Europaudvalget 2011-12
B 70
Offentligt
1137645_0001.png
1137645_0002.png
Kære Hr. Hellemann,De danske myndigheder har anmodet om afklaring vedrørende metoden, som skal anvendes til at estimereden strukturelle budgetsaldo i konteksten af traktaten om stabilitet, samordning og styring i DenØkonomiske og Monetære Union og særligt i konteksten af implementering af finanspagtens finanspolitiskeregler (fiscal compact), som kræver implementering på nationalt niveau af en regel om budgetbalance.Dette brev bekræfter Kommissionens Tjenestes forståelse, men repræsenterer ikke en officiel position fraKommissionen, og har ikke præjudice for nogen gældende eller fremtidige bestemmelser i EU-retten.Den ovennævnte traktat indebærer ikke anvendelse af en specifik metode til brug for de kontraherendeparter i beregningen af den strukturelle budgetbalance, selvom de mellemfristede mål bør opdateresregelmæssigt på baggrund af en fælles aftalt metode. Heraf følger, at de kontraherende parter kan brugederes egne nationale skøn og metoder for vurdering af den nationale budgetlov.Samtidigt bør det erindres, at i konteksten af den præventive del af den reviderede Stabilitets- ogVækstpagt indeholder Unionens overvågningsramme allerede operationelle modaliteter og begreber for,hvordan den strukturelle budgetbalance beregnes. Særligt definerer den, hvad der udgør en ”væsentligafvigelse” fra det landespecifikke mellemfristede mål (MTO) eller tilpasningsstien mod det på basis af en”samlet vurdering med den strukturelle saldo som reference, herunder en analyse af udgifterne eksklusivediskretionære foranstaltninger på indtægtssiden” (jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr.1175/2011 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1466/97).Det bør bemærkes, at mens traktaten er i fuld overensstemmelse med ordlyden i Stabilitets- ogVækstpagten og refererer til helt de samme begreber om betydelige afvigelser og samlet vurdering (afsnitIII (finanspagten)), er de kontraherende parter ikke bundet til at bruge Unionens metode til at beregnestrukturbalancer. Derfor kunne der teoretisk forekomme forskelle på de anvendte metoder og dervedforskellige konklusioner.Da vurdering af væsentlige afvigelser i begge tilfælde vil afhænge af en samlet vurdering af situationen,ventes det at række langt i forhold til at forene eventuelle forskellige resultater fra forskelligeimplementerede metoder. Særligt, i overensstemmelse med bestemmelserne i den reviderede Stabilitets-og Vækstpagt, vil Kommissionen også inddrage informationer fra medlemsstaterne om særligelandespecifikke omstændigheder. For Danmarks vedkommende, kunne dette være relateret tilfluktuerende indtægter fra nordsøolien, pensionsafkastskat mv. I fraværet af en fælles metode er der dogingen garanti for, at Kommissionens vurdering nødvendigvis vil nå frem til de samme konklusioner som dedanske myndigheder.Endeligt skal de overordnede karakteristika ved korrektionsmekanismen, der automatisk skal udløses, hvisder forekommer betydelige observerede afvigelser (finanspagtens artikel III, stk. 1, litra e) etableres inational lovgivning på basis af fælles principper foreslået af Kommissionen, særligt vedrørende naturen,størrelsen og tidsrammen af den korrigerende handlig, som skal igangsættes, også i tilfælde af særligeomstændigheder, og rollen og uafhængigheden af institutionerne, som er ansvarlige på nationalt niveau forat overvåge overholdelsen af reglerne. Denne mekanisme skal fuldt ud respektere nationale parlamentersprærogativer. Særligt kræver traktaten ikke, at de kontraherende parter på forhånd specificerer dekonkrete tilpasningsforanstaltninger, som skal iværksættes under den nationale budgetlov.Ifølge traktaten har EU-Domstolen kompetencen til at verificere, om de kontraherende parter korrekt harimplementeret bestemmelser i overensstemmelse med artikel 3, stk.2, i traktaten. De kontraherende
parter er selv ansvarlige for at implementere den nationale budgetlov inklusiv den automatiskekorrektionsmekanisme.Med venlig hilsenMarco Buti
Copy-Mr. Steen Lohmaan Poulsen, EFC medlem/Økonomi- og Indenrigsministeriet-Mr. Servaas Deroose, DG Ecfin