Tak for det.
Jeg vil egentlig gerne starte med at slå fast, at vi som regering selvfølgelig lægger meget stor vægt på, at Danmark evner at tiltrække udenlandsk arbejdskraft.
Det, at man kan ind- og udvandre til og fra Danmark og dermed ind på og ud fra det danske arbejdsmarked, er en grundlæggende ret, som vi støtter, og som vi mener er et vigtigt bidrag til vækst og velfærd.
Det er en integreret del af det europæiske samarbejde, og jeg er af den klare overbevisning, at rigtig mange europæere drager stor nytte af at kunne arbejde andre steder end i det land, de i første omgang har et tilhørsforhold til.
Det er også vigtigt for regeringen at slå fast, at Danmark er et åbent land.
Vi hilser nye lønmodtagere velkomne.
Vi ønsker også at tage godt imod mennesker, der kommer til det danske samfund for at arbejde.
Men virkeligheden ude på de danske byggepladser, i servicefagene og på det grønne område viser os, at vi ikke altid evner at passe godt på de mennesker, der kommer til det danske samfund for at arbejde.
Der er polske arbejdsmænd, der får lov til at gå på stilladser, der ikke kan sikkerhedsgodkendes; der er alvorlige arbejdsulykker, der medfører dødsfald; der er arbejdsgivere, der spekulerer i ikke at overholde reglerne, hverken når det handler om moms, skat, arbejdsmiljø eller sikkerhedsbestemmelser; og der er danske kolleger, der oplever, at der snydes, og at den danske model undergraves.
Som regering vil vi selvfølgelig de urimeligheder til livs, både af hensyn til de mennesker, der kommer udefra, og som arbejder her, og af hensyn til forholdene på det danske arbejdsmarked, af hensyn til danske lønmodtagere.
Og det er der, diskussionen for os starter, nemlig med indsatsen mod social dumping.
Når vi adresserer det først, er det, fordi det er afgørende vigtigt for os som regering, at der altid er ordnede forhold på det danske arbejdsmarked.
Når vi har styr på det, kan vi begynde at diskutere andre ting.
Men Danmark er en lille og åben økonomi.
Vi er afhængig af de muligheder, som den globale økonomi giver os.
Det gælder også, når det handler om at drage fordel af, at arbejdskraft kan ind- og udvandre.
Det giver en samfundsøkonomisk gevinst, det giver dynamik på vores arbejdsmarked, og vi har godt af at få den viden og de impulser, der kommer udefra.
Det gælder for videntunge virksomheder, der har behov for at tiltrække specialister; det gælder for sygehuse, der har behov for at tiltrække udenlandske læger; det gælder for en række virksomheder, som fungerer på et globalt marked, og hvor det, at man arbejder i forskellige lande, er en helt naturlig del af virksomhedernes liv.
Så skal vi i øvrigt heller ikke glemme, at strømmen også går den anden vej.
Vi har masser af danske lønmodtagere, der enten for en kort eller for en længere periode rejser ud i verden, gør sig gode erfaringer, måske undgår arbejdsløshed og på anden vis sikrer, at kvalifikationer fastholdes, at erfaringer kommer i hus.
Vi har som land traditionelt altid været et åbent og imødekommende land.
Vi er et ind- og udvandrerland, og regeringen synes, at det skal vedblive med at være sådan.
Det har vi også understreget i vores regeringsgrundlag.
Vi vil gerne se på, om vi kan forbedre vilkårene for at tiltrække højtkvalificerede medarbejdere fra udlandet.
Vi vil forbedre modtagelsen af både dem og deres familier for at sikre, at alle falder godt til her.
Lige så vigtigt det er at sikre, at udenlandsk arbejdskraft kan komme hertil, hvis der er behov for den, lige så vigtigt er det at bekæmpe social dumping.
Udenlandske virksomheder skal selvfølgelig være velkomne i Danmark, men det er en forudsætning for den danske arbejdsmarkedsmodel, at når man arbejder her, foregår det på danske vilkår.
Vi må desværre konstatere, at det ikke altid er sådan.
Faktisk er det ofte ikke sådan.
Vi indgik ved finanslovaftalen for 2012 en rigtig god, progressiv og ambitiøs aftale med Enhedslisten om at bekæmpe social dumping.
Aftalen sikrer både en øget kontrol og et øget tilsyn med udenlandske virksomheder i Danmark, når det handler om at overholde regler om moms, skatter og arbejdsmiljø.
Jeg var selv som beskæftigelsesminister med på den første fælles kampagne de tre myndigheder imellem og kunne ved selvsyn konstatere, at det, at politiet, skattemyndighederne og Arbejdstilsynet nu kan rykke ud samtidig, er afgørende vigtigt, fordi en del af de problemer, der er omkring udenlandsk arbejdskraft og social dumping, går på tværs af de tre myndigheders områder.
Der snydes måske med reglerne på alle tre felter, og så nytter det jo ikke noget, at kun Arbejdstilsynet kommer ud, eller at politiet kommer ud et andet sted; hvis reglerne overskrides på alle tre områder, er det vigtigt, at myndighederne kan reagere.
Vi har lavet en aftale, der koster 65 mio.
kr.
i år og næste år.
Det er mange penge, det ved vi godt, men vi synes altså, at det er fuldstændig afgørende, at der er ordnede forhold på det danske arbejdsmarked.
De tre myndigheder får nu væsentlig bedre muligheder for at føre kontrol med virksomheder, hvor der kan være mistanke om social dumping.
De har også indgået samarbejdsaftaler, der sætter rammerne for et smidigt og effektivt samarbejde.
Det er bl.a.
aftalt, både på landsplan og på regionalt plan, at der skal være kontrolaktioner over for både udenlandske virksomheder og udenlandsk arbejdskraft.
Som jeg sagde før, har de første aktioner været gennemført med en meget, meget stor succes, og jeg er ikke i tvivl om, at det er den vej, vi skal gå.
Jeg vil også gerne sige, at det på mange måder er fortvivlende, at der både er arbejdsgivere og almindelige danskere, der beder om at få en arbejdsopgave udført, i forbindelse med hvilken de kan regne ud, at med den pris, de betaler, må det ske til en ikkeoverenskomstmæssig løn, og så må der på grund af prisen også være en risiko i forbindelse med sikkerhed og arbejdsmiljø.
Jeg synes, at det er fortvivlende, at vi har arbejdsgivere i Danmark, der spekulerer i dårlige vilkår for deres medarbejdere, og jeg har stor forståelse for, at danske kolleger kan føle sig trådt på, når de kan se, at der kommer arbejdskraft ind udefra, som ikke overholder reglerne, og som derfor arbejder for en meget mindre løn.
Netop på grund af de ting er det fuldstændig afgørende vigtigt, at Folketinget står samlet om en stærkere indsats imod social dumping, fordi rigtig mange af de mennesker, der kommer til Danmark for at arbejde, jo gør det, fordi de gerne vil til Danmark, og de har ikke nogen interesse i at dumpe lønninger eller sikkerhedsvilkår eller arbejdsmiljø, de vil gerne overholde reglerne.
Vi har masser af udenlandske virksomheder, som arbejder i Danmark, fordi det er en del af et europæisk marked.
De overholder gerne reglerne, men alle de virksomheder får forringede konkurrencevilkår, fordi der er nogen, der snyder, ligesom den danske håndværksmester, der selvfølgelig sørger for at stille stilladset ordentligt op, får nogle urimelige arbejdsvilkår og konkurrencevilkår, når han bliver underbudt af folk udefra, som ikke overholder reglerne.
Derfor skal der strammes op over for social dumping.
Vi er godt i gang.
Derudover er der nedsat et udvalg, der arbejder nu.
Det udvalg skal kigge på en række forskellige ting, herunder på mulighed for bedre kontrol med udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, mulighed for en mere effektiv håndhævelse og inddrivelse, mulighed for anvendelse af arbejdsklausuler i offentligt udbud og en bedre registrering af cabotagekørsel.
Udvalget skal i øvrigt også se på, hvordan andre lande har grebet arbejdet med social dumping an.
Nu siger jeg cabotagekørsel, og det vil jeg egentlig gerne dvæle ved, for det er faktisk et af de indsatsområder, vi har valgt at prioritere sammen med Enhedslisten.
Der er ingen tvivl om, at der har været snydt systematisk med cabotagekørslen, og vi har derfor valgt sammen med Enhedslisten at afsætte midler direkte til en bedre kontrol på vejene.
Det er noget, som både arbejdstagere og arbejdsgivere på transportområdet er rigtig, rigtig glade for, for vi kommer ikke uden om at skulle kontrollere mere, hvis vi vil den sociale dumping til livs.
Det udvalgsarbejde, vi har igangsat, færdiggøres hen over året 2012, og vi vil så se på, om der er behov for yderligere initiativer, hvad jeg forventer der vil være.
Når det om social dumping er sagt, synes jeg, at det er vigtigt samtidig at understrege, at Danmark har behov for at kunne tiltrække arbejdskraft udefra.
Og det behov bliver ikke mindre i de år, der følger.
Derfor håber jeg selvfølgelig også, at de partier, der tidligere har arbejdet sammen om at sikre adgang, eksempelvis for højtspecialiseret arbejdskraft, vil være med igen, når vi på et tidspunkt skal til at diskutere, hvordan vi kan tiltrække udenlandsk arbejdskraft på en ordentlig måde.
Balancen må altid være den, at når man arbejder i Danmark, skal det som udgangspunkt ske på danske vilkår, og vi skal selvfølgelig ikke acceptere, at der konkurreres nedad på dårlig løn, dårlige arbejdsvilkår, ingen overenskomst, intet sikkerhedsudstyr og lignende.
Det skal alle her i Folketinget være villige til at slå hårdt ned på, først og fremmest af hensyn til de mennesker, der risikerer helbred, sikkerhed og måske oven i købet deres liv, men også af hensyn til den danske model og alle de danske lønmodtagere og virksomheder, der gerne konkurrerer på ordentlige vilkår.