Transportudvalget 2011-12
B 12
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. februar 20122012-544
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende B12 ”Forslag til Folketingsbeslutning om nedsættelse af et udvalgvedrørende den danske jernbanes udvikling” , som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 5:
”Finder ministeren det ikke fornuftigt at have en samlet plan for udviklingen afgodstrafikken på skinner, så der kan ske en nedbringelse af transportens CO2-udledning?”Svar:
Fra statens side kan man understøtte udviklingen af godstrafik på skinnergennem sikring af tilstrækkelig kapacitet på banenettet og godsterminaler.Desuden kan konkurrencevilkårene påvirkes gennem de økonomiskerammebetingelser for godstogene samt den konkurrerende vejtransport.Der er truffet beslutning om en række tiltag og investeringer, som i dekommende år vil styrke vilkårene for banegodstrafikken:•Udvidelseaf godsterminalerne i Høje Taastrup og Taulov 2012•ElektrificeringLunderskov - Esbjerg 2015•Dobbeltspormellem Vamdrup og Vojens 2015•Nybane København – Ringsted 2018•Elektrificeringog kapacitetsudvidelse Ringsted – Rødby 2020•Fastforbindelse over Femern Bælt 2020•Moderniseringaf Signalsystemet og overgang til ERTMS 2021•Undersøgelseat sporforbindelse til Esbjerg havn•Undersøgelseaf ekstra kapacitet ved Kastrup med særligt henblik påbanegodskapaciteten.I forbindelse med den politiske aftale af 7. februar 2012 blev det yderligerebesluttet at udvide budgettet for anlæg af dobbeltspor Vamdrup – Vojens for attilgodese hensynet til banegodserhvervet i anlægsperioden.På EU plan deltager Danmark engageret i bestræbelserne på at forbedrerammevilkårene for banegodstrafikken, ikke mindst nu, hvor vi har
formandskabet i EU. Det gælder f.eks. udvikling af de internationalegodskorridorer, som specielt for Danmark har stor betydning, da en meget stordel af godset på bane befordres til og fra udlandet.Regeringen vil fremsætte forslag til en kilometerbaseret afgift på lastbiler, dersom sideeffekt vil forbedre det relative konkurrenceforhold for transport afgods på bane i forhold til vej.Endelig agter jeg at etablere et forum for fremme af jernbanegods i Danmarkmed deltagelse af alle relevante aktører i branchen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen