Finansudvalget 2011-12
L 1 § 7 Bilag 15
Offentligt
1067521_0001.png
Til lovforslag nr.
L 1
Folketinget 2011-12
Tillægsbetænkning afgivet af Finansudvalget den 12. januar 2012
Tillægsbetænkning
over
Forslag til finanslov for finansåret 2012
[af finansministeren (Bjarne Corydon)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet følgende ændringsforslag til lovforslaget:
– Finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 1–525,
jf. L 1 § 7 – bilag 8 og L 1 § 7 – bilag 9.
– Venstre og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 526-528, jf. L 1 §
7 – bilag 11.
– Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 529-541, jf. L 1 § 7 – bilag 12.
– Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 542-548, jf. L 1 § 7 – bilag 13.
Partiernes stillingtagen til ændringsforslagene vil fremgå
af afstemningerne ved 3. behandling.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. oktober 2011 og var til
1. behandling den 10. november 2011. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 17. november 2011. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 22. november 2011, hvor-
efter det blev henvist til fornyet behandling i Finansudval-
get.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 4 spørgsmål til finansministeren og 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besva-
ret.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse, som denne af besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 15. december 2011. Ministeren har ef-
terfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for
ministerens besvarelse af spørgsmålet, jf. FIU alm. del –
svar på spørgsmål 57.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
(udvalget med undtagelse af LA) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (LA) vil re-
degøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Venstres medlemmer af udvalget, der sammen med Det
Konservative Folkepartis medlem af udvalget har stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget, bemærker følgende:
Den europæiske gælds- og tillidskrise har udviklet sig
værre end forudset. Det påvirker også dansk økonomi. For-
brugernes tillid til den økonomiske udvikling er lav. Virk-
somhederne er tilbageholdende med at investere og ansætte.
Og investorerne er mere end nogensinde opmærksomme på
troværdigheden af den offentlige økonomi. Derfor er der be-
hov for at føre en ansvarlig økonomisk politik og skabe ro
og stabilitet for forbrugere og virksomheder, så der kan
komme gang i væksten og skabes flere danske arbejdsplad-
ser.
Regeringens finanslov for 2012 trækker i den forkerte
retning. Den gør det dyrere at være dansker og dyrere at dri-
ve virksomhed. Den øger forbrugernes usikkerhed og lægger
en dæmper på væksten. Den sender arbejdspladser ud af
Danmark i en tid, hvor vi har brug for at fastholde og skabe
arbejdspladser i Danmark. Den reducerer arbejdsudbuddet,
øger den langsigtede udfordring og svækker dermed hold-
barheden af den offentlige økonomi.
Regeringen gør det dyrere at være dansker
I en tid med økonomisk uro, hvor forbrugerne har brug
for tryghed og stabilitet, vælger regeringen at hæve skatter
og afgifter med mere end 5 mia. kr. Selv om regeringen
konstaterer, at privatforbruget er svagt og forbrugertilliden
lav, pålægger man danskerne en ekstra byrde. Det er den
forkerte løsning. Det hæmmer et i forvejen svagt privatfor-
brug. Det sænker væksten og beskæftigelsen, og det gør det
ikke mindst dyrere at være dansker.
AX013719
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0002.png
2
Regeringen sender arbejdspladser ud af Danmark
Regeringen ønsker at styrke konkurrenceevnen. Et mål,
som Venstre deler. Men med finansloven for 2012 svækker
regeringen danske virksomheders konkurrenceevne. Ved at
pålægge øgede byrder, f.eks. gennem en femdobling af
NO
x
-afgiften, bliver danske virksomheder mindre konkur-
rencedygtige. Det sender arbejdspladser ud af Danmark.
Samtidig vælger regeringen at øge afgiften på bl.a. slik,
sodavand og øl. Varer, hvor grænsehandelen allerede er be-
tydelig. Med de øgede afgifter bliver langt flere varer mark-
ant billigere i Tyskland, hvilket vil øge grænsehandelen
yderligere. Det koster ifølge Skatteministeriet mindst 500
danske job i detailhandelen.
Regeringen fjerner incitamentet til at arbejde
Med afskaffelsen af kontanthjælpsloftet, starthjælpen
m.v. fjerner regeringen incitamentet til at arbejde for flere
tusinde mennesker. Med de nye regler skal kontanthjælps-
modtagere tjene op mod 30.000 kr., før det kan betale sig at
gå fra forsørgelse til arbejde. Dermed gør regeringen kon-
tanthjælpsmodtagerne en bjørnetjeneste. For det fastholder
flere på passiv forsørgelse. Det er uholdbart. For Venstre er
det centralt, at det altid skal kunne betale sig at arbejde.
Regeringen øger den langsigtede udfordring
Regeringen har en ambition om at øge arbejdsudbuddet
med 55.000 personer. Men ved at hæve skatter og afgifter
og afskaffe kontanthjælpsloftet, starthjælpen m.v. reducerer
finansloven for 2012 ifølge Finansministeriet arbejdsudbud-
det med 4.000 personer. Dermed går regeringen i den mod-
satte retning, svækker holdbarheden af dansk økonomi og
øger den langsigtede udfordring. Det er den forkerte kurs.
Løftebrud over for boligkøberne
Umiddelbart før valget lovede både den daværende VK-
regering og de nuværende regeringspartier S og SF, at der
skulle gennemføres en boligpakke, som gav en håndsræk-
ning til et fastfrosset boligmarked bl.a. gennem en række
midlertidige skattelettelser. Dette har fået mange boligkøbe-
re til at handle i god tro, men desværre er regeringen løbet
fra dette valgløfte. Set i det lys har Venstre fremsat beslut-
ningsforslag nr. B 8, som kompenserer de boligkøbere, som
har handlet bolig i forventning om, at den lovede skatterabat
ville blive gennemført. Beslutningsforslaget er finansieret
ved en reduktion af Forebyggelsesfondens ramme.
Nedrivningspulje
Regeringen har ikke ønsket at videreføre puljen til ned-
rivning af stærkt misligholdte huse på landet. Det er bekla-
geligt, da nedrivning af stærkt misligholdte ejendomme gør
yderområderne mere attraktive. Samtidig er puljen med til at
skabe arbejdspladser i byggebranchen. Venstre har stillet et
ændringsforslag til finansloven for 2012, som viderefører
nedrivningspuljen på 100 mio. kr. i 2012.
Endelig vedtagelse
Venstre er imod centrale dele af regeringens finanslovaf-
tale med Enhedslisten. Bl.a. er Venstre imod de elementer,
som øger skatter og afgifter med over 5 mia. kr. Det skaber
utryghed for danske familier, det forringer danske virksom-
heders konkurrencevilkår, og det bremser væksten. Venstre
er også imod de elementer, som betyder, at det bliver mere
attraktivt at være på offentlig forsørgelse. Også dette træk-
ker den modsatte vej. Ikke desto mindre stemmer Venstre
for den samlede finanslov, da størstedelen svarer til det fi-
nanslovforslag, som VK-regeringen fremsatte i august 2011.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget og skal bemærke føl-
gende:
Regeringen forstærker krisen i Danmark
Danmark er ramt af økonomisk krise. Dette er ikke nyt.
Det har længe været kendt, at en stor del af verden er i lav-
vækst, og at Danmarks muligheder for at komme ud af
krisen er svære. Afgørende i en sådan tid er, at de danske
forbrugere får tro på fremtiden. Dette kan nemlig betyde, at
der i Danmark kommer mere gang i tingene, hvilket skaber
efterspørgsel og arbejdspladser.
I forvejen er danske forbrugere ramt af pessimisme. Dag-
ligt hører vi om problemerne blandt eurolandene – specielt
de sydeuropæiske – og forbrugerne holder derfor naturligt
nok igen. Det rammer bolighandelen, detailhandelen, turist-
branchen og mange andre. Dette er udgangspunktet – og var
udgangspunktet, da regeringen skulle lave sin finanslov for
2012. Man skulle tro, at dette ville påvirke regeringens ar-
bejde med finansloven – men nej – det virker, som om rege-
ringen har set helt bort fra dette grundlag.
Samlet set trækker finanslovaftalen nemlig i den gale ret-
ning. Man siger, man laver en kickstart, men meget af denne
kickstart er fremrykning af eksempelvis vejprojekter, som
allerede var fremrykket. Eller etablering af en betalingsring
omkring hovedstaden, der bestemt ikke vil fremme mobilite-
ten i samfundet – tværtimod. Eller energiinvesteringer der
skal betales med højere energiafgifter. At kalde det en del af
en kickstart, vidner noget om regeringens omgang med det
danske sprog.
Den samlede økonomiske politik, regeringen har lagt
frem med finansloven, trækker Danmark længere væk fra de
nødvendige løsninger. Regeringen siger selv, at den forvær-
rer arbejdsudbuddet med 4.000 og dermed forstærker kravet
til de kommende reformer – helt utroligt i den nuværende
økonomiske situation.
Regeringen lever højt på, at Danmark ved finanskrisens
start i 2008 havde betalt sin nettogæld, hvorfor der generelt
er stor tillid til dansk økonomi. Det ser vi bl.a. på den store
valutareserve, Danmark har, trods gentagne nedsættelser af
renten (der nu er lavere end renten i eurozonen).
Men helt afgørende for den fremtidige tillid til Danmark
er, at vi ikke opbygger for stor offentlig gæld. Vi har et fan-
tastisk udgangspunkt, men det kan sættes over styr! Kun ved
at der føres en økonomisk politik, som skaber tillid og tro på
fremtiden hos forbrugerne, kommer der igen gang i tingene,
hvorved statens underskud bliver mindre. Det er denne lo-
gik, som regeringen nok også taler om, men som hele dens
politik vender sig imod. Derfor har regeringen også måttet
opjustere skønnet over underskuddet i 2012 til nu over 100
mia. kr. – dybt problematisk i forhold til den gældskrise, rig-
tig mange lande døjer med.
Eksempler på regeringens fejlslagne politik:
Skatte- og afgiftsstigninger
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0003.png
3
I 2012 hæver regeringen skatter og afgifter med cirka 5
mia. kr. Det beløb stiger i 2013 til 7,5 mia. kr. Det bliver dy-
rere at være borger og virksomhed i landet.
Bl.a. hæves afgifter på cigaretter, hvor en pakke bliver 3
kr. dyrere. Der kommer også højere afgifter på sukkerholdi-
ge fødevarer som øl og vin, sodavand, chokolade, slik og is.
Det vil ramme danskerne på pengepungen og samtidig få
indflydelse på grænsehandelen, som vil stige betydeligt, da
flere danskere fremover vil købe ind i grænsebutikkerne.
Øget grænsehandel vil betyde tab af mange arbejdspladser i
Danmark.
Grønne ejerafgifter kommer til at følge prisudviklingen,
og i 2012 kommer det til at koste danskerne ekstra udgifter.
Og afgifterne på energi som fjernvarme, gas og el vil også
blive højere. Det vil koste en gennemsnitlig dansker om-
kring 200 kr. ekstra om året. Herudover har regeringen
fremsat et energiudspil, som risikerer at koste en husstand
ekstra 2.000 kr. om året.
De hårdt prøvede danske virksomheder kan se frem til
bl.a. en såkaldt forureningsafgift og en ny arbejdsskadeaf-
gift. Og selskabsbeskatningen øges fra 2013 ved at stramme
eksisterende fradrag og lempelser for multinationale selska-
ber.
Regeringens skatteforhøjelser rammer således bredt – al-
le kommer til at mærke stigningerne!
Afskaffelse af starthjælp, kontanthjælpsloft m.v.
Regeringen har med finansloven for 2012 besluttet, at
starthjælpen, introduktionsydelsen, kontanthjælpsloftet og
særlige timeregler skal afskaffes – alle regler og offentlige
ydelser, som har haft til hensigt at motivere folk til at søge
arbejde.
Afskaffelsen af disse ydelser betyder, at flere tusinde
fuldtidspersoner risikerer at blive trukket ud af arbejdsstyr-
ken, da det vil være mere attraktivt at være på offentlig ydel-
se frem for på arbejdsmarkedet. Eksempler har været frem-
me om, at gifte kontanthjælpsmodtagere – med en ægtefælle
også på kontanthjælp – med de nye regler skal tjene næsten
30.000 kr., for at det kan betale sig at arbejde.
Asylansøgere ud af centrene
Regeringen har sammen med Enhedslisten i finansloven
for 2012 besluttet, at asylansøgere kommer ud af asylcentre-
ne til sommer, og at reglerne for familiesammenføring sam-
tidig lempes. Kendsgerningen er, at regeringen lemper bety-
deligt på udlændingepolitikken, selv om Socialdemokraterne
og SF i valgkampen påstod, at den ikke ville blive lempet.
Disse lempelser vil betyde, at Danmark bliver mere at-
traktiv for mennesker, der ønsker familiesammenføring. Det
er et ufattelig dårligt signal at sende til alverdens folk, der på
grund af vores velfærdssystem har lyst til at søge hertil. Det
vil sætte vores velfærdssamfund under et øget pres, når flere
vil hertil for at blive forsørget.
Lempelserne på udlændingeområdet i finansloven for
2012 vil medføre en merudgift på 0,5 mia. kr., som passende
i stedet kunne være brugt på nogle af regeringens mange løf-
ter til den danske befolkning. Her kan nævnes løftet om
3.000 flere pædagoger i daginstitutionerne, gratis sundheds-
tjek og tandtjek og 5.000 kr. ekstra til folkepensionisterne.
Afslutning
Dansk Folkeparti markerer vores modstand imod regerin-
gens politik primært ved at stemme imod de ændringsfor-
slag, som betyder, at den nuværende situation vil blive for-
værret. Vi stemmer således både imod de skatte- og afgifts-
stigninger, som skal give øget provenu, og også imod de nye
udgifter, som betales med de nye skatter. Således er der
sammenhæng i tingene.
Men herudover stiller vi også nogle målrettede forslag,
som anviser en anden vej. Vi finder penge ved at give 0,7
pct. af BNI i udviklingsbistand samt ved at indtægtsregulere
børnechecken. Disse midler kan i stedet bruges på bedre vil-
kår på socialområdet – bl.a. en forstørret ældrecheck – bedre
vilkår på sundhedsområdet og forstærkede muligheder for
vores landdistrikter – målrettede forbedringer af vilkår her i
landet, som vil kunne skabe lidt større optimisme, end rege-
ringen skaber med sin økonomiske politik, og en optimisme,
der vil sætte sig i større omsætning – større vækst – som
igen vil mindske statens underskud og dermed statens gæld-
sætning.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag
Der henvises til siderne efter udvalgssammensætningen.
John Dyrby Paulsen (S) Ole Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Thomas Jensen (S)
Marianne Jelved (RV)
fmd.
Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Peter Christensen (V)
Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Kristian Jensen (V) Kristian Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Mikkel Dencker (DF)
Anders Samuelsen (LA) Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
44
22
17
16
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0005.png
5
Ændringsforslag
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0006.png
6
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0007.png
7
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0008.png
8
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0009.png
9
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0010.png
10
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0011.png
11
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0012.png
12
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0013.png
13
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0014.png
14
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0015.png
15
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0016.png
16
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0017.png
17
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0018.png
18
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0019.png
19
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0020.png
20
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0021.png
21
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0022.png
22
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0023.png
23
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0024.png
24
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0025.png
25
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0026.png
26
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0027.png
27
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0028.png
28
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0029.png
29
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0030.png
30
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0031.png
31
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0032.png
32
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0033.png
33
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0034.png
34
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0035.png
35
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0036.png
36
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0037.png
37
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0038.png
38
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0039.png
39
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0040.png
40
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0041.png
41
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0042.png
42
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0043.png
43
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0044.png
44
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0045.png
45
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0046.png
46
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0047.png
47
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0048.png
48
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0049.png
49
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0050.png
50
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0051.png
51
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0052.png
52
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0053.png
53
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0054.png
54
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0055.png
55
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0056.png
56
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0057.png
57
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0058.png
58
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0059.png
59
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0060.png
60
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0061.png
61
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0062.png
62
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0063.png
63
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0064.png
64
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0065.png
65
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0066.png
66
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0067.png
67
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0068.png
68
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0069.png
69
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0070.png
70
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0071.png
71
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0072.png
72
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0073.png
73
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0074.png
74
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0075.png
75
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0076.png
76
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0077.png
77
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0078.png
78
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0079.png
79
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0080.png
80
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0081.png
81
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0082.png
82
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0083.png
83
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0084.png
84
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0085.png
85
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0086.png
86
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0087.png
87
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0088.png
88
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0089.png
89
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0090.png
90
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0091.png
91
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0092.png
92
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0093.png
93
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0094.png
94
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0095.png
95
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0096.png
96
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0097.png
97
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0098.png
98
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0099.png
99
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0100.png
100
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0101.png
101
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 1
Bilagsnr.
§7-6
§7-7
§7-8
§7-9
§ 7 - 10
§ 7 - 11
§ 7 - 12
§ 7 - 13
Titel
1. udkast til betænkning
Betænkning
ÆF fra finansministeren (nr. 1-453) FFL 2012 pr. 30. november
2011
ÆF fra finansministeren, konjunkturbetingede (nr. 454-525)
Oversigt over tilbagetrækning af ÆF, fra finansministeren
ÆF fra Venstre og Det Konservative Folkeparti (nr. 526-528)
ÆF fra Liberal Alliance (nr. 529-541)
ÆF fra Dansk Folkeparti (nr. 542-548)
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 1
Spm.nr.
§9-1
Titel
Spm., om ministeren vil beregne og redegøre for, hvad samtlige
de øgede skatter og afgifter i forbindelse med finansloven for
2012 betyder for de forskellige familier, jf. Finansministeriets fa-
milietypemodel, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en reduktion af NO
x
-udledningen man regner
med at opnå med den påtænkte forhøjelse af NO
x
-afgiften for
olieproducenter i Nordsøen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor stor en merafgift fra olieselskaberne i Nordsøen
man regner med at opnå ved den påtænkte NO
x
-afgifts-forhøjelse,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at den påtænkte forhøjelse af
NO
x
-afgiften ikke vil ramme alle olieproducenter i Nordsøen li-
geligt, men i praksis kun visse producenter, da man har målrettet
afgiftsforhøjelsen efter det udstyr, som disse producenter anven-
der, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har målrettet NO
x
-afgifts-forhøjelsen på
denne måde, når der i øvrigt er minimal miljøeffekt, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget ophævelsen af skattestoppet giver i merpro-
venu hvert år frem mod 2020, til finansministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for beskæftigelseseffekten af
regeringens finanslov i 2012 og 2013 uden at medregne effekten
af regeringens kickstart, til finansministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for beskæftigelseseffekten af
regeringens kickstart i alle årene fra 2010 til 2020, til finansmini-
steren, og ministerens svar herpå
§ 38 - 1
§ 38 - 2
§ 38 - 3
§ 38 - 4
§7-6
§7-7
§7-8
L 1 - 2011-12 - § 7 - Bilag 15: Tillægsbetænkning
1067521_0102.png
102
§7-9
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan de enkelte elemen-
ter i regeringens finanslov påvirker beskæftigelsen i 2012 og
2013, til finansministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 1
Samråds- Titel
spm.nr.
§9-A
Samrådsspm., om ministeren vil redegøre for den forventede ef-
fekt på grænsehandelen af regeringens finanslov for 2012, til
skatteministeren