Transportudvalget 2011-12
B 13
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. maj 20122011-4288
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål 10vedrørende B13 - Forslag til folketingsbeslutning om alkolås i nye biler, som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen(DF).Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes fremlægge relevante EU-myndigheders vurdering af, hvorvidtregeringens påstand om, at alkolåse i nye biler kan betragtes som en tekniskhandelshindring, er korrekt.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”På køretøjsområdet findes der i EU et såkaldt ”rammedirektiv” 2007/46 medtilhørende særdirektiver.I rammedirektivet fastlægges de overordnede regler for godkendelse afkøretøjer i EU. En personbil skal f.eks. overholde reglerne i ca. 60 særdirektiverfor at kunne EU-typegodkendes. Der er ikke noget særdirektiv, der handler omalkolåse.En EU-typegodkendelse er en slags fribillet til det indre marked i EU. Hvis etkøretøj er EU-typegodkendt, må ingen medlemslande nægte at godkende det.Det fremgår af rammedirektivets artikel 4, der er gengivet nedenfor:Artikel 4Medlemsstaternes forpligtelser1. Medlemsstaterne sikrer, at fabrikanter, der ansøger om godkendelse,opfylder deres forpligtelser i henhold til dette direktiv.2. Medlemsstaterne godkender kun køretøjer, systemer, komponenter ellerseparate tekniske enheder, der opfylder kravene i dette direktiv.
Side 2/2
3. Medlemsstaterne registrerer eller tillader kun salg eller ibrugtagning afkøretøjer, komponenter og separate tekniske enheder, der opfylder kravene idette direktiv.De må ikke forbyde, begrænse eller hindre registrering, salg, ibrugtagning afeller kørsel på vej med køretøjer, komponenter eller separate tekniske enhederaf grunde, der vedrører aspekter af fremstillingen af dem og deres funktioner,som er omfattet af dette direktiv, hvis de opfylder kravene i direktivet.Eftersom biler kan EU-typegodkendes uden alkolåse, er Danmark ogsåforpligtet til at acceptere nye biler uden alkolåse. Derfor vil Danmark ikkekunne indføre en dansk særregel om, at alle nye biler skal være forsynet medalkolåse.”Jeg ser på baggrund af Trafikstyrelsens oplysninger ingen grund til at forelæggespørgsmålet om beslutningsforslagets forhold til EU-reglerne for EU-kommissionen eller andre EU-myndigheder.Jeg mener, at det er ganske klart, at Danmark ikke vil kunne indføre krav omalkolåse i alle nye køretøjer, uden at dette vil være i strid med EU-reglerne.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen