Transportudvalget 2011-12
B 13
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. februar 20122011-4288
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål tilbeslutningsforslag B 13 om alkolås i nye biler, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF) m.fl.Spørgsmål nr. 5:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29/12 2011 fra Svend og LillianDrews, Havnsø, jf. B13 bilag 3.”Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Svend og Lillian Drews henviser til en artikel fra den svenske netavis nwt.se.Af artiklen fremgår det, at man i firmaet Sverigetaxi, der hører til i Karlstad,har valgt at montere alkolåse i samtlige firmaets biler. Det fremgår også afartiklen, at det i Sverige er et krav, at taxier, der kører transporter, der betalesaf det offentlige, skal være forsynet med alkolås.På den baggrund skriver Svend og Lillian Drews, at Sverige er et EU-land menkan åbenbart godt - modsat Danmark - indføre krav om brug af alkolås, udenat skulle spørge EU først.Hvad angår forholdet til EU’s regler om varernes fri bevægelighed, er der efterTrafikstyrelsens opfattelse meget langt fra det svenske krav om alkolås i vissetaxier, hvilket ikke anses som en teknisk handelshindring, og så til at stille kravom alkolåse i alle nye biler, som foreslået i beslutningsforslag B13. Taxier udgøren meget lille del af den samlede vognpark.Det svenske krav svarer til, at Danmark med EU’s accept stiller krav om, at nyetaxier mindst skal være i en bestemt energiklasse.Det er Trafikstyrelsens faste overbevisning, at en dansk særregel om alkolåse ialle nye biler pr. 1. januar 2015 vil blive anset for at være i strid med EU-reglerne.”
Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen