Jeg tror, at forudsætningen for et stærkt samfund er, at vi har et stærkt civilsamfund, hvor man tager ansvar for hinanden, og hvor så mange mennesker som overhovedet muligt vil engagere sig, udføre frivilligt arbejde, tage vare på hinanden og sørge for, at det, man kan kalde social kapital og sammenhængskraft, spiller en vigtig rolle i vores samfund.
Derfor er det også regeringens grundlæggende holdning, at man skal påskønne og anerkende den enorme indsats, som rigtig, rigtig mange mennesker yder i det frivillige arbejde allerede i dag.
Derfor indgår det også i vores regeringsgrundlag, at vi som regering vil arbejde for at gøre det lettere og nemmere at være frivillig i Danmark.
Derfor skal der ikke herske nogen som helst tvivl om, at vi fra regeringens side gerne vil give det frivillige Danmark gode betingelser for det arbejde, der udføres.
Det betyder selvfølgelig også, at alle skal kunne deltage i det frivillige arbejde.
Det er vigtigt, at mennesker, der er på arbejdsmarkedet, bidrager.
Det er vigtigt, at ældre, der måske har fået god tid, fordi de er trådt ud af arbejdsmarkedet, fortsat yder en uvurderlig indsats.
Det er vigtigt, at unge undervejs i studier og uddannelse tager ansvar for hele Danmark.
Men det er selvfølgelig også vigtigt, at mennesker, der af den ene eller den anden årsag står uden for arbejdsmarkedet, får muligheden for at udfylde en rolle.
Når vi fra regeringens side trods denne indledning ikke kan støtte det fremsatte beslutningsforslag, er det, fordi forslaget i vores øjne går for vidt.
Der lægges eksempelvis op til, at alle regler, hvad angår dagpengemodtagere og andre, fjernes, og at man også skal kunne udføre frivilligt arbejde på virksomheder.
Jeg tror, at det er vigtigt, at vi efterstræber en balance på det her område.
På den ene side skal vi fremme det frivillige Danmark, og det skal i den forbindelse også være muligt at kigge på de regler og det regelsæt, der i dag omgiver det frivillige Danmark.
Men på den anden side skal det selvfølgelig også være sådan, at vi har et arbejdsmarked, der fungerer på ordentlige vilkår.
Der lægges med forslaget op til, at personer, der modtager offentlig forsørgelse, skal kunne udføre frivilligt arbejde på det almindelige arbejdsmarked, både inden for stat, region og kommune og private virksomheder.
Og det vil sige, at der med forslaget her lægges op til, at det frivillige arbejde ikke længere målrettes de frivillige organisationer.
Det synes vi er en forkert vej at gå.
Vi har en mangfoldighed – som vel nærmest er uden sidestykke – af frivillige organisationer i Danmark.
Det, jeg i hvert fald ofte har hørt gengivet, er, at vi er et af de folkefærd, der laver allermest frivilligt arbejde, når man tager i betragtning, at det mest almindelige i Danmark heldigvis er, at både mænd og kvinder er på arbejdsmarkedet.
Og vi har en meget, meget fin tradition for både selvejende institutioner og frivillige organisationer og også tradition for et samarbejde mellem det frivillige og det offentlige Danmark.
Men at tillade frivilligt arbejde som en del af det almindelige arbejdsmarked vil vi gerne advare imod.
Som regering mener vi ikke, at dagpenge og andre overførselsindkomster skal kunne anvendes som offentlig aflønning for en helt almindelig arbejdsindsats eller en sammenlignelig arbejdsindsats, hverken i offentlige eller private virksomheder.
For mig er frivilligt arbejde ikke det, at man arbejder gratis.
For mig er frivilligt arbejde, at man engagerer sig i sit civilsamfund.
Vi ønsker fra regeringens side ikke, at man ender i en situation, hvor man har et regelsæt, der bakker op om, at arbejdsløse skal arbejde gratis i job, som de egentlig burde have løn for.
Reglerne om frivilligt, ulønnet arbejde skal derfor i vores øjne fortsat bygge på en balance mellem de forskellige hensyn, der er; det vil først og fremmest sige hensynet til ønsket om at udføre et stykke meningsfyldt, frivilligt arbejde, hensynet til formålet med de offentlige ydelsessystemer, herunder at man skal stå til rådighed for det danske arbejdsmarked, og selvfølgelig også hensynet til det generelle arbejdsmarked.
Sagt med andre ord er vi positivt indstillet over for, om man også med regelændringer kan understøtte, at de mennesker, der gerne vil gøre en frivillig indsats, også kan gøre det, mens de er på dagpenge.
Men vi ønsker omvendt ikke, at det frivillige Danmark skal fortrænge det almindelige arbedsjmarked, hverken i frivillige organisationer eller andre steder.
Egentlig kan man vel sige, at vi fra regeringens side synes, at det er vigtigt at holde fast i det, man kan kalde det klassiske, frivillige arbejde, altså der, hvor man i sin fritid vælger at gøre en indsats for det samfund, man er en del af, hvor man vælger at tage et personligt ansvar for andre menneskers velbefindende, hvor man målrettet hjælper mennesker, der måske står i en svær livssituation, eller hvor man understøtter børn og unge i f.eks.
at dyrke idræt.
I den forbindelse er det også vigtigt for mig at sige, at når man modtager en offentlig overførselsindkomst i dag, kan man udføre frivilligt arbejde helt ubegrænset, hvad angår f.eks.
det at være besøgsven, at være leder i idrætsverdenen, at være indsamler til nødhjælp eller julehjælp til børn, der vokser op i fattigdom, eller andre gode formål.
Men når der er tale om ulønnet arbejde, altså om en decideret arbejdsindsats for frivillige organisationer, og dermed arbejde, som kan sammenlignes med almindeligt arbejde, bliver man nødt til, synes vi, at have en balance og dermed også nogle grænser og regler for, hvor meget frivilligt arbejde folk kan lave.
Vi har valgt i regeringen, at det er social- og integrationsministeren, som har fået den gode, dejlige opgave at gå i dialog med det frivillige Danmark om, hvordan vi fra regeringens side kan understøtte det enorme arbejde, der pågår derude, et arbejde, som måske kan udvikles endnu mere.
Den dialog er der nu taget fat på.
Jeg synes, at beslutningsforslaget fra De Konservative er et vigtigt indspark i den debat.
Jeg vil gerne takke for, at vi får muligheden for også her i dag at diskutere det frivillige Danmarks arbejdsvilkår.
Men vi lægger altså op til en ordentlig drøftelse med det frivillige Danmark, og så vil vi på baggrund af den komme med et balanceret forslag fra regeringens side.
Så tak for indsparket.
Det lover godt, for jeg tror, at der tegner sig et politisk flertal i Folketinget for at understøtte det frivillige Danmark og også understøtte det mere, end der har været villighed til igennem de senere år.
Jeg vil lige henlede opmærksomheden på, at der er rigtig mange frivillige organisationer, der ofte har beklaget sig over det enorme bureaukrati, der er vokset frem omkring det frivillige Danmark igennem de senere år.
Jeg tror, at hvis vi skal være enige om at give det frivillige Danmark gode arbejdsbetingelser, handler det om at passe på at udvikle rammerne for dem, der gerne vil lave frivilligt arbejde.
Vi skal kigge på lovgivningen, på dokumentationen og bureaukratiet og vi skal se på, hvordan man i forbindelse med den mangfoldighed af puljer, der omgiver det frivillige Danmark, kan gøre det lettere at være frivillig.
Der er en række initiativer, som vi ønsker at tage fra regeringens side.
Men nu vil vi altså, som jeg indledte med at sige, også gerne have en ordentlig drøftelse med det frivillige Danmark.