Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
B 21
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 13. marts 2012Sagsnr.: 14493Dok.nr.: 355400
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 16. februar 2012stillet følgende spørgsmål nr. 4 vedrørende beslutningsforslag B21, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær.Spørgsmål 4:
”Er navnet på Europarådets konvention om beskyttelse af dyr, der holdes tillandbrugsformål, ikke lidt misvisende, da den ud fra navnet burde beskytte dyret, men istedet tillader tvangsfodring af dyr og den uetiske produktion, som bruges for at lavefoie gras?”Svar:
Den Europæiske Konvention af 10. marts 1976 om beskyttelse af dyr, der holdes tillandbrugsformål, indeholder en række generelle principper for behandlingen af de dyr,der er omfattet af konventionen, herunder bl.a. bestemmelser om pasning, pladsforholdog fodring.EU har tiltrådt konventionen. Konventionen og regler udstedt i medfør af konventionener derfor en del af EU’s regelsæt.Der er i henhold til konventionen nedsat en stående komité med repræsentanter fra allede lande, der har ratificeret konventionen samt Kommissionen, der repræsenterer EU.Komitéen udarbejder og vedtager anbefalinger (rekommandationer) om den nærmeregennemførelse af principperne i konventionen for de forskellige arter landbrugsdyr.Vedtagelse af en rekommandation kræver enstemmighed i komitéen.Der blev af Komitéen i 1999 vedtaget to rekommandationer om hold af henholdsvis gæsog ænder (moskusænder og krydsninger heraf), der blandt andet indeholder
bestemmelser om produktion af foie gras. I forbindelse med udarbejdelsen afrekommandationerne var produktionen af foie gras ved tvangsfodring genstand formegen debat på grund af produktionens negative dyrevelfærdsmæssige aspekter. Noglelande ønskede produktionen forbudt, mens andre lande fandt det helt afgørende at kunnefortsætte produktionen. Der blev peget på, at der er tale om en produktion, der harmeget lange traditioner og er af økonomisk betydning for de områder, hvor den foregår.Da en rekommandation som nævnt ovenfor skal vedtages med enstemmighed, var etkompromis nødvendigt. Kompromiset blev dels en opfordring til de lande, derproducerer foie gras, om at forske i udvikling af alternative metoder til produktion affoie gras, og dels en bestemmelse om, at produktionen af foie gras ved tvangsfodring –indtil alternative metoder er udviklet – kun må foregå i de områder, hvor produktionenaf foie gras fandt sted, da rekommandationerne blev vedtaget.Regeringen er imod produktion af foie gras ved tvangsfodring af dyr. Regeringen vilderfor ved en fremtidig revision af Europarådets rekommandationer arbejde ihærdigtfor, at der indføres et forbud mod tvangsfodring af dyr, medmindre tvangsfodring erpåkrævet for at behandle dyret mod sygdom.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra FolketingetsUdvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vedrørende beslutningsforslaget.
Mette Gjerskov
/ Louise Vadheim Guldberg
2