Transportudvalget 2011-12
B 12
Offentligt
1085989_0001.png
1085989_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. februar 20122012-544
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende B12 ”Forslag til Folketingsbeslutning om nedsættelse af et udvalgvedrørende den danske jernbanes udvikling” , som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 1:

”Vil ministeren uddybe, hvordan ministeren vil realisere ambitionen med, atjernbanerne skal have fordoblet arbejdet med persontransporten. jf.ministerens kommentarer under førstebehandlingen, og hvornår denneambition skal føres ud i livet?”

Svar:

Som led i de senere års brede politiske aftaler mellem regeringen og V, K, DF ogLA er der besluttet en række meget betydelige investeringer i udbygning ogforbedring af jernbaneinfrastrukturens kapacitet i de kommende år. Netopudvidelsen af banens kapacitet er nøglen til at kunne levere et bedre produkt tilpassagererne. Dette mål understøttes af følgende besluttede projekter:•Moderniseringog dobbeltspor på Nordvestbanen Roskilde – Holbæk, somforventes åbnet i 2015•DobbeltsporVamdrup – Vojens, som forventes åbnet i 2015•Letbanei Aarhus, som forventes åbnet i 2016•OpgraderingHobro – Aalborg, som forventes åbnet i 2018•Nybane København – Ringsted , som forventes åbnet i 2018•Letbanei Ring 3, som forventes åbnet i 2019•Opgraderingog modernisering Ringsted – Rødby, som forventes åbnet i 2020•Fastforbindelse over Femern Bælt, som forventes åbnet i 2020•OpgraderingOdense – Ringsted, som forventes åbnet i 2020•Totalsignalfornyelse, som vil være afsluttet i 2021Derudover er der truffet aftale om at undersøge en lang række baneprojekter,herunder en dansk højhastighedsstrategi København – Aalborg i form afTimemodellen, bedre banebetjening i Østjylland, bane til Billund lufthavn,direkte bane Aarhus-Silkeborg samt åbning af nye stationer og støtte til enrække konkrete afgrænsede projekter.
Med den transportpolitiske aftale af 7. februar 2012 er endvidere taget et stortskridt i forhold til yderligere udvikling af den danske jernbane.•Førstog fremmest er der truffet beslutning om elektrificering af strækningenmellem Lunderskov og Esbjerg. Projektet kan give togbetjeningen påstrækningen et løft og give mulighed for at modernisere betjeningen gennemindkøb af moderne standardtog. Beslutningen er vigtig ved at tage hul på denvidere elektrificering, som kan bringe togdriften ind i det 21. århundrede ogtilpasse den til fremtidens behov.•Derskal opstilles en plan for den videre elektrificering med henblik på etbeslutningsgrundlag i efteråret 2013 omfattende den resterende del afhovedbanenettet til Aalborg og afslutning af elektrificeringen på Sjælland.•Derer truffet aftale om at afsætte yderligere 55 mio. kr. for at tage øget hensyntil trafikafviklingen ved etablering af dobbeltsporet i Sønderjylland•Deretableres en ny station med omfattende parkeringsanlæg ved kommendesygehus syd for Hillerød, som samtidigt bliver et knudepunkt mellemLokalbanen og S-banen. Der planlægges en ny station ved nyt sygehus iGødstrup nord for Herning.Aftalerne vil medføre betydeligt bedre rammevilkår for jernbanen og denkollektive trafik som helhed i de kommende år. Men det er også klart, at der eren række andre udfordringer som vil skulle håndteres, herunder ikke mindst deseneste års negative udvikling i DSB’s økonomi, ligesom der skal findes enrealistisk løsning på jernbanens materielproblemer på kortere sigt.Regeringen har endelig besluttet at nedsætte en kommission, som skaludarbejdet grundlaget for en samlet strategi for at fremme mobilitet ogreducere trængslen i hovedstadsområdet. Kommissionen skal blandt andet sepå fremme af kollektiv trafik som alternativ til biltransport.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen