Transportudvalget 2011-12
B 79 Bilag 2
Offentligt
1159282_0001.png
1159282_0002.png
1159282_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 79
Folketinget 2011-12
Beretning afgivet af Transportudvalget den 0. juni 2012
2. udkasttil
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om skærpede sikkerhedsbestemmelser ogindførelse af ny teknologi til sikring af asfalt- og vejarbejdere[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 17. april 2012 ogvar til 1. behandling den 24. maj 2012. Beslutningsforslagetblev efter 1. behandling henvist til Transportudvalget.MødeUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret2. Politiske bemærkninger<partier> er af den opfattelse, at nogle bilisters alt for højefart og uopmærksomhed forsat udgør en meget stor risikofor de vej- og asfaltarbejdere, der arbejder på og ved de dan-ske veje med anlæg og vedligehold af vejene.<partier> er enige om, at der snarest iværksættes initiati-ver, der skal dæmpe farten og skærpe opmærksomheden hosbilisterne, når de passerer et vejarbejde.<partier> mener, at initiativerne, som er beskrevet i be-slutningsforslag B 79, og hvoraf nogle allerede er iværksat,skal etableres på alle vejarbejdspladser, idet der tages højdefor varigheden af den etablerede arbejdsplads.Der lægges særlig vægt på:• Fartkontrol. Indtil der kan etableres mobile stærekasseranvendes den eksisterende ordning med automatisk fart-kontrol (ATK), som regeringen for nylig har besluttet atudvide ved at firedoble antallet af politiets ATK-biler.Politiet vil derfor i første omgang – som en hurtig, billigog fleksibel løsning – få mulighed for fremover at øgefartkontrollen markant, også i forbindelse med vejarbej-der. Fartkontrol skal altid være ledsaget af tydelig skilt-ning om, at der foregår fartkontrol på stedet.• Opstilling af mobile skilte med »Din fart«.• Variable vejskilte, som kan lukkes ned ved arbejdstidsophør og arbejdspladsens »nedlæggelse«.• Løbende tilsyn med afmærkning og skiltning samt tyde-lig skiltning med navn og tlf. nr. på de ansvarlige forskiltningen. Foretages af politi og/eller arbejdstilsyn.• Etablering af en sikkerhedsgruppe på hver arbejdsplads,bestående af »sjakbajs« og formand (arbejdsgiverrepræ-sentant).• Uddannelse af asfalt- og vejarbejdere. Krav om §9-kur-sus til »sjakbajs« og formænd.• Krav om brug af uddannede asfalt- og vejarbejdere vedudbud.Inden en vejarbejdsplads etableres skal der laves en Ar-bejdsplads Vurdering (APV), ligesom der skal sikres bedrekoordination mellem de forskellige instanser og myndighe-
DokumentIdJournalnummer
2
der: arbejdspladsens sikkerhedsorganisation, politi, arbejds-tilsyn, kommunale/statslige udbudsgivere m.fl.P. u. v.Benny EngelbrechtFormand
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 79Bilagsnr. Titel11. udkast til beretningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 79Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren kan redegøre for, hvilke økonomiske konsekven-ser, det vil have, hvis et politisk flertal tilslutter sig det udkast til be-retning, der findes under B 79 – bilag 1, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpå