Tak for det.
Beslutningsforslaget har til formål at sidestille skibsbevaring med bygningsbevaring.
Forslaget pålægger regeringen, at der i indeværende år iværksættes tiltag, der i højere grad sidestiller skibsbevaring med bygningsbevaring, bl.a.
gennem en omprioritering af midler til Skibsbevaringsfonden og fritagelse for visse afgifter.
Bygninger fredes og bevares efter Bygningsfredningsloven.
Loven har til formål at værne om landets ældre bygninger af arkitektonisk, kulturhistorisk og miljømæssig værdi.
Bygninger skal bevares efter de regler, som er specificeret i loven, og det påhviler ejeren af en fredet bygning at holde den i forsvarlig stand.
Bygningsfredningsloven skelner mellem to former for beskyttelse af bygninger:
Bygninger kan fredes, eller de kan være bevaringsværdige.
Fredede bygninger har særlige arkitektoniske eller kulturhistoriske kvaliteter af national betydning, og det er staten, der beslutter fredningerne, mens det er kommunerne, der har ansvaret for de bevaringsværdige bygninger.
I forhold til den maritime kulturarv og dermed også træskibene eksisterer der som på bygningsbevaringsområdet en todeling i arbejdet med bevaringen.
Det nationale ansvar for at bevare skibene og den maritime kulturarv løftes i medfør af museumsloven, mens Skibsbevaringsfondens indsats retter sig mod de sejlende skibe i privat- eller foreningseje.
De skibe, som findes i museernes samlinger, bevares som museumsgenstande efter museumsloven.
Museer med ansvar for den maritime kulturarv, herunder Nationalmuseet, fokuserer på at bevare hjemtagne fartøjer i deres samlinger.
Flere af disse maritime museer har desuden også sejlende fartøjer som en del af deres samling.
Det sidste nævner jeg, fordi jeg ved, at nogle skelner mellem sejlende og ikkesejlende træskibe, men det er altså ikke en museumsfaglig skelnen.
Udvælgelsen af, hvilke skibe der skal bevares som museumsgenstande eller dokumenteres for eftertiden ved hjælp af tegninger, fotos m.m., sker på baggrund af en museumsfaglig vurdering på museerne.
Grundlæggende er dokumentationen af centrale dele af den maritime kulturarv således sikret tilfredsstillende.
Vi bevarer et udvalg af skibe, som dokumenterer vores kulturarv, mens de skibe, der i praksis er uoverkommelige og kostbare at bevare, f.eks.
en storebæltsfærge, er dokumenteret på anden vis via tegninger og fotos.
Museernes arbejde med at bevare den maritime kulturarv er støttet af staten såvel som kommunerne.
Det sker via direkte statslige og kommunale tilskud til museerne med maritimt ansvarsområde.
Derudover findes der også en indirekte støtte, f.eks.
i form af ordninger om gratis havneleje og beddingpladser.
Nationalt set findes der ca.
1.000 skibe i museernes samlinger.
Følgende 8 museer har særligt ansvar for den maritime kulturarv, herunder skibsbevaring:
M/S Museet for Søfart – det tidligere Handels- og Søfartsmuseet – Vikingemuseet i Roskilde, Limfjordsmuseet, Fiskeri- og Søfartsmuseet, Nordjyllands Kystmuseum, Museum Østjylland, Marstal Søfartsmuseum og Museum Sønderjylland.
Disse museer modtager et årligt statsligt driftstilskud.
Dertil kommer Nationalmuseet, der også løfter væsentlige opgaver i forhold til den maritime kulturarv.
I alt 15 museer inklusive Nationalmuseet har sejlende skibe i vandet.
Jeg vil gerne understrege, at jeg har fuld tillid til museernes faglige vurdering, kompetence og arbejde på området, og det er Kulturstyrelsens faglige vurdering, at den maritime kulturarv indsamles og bevares på et tilfredsstillende niveau, ligesom det er Nationalmuseets vurdering, at opgaven løses på bedst mulig vis inden for museets rammer.
Museernes arbejde suppleres af Skibsbevaringsfonden, hvis formål er at fokusere på at bevare de gamle træskibe ved at bidrage til sikring af deres fortsatte sejlads.
Fonden modtager hvert år ca.
3,6 mio.
kr.
fra staten til arbejdet med de privatejede bevaringsværdige, gamle træskibe.
Statstilskuddet anvendes til både konsulentbistand og rente- og afdragsfrie lån til et stort antal restaureringsprojekter for disse skibe.
Fonden har siden 1990 ydet 266 lån og har i dag pant i 91 skibe for et samlet beløb på ca.
51 mio.
kr.
Kulturstyrelsen har meddelt mig, at det er deres vurdering, at Skibsbevaringsfondens arbejde fungerer godt.
Vi har sådan set nogle velfungerende rammer i museumsloven, der sikrer vores nationale maritime kulturarv.
Jeg synes derfor ikke, at der er grund til at ændre eller udvide de lovgivningsmæssige rammer.
Hvad angår vilkårene for de privatejede skibe, er vi i dag ikke i en økonomisk situation, hvor det lader sig gøre at prioritere yderlige statslige midler til formålet, hvad enten der er tale om direkte tilskud eller særlige fradragsmuligheder knyttet til de private ejerskaber.
Jeg er indstillet på, at staten fortsat løfter en del af ansvaret for den maritime kulturarv, herunder skibene, gennem Skibsbevaringsfonden og museerne.
Jeg finder derfor ikke, at der aktuelt er anledning til at ændre lovgivningen eller tilskudsniveauet.
Jeg skal derfor meddele, at regeringen ikke kan støtte op om beslutningsforslaget, men jeg forstår jo godt forslagsstillernes ønske om at støtte op omkring Skibsbevaringsfonden.
Fonden gør et meget stort og vigtigt stykke arbejde, som har væsentlig betydning for bevaringen af de privat- og foreningsejede træskibe.
De midler, som fonden deler ud, kommer mange gange igen i form af et kæmpe stykke frivilligt arbejde, og det tiltrækker også andre fondsdonationer.
Skibsbevaringsfonden er også med til at formidle viden om bevaringsprincipper og arbejder i det hele taget meget professionelt.
Det kan vi slet ikke være uenige om.
Jeg synes, der kunne være gode perspektiver i, at samarbejdet mellem museerne på den ene side og Skibsbevaringsfonden, bådebyggerne, der mestrer håndværket, og alle de mange frivillige på den anden side bliver styrket endnu mere – også til gavn for bevaring af det maritime håndværk.
Den maritime kulturarv, herunder skibene, er et vigtigt stykke dansk kulturarv, og det er klart, at denne arv må sikres på bedst mulig vis.
Det skulle være mit formelle svar.