Tak for det.
Da denne forespørgselsdebat, hvad jeg var inde på i min begrundelse, blev rejst, var det på baggrund af den her katastrofale beslutning om en betalingsring omkring København.
Heldigvis bliver den urimelige ekstraskat til bilister ikke til noget, men i stedet skal der satses på bedre kollektiv trafik og billigere billetter på udvalgte områder.
Med rammeaftalen om takstnedsættelser og pulje til forbedring af den kollektive trafik indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er der enighed om at nedsætte taksterne i den kollektive trafik med 500 mio.
kr.
årligt fra 2013 og om at afsætte en årlig pulje på 500 mio.
kr.
til investeringer i forbedringer af den kollektive trafik fra 2013.
De årlige udgifter på i alt 1 mia.
kr.
finansieres, som det allerede er blevet nævnt af ministeren, ved at lukke muligheden for uhensigtsmæssig brug af reglerne om registreringsafgift af leasingbiler og demobiler.
Så er der jo selvfølgelig nogle, der vil hævde, at det så igen er bilisterne, der skal betale, men man kan på den anden side sige, at havde vi ikke lukket dette hul, havde der ikke rigtig været nogen penge at tage nogen steder.
Dansk Folkeparti er gået med i den her aftale, fordi vi synes, det er ganske rimeligt, at alle er stillet ens i forhold til leasing og i forhold til eventuel erhvervelse af en demobil.
Demobiler havde taget et omfang, hvor det snarere var reglen end undtagelsen.
Når man gik ind til en autoforhandler og ville have en demobil, var der faktisk flere af dem til rådighed, end der var biler til fuld pris.
Med aftalen sikrer Dansk Folkeparti også, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral, altså ingen ekstraskat til bilisterne på den konto.
Det er vi meget tilfredse med.
Vi ved alle sammen, at der er et materielproblem i Danmark.
Vi kender alle sammen historikken om IC4 – vi sidder og taler om det i øjeblikket.
Der er et kæmpeproblem.
Vi har investeret i nogle tog, der ikke kan køre.
Måske kommer de til det, det håber vi selvfølgelig på.
Derfor – og specielt med udgangspunkt i vores materielsituation – er det meget vigtigt, at der ikke kun fokuseres på takster, men også på kapaciteten eller måske især på kapaciteten.
Vi er med i den her aftale med regeringen, fordi den her aftale konstruktivt giver en mulighed for ekstraordinært at investere i materiel og løsninger, som kan fremme kapaciteten i den kollektive trafik og dermed måske også være med til at lokke nogle bilister til i stigende omfang at bruge den kollektive trafik.
Så det er jo glædeligt.
Grunden til, at vi er gået med i det, er, at vi nu begynder at bruge gulerodsmetoden frem for den piskemetode, som en betalingsring jo ville være.
Samtidig er det også vigtigt for Dansk Folkeparti at fokusere på hele Danmark, når vi taler om billigere billetter og investeringer.
Det giver jo ingen effekt, hvis man f.eks.
sænker prisen i metroen med 1 kr.
Derimod vil der kunne flyttes bilister over i den kollektive trafik, hvis man f.eks.
sænker priserne mellem landsdelene.
Det koster 358 kr.
fra Aarhus til København for en voksen og 179 kr.
for et barn.
Det vil sige, at hvis to voksne og to børn skal i Tivoli, koster det altså 2.148 kr.
for returbilletter.
Den samme tur kan gøres for ca.
1.000 kr.
i bil.
For to voksne og to børn fra Aarhus til Esbjerg – og det er så vel at mærke med det ekstra incitament, at det er med gamle MR-tog fra 1970'erne – koster sådan en returbillet 1.488 kr.
Så kan man sige, at valget altså ikke er svært for bilisterne, og så længe man har den takststruktur, får vi i hvert fald ikke flyttet nogen.
Så det er et af de områder, vi meget gerne vil diskutere i de kommende samtaler, vi skal have.
Noget af det, som vi også gerne vil tale om i forbindelse med kollektiv trafik, er den her glimrende HyperCardordning, vi fik indført, og som sikrer unge mennesker billig transport – 300 kr.
om måneden til og fra deres uddannelsessted.
Den ser vi i Dansk Folkeparti gerne at vi kan videreføre i fremtiden.
Så har vi også en anden ting, som vi ønsker debatteret og vil spille ind i den her debat.
Det er jo fjernbusserne, som i dag faktisk løser noget af det problem, som står tilbage, når der er den her materielmangel på jernbaneområdet.
Og der synes jeg bare, det er vigtigt, at vi også kompenserer fjernbusserne for sociale rabatter, altså børnebilletter, pensionistbilletter, ungdomsbilletter osv., i samme stil, som vi gør med DSB, altså får dem sidestillet.
Når vi så taler om billetpriser, er det jo næsten umuligt at komme uden om rejsekortet, som så småt er ved at blive implementeret flere steder i Danmark.
Her har der i pressen været horrible eksempler på prisstigninger på op til flere hundrede procent.
Selvfølgelig kan der laves fejl – det er vi meget forstående over for – men det er også vigtigt, at vi som politikere har fokus på, at rejsekortet ikke bare bliver en måde, hvorpå man kan skjule prisstigninger.
Og når rejsekortet så engang kommer til at fungere, sådan helt optimalt, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at det bliver et løft til den kollektive trafik.
Men der må vi bare sige, at det så også er beklageligt, at det er blevet sådan en frit valg-ordning.
Der er investeret så mange, mange penge i den her ordning, og så er det altså en frit valg-ordning, som kommuner og regioner sådan frit kan tage stilling til om de gider at melde sig til eller vil være med til.
Det kan jeg bare frygte vil efterlade en masse huller på landkortet, og det synes jeg er noget vi i hvert fald skal være opmærksomme på:
at så stor en investering ikke bare bliver noget, der måske kun kan bruges ganske få steder.
Afslutningsvis vil jeg sige, at vi i Dansk Folkeparti støtter op om billigere billetter, men det skal gøres intelligent og kun der, hvor det ligesom HyperCardordningen kan øge mobiliteten for unge mennesker, hvor det er rabatter til pensionister, eller hvor det flytter bilister over i den kollektive trafik.
Kollektiv trafik må gerne være billigere, men frem for alt ønsker Dansk Folkeparti, at den bliver bedre.
Tak for ordet.