Retsudvalget 2011-12
B 3
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:29. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-732-0001Dok.:327406
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-tingsbeslutning om en særskilt straf for identitetstyveri og identitetssvindel(B 3), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23.januar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om en
særskilt straf for identitetstyveri og identitetssvindel (B 3) fra Folke-
tingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere Jyllands Posten artiklen ’Din sko-størrelse er mere hemmelig end dit cpr-nummer’, herunder be-des ministeren redegøre for sit syn på, at man ifølge eksperterlet kan udregne andres cpr-numre, som generelt er nøglen tilidentitetstyveri (se Jyllands-Posten den 13. januar 2012 side8).”Svar:
Den artikel, som omtales i spørgsmålet, indeholder bl.a. en mere faktuelgengivelse af, hvordan det danske personnummer er opbygget. Det anfø-res, at det på kommercielle hjemmesider med CPR-validering er muligt forkriminelle at få bekræftet sammenhængen mellem et navn og et person-nummer ved gentagne indtastninger. Der gives i forlængelse heraf udtrykfor, at CPR-systemet er forældet.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvorunder CPR-lovgivningen hører. Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den anledningoplyst følgende:”1. Selv om CPR-systemet blev etableret i 1968, fungerer per-sonnummeret fortsat i dag som et helt grundlæggende og sik-kert fundament for den digitale infrastruktur og bidrager til, atDanmark er et af de førende samfund inden for digitalisering.Anvendelsen og udbredelsen af personnummeret og de dertilknyttede grundlæggende personoplysninger er udbredt i såvelden offentlige og private sektor, hvor personnummeret er fun-damentet for en række vitale samfundsfunktioner, f.eks. skat-teopkrævning, udsendelse af valgkort og NemID.2.
Det daværende Indenrigs- og Socialministerium præciseredeallerede i januar 2010 efter drøftelser med Datatilsynet over forprivate virksomheder, at såfremt deres adgang til CPR blevbrugt i forbindelse med elektronisk selvbetjening, skulle detsikres, at uvedkommende ikke herigennem kan få adgang tilCPR-oplysninger eller få bekræftet eller afkræftet en eventuelsammenhæng mellem et navn og et CPR-nummer. Tilbage-meldinger på indtastede data skulle således være af en karak-ter, der ikke afslører resultatet af en validering mod CPR.Såfremt det på en kommerciel hjemmeside er muligt ved gen-tagne indtastninger at validere sammenhængen mellem et navn2
og et personnummer, vil det være en overtrædelse af de vilkår,som gælder for virksomhedernes brug af CPR. Efter disse vil-kår kan Økonomi- og Indenrigsministeriet opsige aftalen omdataleverancer fra CPR med øjeblikkelig varsel i tilfælde afovertrædelse af de fastsatte vilkår.3.
Identitetstyveri og identitetsmisbrug skal først og fremmestforhindres ved, at offentlige myndigheder og private virksom-heder ikke sløser med identitetskontrollen, hvad enten den fo-regår ved personligt fremmøde eller ved selvbetjeningsløsnin-ger på nettet. Stort set alle offentlige selvbetjeningsløsninger eri dag baseret på log in med NemID. Det giver en sikker løsningog forebygger i meget høj grad misbrug.Det bemærkes i den forbindelse, at der – som tilkendegivet un-der 1. behandlingen – er taget initiativ til, at der indledes drøf-telser mellem Justitsministeriet og Økonomi- og Indenrigsmi-nisteriet med henblik på at kortlægge de tilfælde, hvor tildelin-gen af nyt personnummer kan have en effekt i forhold til atforhindre yderligere misbrug. Disse drøftelser vil blive indledtsnarest muligt.Regeringens digitaliseringsstrategi indebærer endvidere, at enrække borgerkontakter til kommunerne, bl.a. meddelelse afflytning og bestilling af sundhedskort, fremover som udgangs-punkt kun kan meddeles til kommunen ved digital selvbetje-ning. Her vil NemID også blive anvendt, hvorved kriminelle,som f.eks. forsøger at ændre andre folks adresser, vil få bety-deligt sværere at gennemføre deres kriminelle hensigter. Efterplanen fremsættes lovforslag herom i foråret 2012.”
3