis der er tale om enbyfest eller åbning af et nyt indkøbscenter mv. Der skal derimod være taleom meget omfattende enkeltarrangementer, typisk af international ellertilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af danske og udenlandskeorganisationer. Der skal således være tale om arrangementer af officielkarakter.Med hensyn til det af CEPOS fremførte, skal det anføres, at lov om de-tailsalg fra butikker m.v. blev grundlæggende revideret i 2010, hvor derblev indgået forlig om, hvordan loven skulle se ud både på kort sigt og
3/7
lidt længere sigt. Der vurderes ikke at være grundlag for at ændre herpåudover den foreslåede ændring.3.2. Kriterierne for tilladelse
Flere af de høringsparter, som har anført, at de støtter eller ikke har ind-vendinger imod den foreslåede lovbestemmelse, har tilkendegivet, at deter under forudsætning af, at administrationen af bestemmelsen sker somunder den tidligere, tilsvarende bestemmelse, som blev ophævet i 2005(dvs. som beskrevet i lovforslaget). Det gælder således Danmarks Sports-handlerforening, Bager- og Konditormestre i Danmark, Håndværksrådetog De Samvirkende Købmænd. Tilsvarende anfører NærbutikkernesLandsforening, at det er vigtigt, at der kun gives dispensation i tilfældesom beskrevet.I modsætning hertil anbefaler Sport Event Danmark og Danmarks Idræts-Forbund, at ”enkeltarrangementer” blødes op, sådan at der kan tages høj-de for en situation, hvor en stor event afholdes fx hvert 4. år i en by. Etandet eksempel kunne være, at en stor og omfattende international eventafholdes hvert år i Danmark, men går på skift mellem en række danskebyer, hvorved eventen måske kommer tilbage til den samme by hvert 8år.Tilsvarende opfordrer Horesta til, at dispensationsmuligheden administre-res så enkelt og hurtigt som muligt, og at der udvises betydelig imøde-kommenhed overfor de ansøgninger, som modtages.Enkelte organisationer mv. er inde på, at der mangler mere faste kriterierfor, hvornår der kan gives tilladelse efter den foreslåede bestemmelse.KL anbefaler således, at der defineres nogle faste kriterier for, hvornår endispensation er mulig, således at kommunerne kan tilrettelægge deresstrategier herefter. Som lovforslaget ligger nu, vil det i praksis betyde, atder ydes dispensation baseret på et skøn. KL ser en vis risiko for, at lov-ændringen i praksis kun vil have betydning for hovedstadsområdet.HK Handel bemærker i deres høringssvar, at det ikke er klart, hvordan”omfattende enkeltarrangementer” eller ”arrangementer af officiel karak-ter” skal forstås. De spørger bl.a. til, om der kan søges dispensation, nårder afholdes internationale kongresser/konferencer eller i forbindelse medstore rockkoncerter.Kommentar
Det fremgår af de afgivne høringssvar, at der er forskellige holdningertil, hvordan kriterierne skal være for en tilladelse efter den foreslåedelovbestemmelse. En større gruppe synes dog at være enige om, at be-stemmelsen skal administreres ligesom den dispensationsbestemmelse,der tidligere indgik i loven, og som blev ophævet i 2005.
4/7
Af lovforslaget fremgår det, at den foreslåede bestemmelse svarer til dendispensationsbestemmelse, der tidligere indgik i loven, og som blev op-hævet i 2005. Der er således med forslaget lagt op til, at administratio-nen af den foreslåede bestemmelse skal ske på samme måde som underden tidligere bestemmelse. Der vurderes ikke at være nogen grund til atændre herpå, idet det alene har været hensigten at sikre en fleksibilitet iloven ved meget omfattende enkeltarrangementer af officiel karakter, somforegår på helligdage. Hovedreglen i loven skal således stadig være, atder ikke må ske detailsalg på helligdage. Inden for disse rammer vil dis-pensationsmuligheden naturligvis blive administreret så enkelt og hurtigtsom muligt, jf. Horestas kommentar.Med hensyn det af Sport Event Danmark og Danmarks Idræts-Forbundanførte, vurderes den førstnævnte situation – at en stor event afholdesf.eks. hvert 4. år i en by – godt at kunne medføre en dispensation efterden foreslåede bestemmelse, hvis betingelserne om, at det skal være etmeget omfattende arrangement af officiel karakter mv., i øvrigt er opfyldt.Med hensyn til den anden nævnte situation – at en stor og omfattendeinternational event afholdes hvert år i Danmark, men går på skift mellemen række danske byer, hvorved eventen måske kommer tilbage til densamme by hvert 8. år – vil udgangspunktet være, at der er tale om en år-lig tilbagevendende begivenhed, som efter den foreslåede bestemmelseikke vil kunne få en dispensation. Hvis et arrangement et enkelt år adskil-ler sig i væsentlig grad fra øvrige års arrangementer – og betingelserne iøvrigt er opfyldt – kan det dog ikke udelukkes, at der i så fald vil kunnegives en dispensation dette år.Med hensyn til det af KL og HK Handel anførte, vurderes det ikke somhensigtsmæssigt med mere faste kriterier for, hvornår en tilladelse kangives efter den foreslåede bestemmelse. Vurderingen af, om en dispensa-tion skal gives, må nødvendigvis bero på et skøn ud fra nogle overordne-de kriterier, idet bestemmelsen ellers ikke får den fleksibilitet, som ernødvendigt ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om et tilstrækkeligtomfattende enkeltarrangement af officiel karakter. Med hensyn til det afKL anførte om, at de ser en vis risiko for, at lovændringen i praksis kunvil have betydning for hovedstadsområdet, henledes opmærksomheden pådet nævnte eksempel i lovforslagets bemærkninger, som foregik på Born-holm. Af fremtidige begivenheder udenfor hovedstadsområdet som – af-hængig af en nærmere vurdering – måske kan komme i betragtning til endispensation, kan nævnes cykelløbet Giro d’Italia, som kommer til Her-ning i maj måned. Generelt vurderes den foreslåede lovbestemmelse ikkekun at få betydning for hovedstadsområdet.3.3. Øvrige kommentarer
3.3.1. Øget konkurrence
5/7
Nærbutikkernes Landsforening har den indvending, at lovforslaget kanbetyde en øget konkurrence for de butikker, der allerede må holde åbentpå helligdage.Kommentar
Det er korrekt, at for butikker, der allerede må holde åbent på helligdage,kan lovforslaget betyde øget konkurrence. Dette fremgår også af forsla-gets bemærkninger. Det skal dog bemærkes, at dispensationen kun kankomme på tale ved ganske særlige lejligheder.3.3.2. Ønske om krav til, hvornår afgørelse skal være truffetHK Handel finder det kritisabelt, at der ingen krav er til, hvornår kom-munalbestyrelsen skal søge om dispensation som følge af ”en ganskesærlig lejlighed”. De ansatte har krav på i lang tid forude at vide, hvis deskal opgive deres tid med familien på helligdagene. Dermed bør der ogsåvære krav til, hvornår Erhvervsstyrelsen skal have truffet beslutning, fxsenest ½ år før arrangementets afholdelse.Kommentar
Umiddelbart vurderes det at måtte være et forhold mellem arbejdstagerog arbejdsgiver hvor lang tid før, arbejde på et bestemt tidspunkt skalvarsles. Det vurderes ikke som hensigtsmæssigt at lovgive indirekte her-om i lov om detailsalg fra butikker m.v.3.3.3. Ønske om at daginstitutioner skal holde åbentHK Handel foreslår, at det bliver et klart og entydigt krav for at godkendedispensationsansøgninger, at den pågældende kommunalbestyrelse i an-søgningen giver løfte om, at daginstitutionerne holder åbent på de dage,som dispensationsansøgningen drejer sig om.Kommentar
Selvom daginstitutionerne ikke holder åbent, arbejder butiksansatte iforvejen på søndage og helligdage (fx ansatte i mindre dagligvarebutik-ker), ligesom andre personalegrupper gør det (fx restaurations-ansatteog buschauffører). Det vil derfor ikke være proportionalt at stille kravom, at daginstitutioner skal holde åbent i denne sammenhæng, og detvurderes ikke som hensigtsmæssigt at lovgive indirekte herom i lov omdetailsalg fra butikker m.v.
6/7
HøringslisteAdvokatrådet,Arbejdsgiverforeningen Konditorer,Bager- og Konditormestre i Danmark,Bagere og chokolademagere,Benzinforhandlernes Fællesrepræsentation,Beskæftigelsesministeriet,Bryggeriforeningen,Coop Danmark A/S,DLF Dagligvareleverandørerne,Danmarks Aktive Forbrugere,Danmarks Fiskehandlere,Danmarks Fotohandlerforening,Danmarks Optikerforening,Danmarks Restauranter og Caféer,Danmarks Sportshandlerforening,Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Detail,Dansk Erhverv,Dansk Landbrug,Dansk Landbrugsrådgivning – Landscentret,Dansk Supermarked A/S,Danske AdvokaterDanske Cykelhandlere,Danske Guldsmede og Urmagere,Danske Helsekostforretningers Brancheforening,Danske Regioner,Danske Slagtemestres Landsforening,De Samvirkende Købmænd,Den Danske Boghandlerforening,Den Danske Dommerforening,DI - Organisation for Erhvervslivet,Dommerfuldmægtigforeningen,Energi- og OlieforumFinansministeriet,Forbrugerrådet,FSR – danske revisorer,Foreningen Danske Revisorer,Forsvarsministeriet,Frederiksberg Kommune,Helsebranchens Leverandørforening,HK-Handel,HORESTA,Håndværksrådet,Justitsministeriet,Klima, Energi- og Byggeministeriet,Kommunernes Landsforening,Kulturministeriet,
7/7
Københavns City Center,Københavns Kommune,Københavns Politi,Landbrug & FødevarerLandbrugets Rådgivningscenter,Landdistrikternes Fællesråd,Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere,Landsorganisationen i Danmark,Ligestillings- og Kirkeministeriet,Materialistforeningen,Miljøministeriet,Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,Ministeriet for Børn og Undervisning,Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser,Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,Nærbutikkernes Landsforening,Politidirektøren i København,Politidirektørforeningen,Rigsadvokaten,Rigspolitichefen afdeling E,Skatteministeriet,Social- og Integrationsministeriet,Transportministeriet,Udenrigsministeriet,Serviceforbundet – Urmagerne og Optikerne,Økonomi- og Indenrigsministeriet.