Det er jo traditionen, at ministeren takker for en god debat, og det vil jeg også gøre i dag, men der har måske været enkelte eksempler på, at man har gjort det uden at mene, at debatten har været rigtig god.
Der vil jeg sige, at jeg faktisk synes, at vi har haft en rigtig god og nuanceret debat i dag og er kommet omkring mange væsentlige temaer, herunder selvfølgelig, hvordan vi på en gang både øger optaget og produktionen af højt kvalificerede kandidater og udvikler kvaliteten.
Jeg er rigtig glad for, at det er en fælles ambition.
Det hører jo så på en eller anden måde til de sjældenheder, man skal huske at hæfte sig ved, at Dansk Folkeparti synes, at en radikal minister i det her tilfælde fokuserer for meget på det brede og for lidt på eliten; nogle gange er diskussionen måske i virkeligheden omvendt, men det skal der også være plads til.
I hvert fald vil jeg gerne kvittere for det, som jeg opfattede lidt som en snigende tilslutning til de tiltag, der er gjort, for at skabe grundlag for, at man på de videregående uddannelsesinstitutioner kan bruge gruppeeksamen de steder, hvor det er relevant for undervisningen og en relevant måde at afprøve undervisningen på, også selv om vi ikke er helt enige på folkeskoleområdet.
Men ikke desto mindre er det godt at høre, at Dansk Folkepartis ordfører er enig i, at det i virkeligheden måske er smartere også at lade uddannelsesstederne selv tilrettelægge eksamenssituationerne.
Jeg hæftede mig også ved det, som jeg synes er det helt rigtige, nemlig det, der handler om, hvordan vi får skabt en almindelig kultur eller stemning rundtomkring for det, som Dansk Folkepartis ordfører sagde med, at i morgen altid skal være bedre end i dag.
Det grundliggende er jo i virkeligheden, hvad det er for nogle rammebetingelser, og hvad det er for nogle målsætninger, vi er med til at sætte, som skaber og bidrager til, at man udeomkring på universiteterne, på fakulteterne og helt ude i undervisningslokalerne hele tiden har den bestræbelse både for dem, der underviser, og i sagens natur også for de studerende.
Jeg er også glad for, at flere har været inde på, at bedre ikke behøver at betyde langsommere, og at det ikke i sig selv er et kvalitetsstempel, at man bruger et godt stykke tid ud over normeret tid på sin uddannelse.
Det, man nogle gange under debatten har fået indtryk af, er, at skulle man gøre nogle tiltag, der fremmer, at folk nærmer sig normeret tid, hvad der altså kun er 10 pct.
af de studerende, der gør i dag, er det automatisk lig med at forringe kvaliteten.
Det mener jeg ikke man kan sige.
Man kan jo også se, at der i hvert fald er en meget, meget stor spredning i tidsforbruget, ja, faktisk en gennemsnitsforskel på 2 år mellem det universitet, som er tættest på normeret tid, og det universitet, der er længst fra, og jeg synes ikke, man kan sige, at det betyder, at alle dem, der kommer fra det universitet, som så er Københavns Universitet, nødvendigvis er 2 år dygtigere end de andre.
Kvalitet står øverst på dagsordenen, som flere også var inde på.
Vi har sat det øverst på dagsordenen i udviklingskontrakten for universiteterne, netop brugt den facon for at fremme den kultur, som forespørgerne også var inde på, og siger:
Nu må I sætte jeres egne mål for, hvordan I vil fremme kvaliteten.
Nogle steder har der som på Københavns Universitet været en udfordring med timetallet på visse studier, og andre steder som eksempelvis DTU, hvor man har et relativt højt timetal på alle uddannelser, er det måske andre ting, der har med kvaliteten at gøre.
Men man sætter sig konkrete mål, også mål, som vi er enige om der skal være progression i og hvordan vi konstaterer der er det, og det er et fantastisk godt redskab.
Det synes jeg også tilbagemeldingerne tyder på.
Jeg er også enig med Venstres ordfører i, at en uddannelse er noget, man tager, og at vi derfor skal have høje forventninger til de studerende, for det er ikke noget, man får.
Jeg er også enig i, at kvalitet i meget høj grad er et spørgsmål om, hvordan vi anvender ressourcerne, og ikke kun, som man nogle gange kan få indtryk af, hvor mange ressourcer vi anvender.
Venstres ordfører nævner i ny og næ det her med ph.d.- og postdocsituationen, og det er selvfølgelig en relevant problemstilling på et tidspunkt, hvor vi har øget ph.d.-produktionen meget, men der er bare en ting, jeg vil lægge til, og det er, at det ikke var tanken og ikke bør være tanken, at de mange ph.d.er, vi uddanner, pr.
automatik er forudskikket en karriere inden for universiteternes tykke mure.
Det er jo i meget høj grad tanken, at de skal ud at arbejde i de private virksomheder, og derfor skal vi passe på med at tilrettelægge systemet efter, at det er den eneste saliggørende vej for en ph.d.
at blive i forskerkarrieren.
Faktisk er der rigtig god brug for og bliver det endnu mere i fremtiden, viser analyser, at ph.d.erne er aktive på arbejdsmarkedet, også det private arbejdsmarked.
Med hensyn til det her med at komme hurtigere igennem synes jeg at Socialdemokraternes ordfører var meget god til at beskrive rigtig mange af de tiltag, vi kan gøre, for at vi får en lavere færdiggørelsesalder, som for de enkelte involverede vil blive opfattet som en kvalitet.
Jeg har selv i den her uge været ude og nævne muligheden for at have en højere grad af vinteroptag, og jeg tror altså, at det for de fleste, der har lyst til at studere, må opleves som en fordel, at de ikke skal vente ½ år, hvis de har lyst til at komme i gang, og ikke nødvendigvis som noget negativt, selv om det i sagens natur vil bidrage til målsætningen om at nedbringe dimittentalderen.
Så er jeg også meget enig i, at det altså ikke nødvendigvis er sådan, at det nu er de næstbedste, vi skal have uddannet på universiteterne, som også Socialdemokraternes ordfører hæftede sig ved.
Det er i meget høj grad et spørgsmål om, at vi også skal motivere de studerende til måske at søge lidt bredere, for der er jo nogle hvert eneste år, som faktisk er kvalificerede til et studium, men som bliver afvist, fordi der ikke er plads.
Til gengæld har vi masser af områder, hvor der er ledige pladser.
Vi kan ikke alle sammen være læger, der er ikke brug for, at vi alle sammen bliver læger, heller ikke dem, som har lyst til at blive det, og derfor er der altså behov for, at man også skaber grundlag for en bedre sammenhæng og en større fleksibilitet, så de studerende kan gå ind ad flere indgange og også ud ad flere udgange og på den måde få sig en uddannelse, som de i høj grad selv præger.
Så har der været en diskussion om midlerne, og det er jo også meget rimeligt, at der er det.
Der synes jeg bare jeg vil sige, både til Enhedslistens og i høj grad også til Liberal Alliances ordfører, at når der spørges, om regeringen har en langsigtet plan, må man jo sige, at det har vi, vi har lige fremlagt den, en 2020-plan, hvor vi meget målrettet satser på at hæve uddannelsesniveauet i Danmark og også prioriterer det økonomisk.
Det er jo altså rigtig afgørende, at vi sikrer det økonomiske fundament for det her, for ellers risikerer man jo, at kvaliteten skrider.
Det er det, vi har gjort med de 1,5 mia.
kr.
til det nuværende niveau på de 54 mia.
kr.
til at sikre de strukturelle udgifter i form af øget SU og mindre skatteindtægter, 2 nye milliarder til at sikre grundlaget for de 60 pct.
og derudover selvfølgelig taxameterfinansieringen, som ligger inden for det prioriteringsrum, som vi har i forhold til 2020-planens sidste elementer om et øget råderum til vækst, beskæftigelse og uddannelse.
Så der er taget højde for de her ting, det skaber et grundlag og et økonomisk fundament for de målsætninger, vi har, og derfor er jeg også rigtig glad for den positive modtagelse af 25-procents-målet her i dag.
Så sagde Enhedslistens ordfører, at hvis man skulle klandre regeringen for noget – det skal man jo ikke nødvendigvis, men altså, hvis man alligevel ikke kan lade være – så skal vi tage hovedet ud af busken i forhold til at komme hurtigere igennem.
Og der er det bare, jeg vil sige, at præcis temaet med den negative sociale arv, som blev taget op, jo er et godt eksempel på, hvem det er, der har glæde af frafald.
Det er i hvert fald ikke de enkelte studerende, og det er jo ikke institutionerne.
Hvis vi sørger for, at folk ved, hvad det er for en uddannelse, de søger ind på, gennem ordentlig vejledning, og hvis vi også igennem vores optagesystem bl.a.
med udvidelsen af kvote II, som jeg har lagt op til, sørger for, at folk rent faktisk får en chance, men at de ved, hvad det er for studium, de kommer ind på, og dermed reducerer frafaldet, ja, så får vi altså både en lavere dimittendalder, og vi får gjort noget ved, at vi kan se, at der trods alt er en vis sammenhæng mellem, om man kommer fra et hjem, hvor der var mange akademikere omkring spisebordet, eller man ikke gør, og risikoen for at falde fra.
Der er det bare, jeg siger, at det vel er endnu et eksempel på, at man også skal passe på, at man ikke stikker hovedet i busken, hver gang man hører det med lavere dimittendalder, for der kan faktisk ligge mange forbedrende elementer i det, som for den enkelte studerende vil blive oplevet som et fremskridt.
Så er det jo lige før, at jeg kan sætte flueben ved alt det, som fru Mette Bock talte om.
Ja, vi arbejder med en taxameterreform.
Ja, vi arbejder med at ændre akkrediteringssystemet.
Og ja, vi har fremlagt en langsigtet plan.
Jeg forstår godt, hvad der tales om, nemlig en flerårsaftale i forhold til finansloven, og der vil jeg sige, at det jo er en god ambition at have.
Jeg kan sagtens forstå, at universiteterne og alle andre i øvrigt er interesseret i det.
Jeg vil dog sige, og det må vi jo diskutere, når vi kommer til finansloven, at der jo er en meget høj grad af stabilitet.
Altså, både forskningsudgifter og undervisningstaxameter er jo gået op i de senere år, bl.a.
drevet af velfærdsaftalen.
Så det er jo gået op, og det, vi så rykker, er det marginale.
Det vil man gerne vide, og det er helt fair.
Men jeg vil bare sige, at der jo er den stabilitet i det, at når vi har sagt, at 1 pct.
er et gulv og ikke et loft, og at vi derfor vil lade forskningsudgifterne vokse med væksten, ja, så er det jo en indikation om, at det går den vej og ikke den anden.
Og jeg har ikke hørt nogen foreslå, at vi skulle reducere taxametrene.
Derfor ærgrer det mig selvfølgelig også, at fru Mette Bock og Liberal Alliance ikke har lyst til at være med i det forslag til vedtagelse, som kunne have været for alle partier i Folketinget, fordi det efter sigende skulle være et rigidt mål.
Jamen der er ikke nogen, der lægger op til, at det skal være et rigidt mål, men det er jo svært at forlange, at vi skal lave en langsigtet økonomisk plan, hvis vi ikke må sætte nogle forudsætninger op om, hvad det er, vi skal regne på.
Hvis ikke man vil sætte nogle målsætninger op for, hvor mange der skal have en lang videregående uddannelse, og hvor mange der skal have en uddannelse i almindelighed, så kan vi ikke lave økonomiske forudsætninger og regnestykker, der finansierer det.
Og derfor må man sige, at det synes jeg i hvert fald ikke skal være det afgørende argument.
Jeg er da ked af, at det så efterlader alle de andre omkring 170 mandater i en uoplyst tilstand, at det ikke skulle klæde et oplyst samfund at have uddannelsesmålsætninger.
Det har vi nu altså haft i nogle år, vil jeg sige, også med brede flertal i Folketing, så mon ikke det hele går?
Det tror jeg.
Så vil jeg sige til den konservative ordfører, som tiden løber ud, at jeg ikke har noget imod at dele æren med min forgænger, men man må dog sige, at det historiske ved den her dag er, at nu får vi med et meget, meget bredt flertal i Folketinget vedtaget en målsætning for, hvor mange der skal have en lang videregående uddannelse.
Det har vi ikke haft før, det er ikke sket før, det er historisk, og det er rigtig afgørende.
Jeg deler også helt ambitionen hos alle dem, der siger, at det her jo ikke bare er et arbejdsmarkedspolitisk spørgsmål, men at det i høj grad er et spørgsmål om, at uddannelse og dannelse skal gå hånd i hånd.
Det skal være uddannelse med mening, og det er et meget vigtigt signal, vi i dag sender til de unge om, at vejen til fremtidens arbejdsmarked er brolagt med uddannelse, og til universiteter og andre uddannelsesinstitutioner for lange videregående uddannelser om, at der er en meget bred opbakning i Folketinget til at sikre det økonomiske grundlag, samtidig med at kvaliteten holdes i hævd.
Det glæder mig rigtig meget, og derfor siger jeg tak for en rigtig god debat.