Tak for det, formand.
Og tak for en rigtig god og vigtig debat her i dag om spørgsmålet om god regeringsførelse.
Det er vigtigt, som jeg også understregede i min tale forud for debatten, med et tæt, tillidsfuldt og godt samarbejde mellem den til enhver tid siddende regering og Folketinget.
Det giver sig selv, og det er selvfølgelig også det, som regeringen lever efter.
Derfor har vi jo også, som det rigtigt nok er blevet sagt, flere gange i løbet af de senere år haft den her debat.
Det havde vi under den tidligere regering, hvor afsættet, hvis jeg ikke husker helt galt, var nogenlunde det samme, og svarene tror jeg også var nogenlunde de samme.
Så det understreger jo bare vigtigheden af, at der er bred enighed om emnet, og at det er vigtigt, at vi løbende diskuterer det.
Regeringen har jo fremlagt et forslag til og et program for god regeringsførelse, hvor det jo meget klart beskrives, at vi fra regeringens side og i et tæt samarbejde med Folketinget vil sikre høj lovkvalitet igennem rimelige høringsfrister.
Det er et af de emner, der har været diskuteret.
Det skal selvfølgelig være muligt at dispensere, hvis der er helt særlige tilfælde og ting, der gør sig gældende.
Det var også det, der blev nævnt af, tror jeg, hr.
Kristian Jensen i hans indledende tale herom.
Men derudover har regeringen jo sat sig i spidsen for at udbrede, kan man sige, emnet god regeringsførelse som noget nyt, offentlige høringer ved igangsættelse af komplicerede lovforslag og andet, og regeringen indledte som sagt allerede i efteråret en dialog med Folketinget om, hvordan man kan fremme god lovkvalitet.
Så det at sige, at man har lavet et regeringsgrundlag og sagt ét og nu gør noget andet, mener jeg simpelt hen ikke er i overensstemmelse med virkeligheden, al den stund regeringen jo er i dialog med Folketinget om lige nøjagtig det spørgsmål.
Derfor er der god grund til at takke for interessen for emnet.
Det er vigtigt for alle, og jeg synes også, hr.
Kristian Jensen meget præcist får sagt, at god regeringsførelse er et vigtigt emne, at vi skal sørge for et godt samarbejde mellem regeringen og Folketinget, og at det selvfølgelig også skal ske.
Hr.
Kristian Jensen ved jo også fra sit tidligere liv som minister, at det er et meget omfattende arbejde at være minister.
Og jeg vil sige, at selv om man kan være uenig, tror jeg ikke, jeg har oplevet nogen minister, der ikke har gjort sit til at sørge for, at Folketinget trods alt har fået en ganske udmærket service.
Jeg kan sige for mit eget vedkommende – bare så det ikke henstår i det uvisse, hvad det i grunden er, ministre bruger deres tid på; det kan måske være meget godt til en fælles baggrund for den her debat – at jeg har lavet en lille optælling af det rent konkrete, som man går og bruger sin tid på som minister:
Pr.
24.
maj i år havde Justitsministeriet arbejdet med 22 lovforslag og 24 beslutningsforslag.
Vi har besvaret 306 § 20-spørgsmål og – hold fast – 1.608 udvalgsspørgsmål.
128 samrådsspørgsmål var der reserveret, og der er stadig nogle i kø.
Vi havde så også receptioner og har besvaret otte forespørgsels- og redegørelsesdebatter, bare lige så tingene bliver sat i perspektiv, og så der ikke bliver tegnet et billede af, at der er en hel regering her, som ikke interesserer sig for et godt samarbejde i Folketinget, ikke efterspørger og arbejder for, at ting bliver besvaret i relation til Folketingets samarbejde:
22 lovforslag, 24 beslutningsforslag, 306 § 20-spørgsmål, 1.608 udvalgsspørgsmål, 128 samrådsspørgsmål, 8 forespørgsels- og redegørelsesdebatter.
Og jeg skal hilse og sige, at de her tal er langt overskredet.
Det var den 24.
maj, og jeg tror, vi kommer langt op.
Alt det her ved hr.
Kristian Jensen godt fra sin egen tid som minister, det behøver jeg ikke stå og referere.
Jeg synes bare, det er vigtigt, at det er en del af den fælles basis, vi har for den pågældende debat.
Og i denne mængde af aktiviteter i samspillet mellem en regering og et Folketing kan der selvfølgelig være nogle ting, som alle kunne ønske kunne gøres bedre, men det er bare, så man forstår, at det ikke handler om benspænd eller noget som helst andet.
Det handler nok så meget om, at der er uhyre mængder af ting, som selvfølgelig skal håndteres, og som bliver håndteret.
Det er sådan set det positive, altså at de her ting bliver håndteret.
Men regeringen finder som nævnt, at det er vigtigt at sikre høj lovkvalitet, og at det som sagt er vigtigt at have klarhed over, hvilken indstilling andre myndigheder og relevante organisationer har til et påtænkt lovforslag.
Derfor er høringssvarene, der også har været diskuteret i dag, jo af stor betydning ikke bare for arbejdet i ministerierne, men også for Folketingets arbejde med et lovforslag, som er fremsat.
Det er vigtigt, og derfor indgår det selvfølgelig også i regeringens fremlagte program for god regeringsførelse, at der, i forbindelse med at lovforslag sendes i høring, kan sættes og fastsættes rimelige høringsfrister, der sikrer, at organisationer og andre kan få lov til, sådan som det selvfølgelig skal være, at komme til orde.
Men det er jo også klart, som det også har været fremme i debatten, og som jeg også kunne høre at hr.
Kristian Jensen selv erkendte, at der kan være helt særlige tilfælde, som gør sig gældende, og hvor det er nødvendigt at skride hurtigere frem.
Og det tror jeg, hvis jeg skal være helt ærlig, at der kan findes eksempler på blandt ministre fra alle regeringsbærende partier.
Når det handler om høringsnotater, er det også et element, der har været diskuteret i dag.
Jeg syntes selv, da jeg sad i opposition og tilbragte rigtig meget tid eksempelvis i Folketingets Retsudvalg eller i Folketingets Finansudvalg, at det var et vigtigt redskab for politikerne at få regeringens kommentarer til indsendte høringssvar – at se, hvad man tog med af ændringer, og hvad man ikke tog med – for at sikre, at der var det nødvendige grundlag for at arbejde med lovforslaget.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at Folketinget har og kan bruge det her som et instrument, og derfor er det vigtigt, at høringssvarene normalt oversendes til Folketinget samtidig med fremsættelsen og senest som sagt torsdag i ugen før førstebehandlingen.
For vi ved jo godt, at der er forskel på ressourcerne i regeringen og i oppositionen på trods af diverse planer.
Men virkeligheden er jo, at ved at man får det her oversendt, kan der være et godt og brugbart instrument for partierne i Folketinget.
Og det skal der være.
Så summa summarum, bundlinjen er, at vi alle sammen har interesse i et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem regering og Folketing.
Vi har flere gange i løbet af de tidligere år drøftet det her emne.
Mange af de samme spørgsmål har været rejst.
Mange af de samme svar er givet.
Centralt for den her regering er som sagt, at regeringen har fremlagt et program for god regeringsførelse, og dialogen er indledt med Folketinget om, hvordan det kan udmøntes.
Men tak for interessen.
Jeg synes grundlæggende, at det tegner godt for fremtiden, at der er en så bred enighed om de her emner, og jeg håber som sagt, at Folketingets partier vil gå konstruktivt ind i debatten, som jo er indledt med Folketinget, om, hvordan vi kommer videre herfra, så vi kan sikre, at vi har en høj kvalitet i Folketingets behandling af lovgivningen.