Europaudvalget 2011-12
B 70
Offentligt
1118467_0001.png
1118467_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 10. maj 2012Enhed: INTØKO
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 3. maj 2012 stillet følgende spørgsmål nr.22 ad B 70 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).Spørgsmål nr. 22:Ministeren bedes oplyse, om det, på baggrund af Udenrigsministeriets ogØkonomi- og Indenrigsministeriets vurdering af finanspagtens forhold til euro-forbeholdet, kan konkluderes, at hvis vækst- og stabilitetspagtens regler omstørrelsen af det offentlige underskud blev skærpet, f.eks. ved at erstatte tær-skelværdien på det offentlige underskud med 0,5 procent i strukturelt under-skud i stedet for de nuværende 3 procent i samlet underskud, ville Danmarkuden videre kunne acceptere de samme betingelser for sanktioner ved ufor-holdsmæssigt stort underskud som eurolandene, uden at dette vil berøre euro-forbeholdet, set i lyset af, at det fremgår af Justitsministeriets redegørelse, atda finanspagten 'udgør et mere restriktivt finanspolitisk regime' end stabilitets-pagten, har den et indhold, som ikke er omfattet af euroforbeholdet.Svar:Euroforbeholdets indhold og relation til finanspagten fremgår af Udenrigsmini-steriets og Økonomi- og Indenrigsministeriets notat af 24. februar 2012, hvortilder henvises i sin helhed.Danmarks deltagelse i finanspagten ændrer ikke ved, at Danmark som følge afeuroforbeholdet fortsat ikke er omfattet af de bindende midler til at afhjælpeuforholdsmæssigt store underskud, dvs. pålæg (skærpede henstillinger) ogsanktioner i form af deponeringer og bøder, jf. svar på spørgsmål 19 (B 70).Dette ville fortsat gælde, hvis man måtte vælge at ændre definitionen af, hvadder udgør et uforholdsmæssigt stort underskud, uanset om der er tale om enstrammere eller lempeligere krav end et offentligt underskud på højst 3 pct. afBNP.Det fremgår ikke af Justitsministeriets notat af 22. februar 2012 eller af Uden-rigsministeriets og Økonomi- og Indenrigsministeriets notat, at grunden til, atdansk deltagelse i finanspagten ikke strider mod euroforbeholdet, er at finans-pagtens regler udgør et mere restriktivt finanspolitisk regime end Stabilitets- ogVækstpagten.Det fremgår af Udenrigsministeriets og Økonomi- og Indenrigsministeriets no-tat, at det danske euroforbehold er defineret som en begrænsning af Dan-marks deltagelse i visse dele af det økonomiske og monetære samarbejde in-den for EU-traktaterne. Det danske euroforbehold består således i, at Dan-mark – ligesom de øvrige ikke-eurolande – ikke deltager i den fælles valuta(euroen), ikke har overladt visse beføjelser til Den Europæiske Centralbank ift.pengepolitik og ikke deltager i den fælles pengepolitik, samt ikke deltager i vis-
Side 2
se dele af det økonomiske samarbejde i EU, herunder pålæg og sanktioner iform af deponeringer og bøder i tilfælde af manglende efterlevelse af henstil-linger under Stabilitets- og Vækstpagten.Ingen af de bestemmelser i Finanspagten, som Danmark kan deltage i, svarerindholdsmæssigt til de bestemmelser i EU-traktaterne, som er omfattet af eu-roforbeholdet.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager