Tak for en kort, men god og rigtig positiv debat.
Jeg kan jo simpelt hen ikke sige andet, end at der bare har været positive vibrationer fra ministeren og fra alle partiernes side.
Det er jo glædeligt, og så kan man næsten ikke ønske sig mere, når man har fremsat et beslutningsforslag.
Man kan selvfølgelig mene – det er også nævnt af et par af ordførerne – at vi måske sparker åbne døre ind.
Ja, det er jeg sådan set ikke helt uenig i.
Der er, som der også er redegjort for, rigtig mange tiltag i gang, også nogle af dem, som vi har nævnt i beslutningsforslaget.
Men når vi alligevel har fremsat det, har vi jo gjort det, fordi vi så sent som den 7.
februar i Transportudvalget jo har fået en fælles henvendelse fra dels 3F, som jo organiserer vej- og asfaltarbejderne, dels fra industrien, altså fra virksomhederne på området, både asfaltindustrien og de virksomheder, der fremstiller udstyr.
Altså, så sent som den 7.
februar gør de opmærksom på, at det stadig væk ikke er godt nok.
De går stadig væk ude på deres arbejdspladser med fare for deres liv.
Så synes jeg det er nødvendigt at reagere på trods af de mange tiltag, og på trods af at vi kan se i Vejdirektoratets rapporter og statistikker, at det også hjælper med de mange tiltag.
Der har i de sidste 10 år været et faldende antal ulykker, men alligevel kan vi konstatere, i hvert fald ifølge nogle foreløbige tal fra Vejdirektoratet, at alene i 2011 skete der rent faktisk stadig væk 647 ulykker på vejstrækninger med vejarbejde, hvor tre mennesker bliver dræbt, 81 kommer til skade, heraf 63 alvorligt.
Så det er stadig væk et stort problem.
Det er jo rigtigt, at vores beslutningsforslag her går på flere ben, og meget af det er nævnt.
Vi lægger også i Enhedslisten stor vægt på, at man gennemfører kampagner.
Ikke alle, men mange har nævnt den kendte kampagne »Pas på min far« – det er virkelig et godt eksempel på en kampagne, som slår igennem.
Alle børn og voksne kender den, og vi synes, den er vigtig.
Vi skilter; vi har blinkende lamper; vi har chikaner af forskellig slags; vi har trafiklys og mobile trafiksignaler; og hastighedsdisplay med »din fart«, kunne man jo godt foreslå, for det ser man ikke så mange steder.
Så er jeg enig i, at man selvfølgelig skal have en eller anden form for variabel skiltning med hastighederne, som også kan lukkes ned efter f.eks.
fyraften, når folkene er gået hjem, eller når arbejdet er tilendebragt, selvfølgelig.
Det turde være helt naturligt.
Men at tillægge det den største betydning tror jeg alligevel er at skyde over målet, og derfor er det også en del af beslutningsforslaget, og det er bestemt en meget, meget vigtig del af beslutningsforslaget, at vi får sat ind over for farten.
Det er jo sådan, at mange bilister tilsyneladende anser skiltningen med fartbegrænsning for at være vejledende.
Det er jo det, de konstaterer ude ved vejarbejdet, nemlig at de suser forbi, på trods af at der er skiltning, og på trods af at man kan se, at der kører store maskiner osv.
Derfor er det vigtigt, at der sættes ind over for den fart, som vejarbejdet passeres med.
Det kan jo ske ved politikontrol – det er en forholdsvis dyr måde at gøre det på – og, som det også er nævnt, vi kan opsætte de her mobile stærekasser.
Men jeg tror også, det er nødvendigt, at vi så skærper de sanktioner, der følger med.
Vi er i Enhedslisten ikke et øjeblik i tvivl om, at det skal vi i den her sag.
Det kan være i form af flere klip i kortet, end det ellers giver, nemmere adgang til at fradømme kørekortet og måske også nemmere adgang til at konfiskere køretøjet.
Vi tror, det er nødvendigt at have den del med, og det er jo, kan man sige, nogle ting, der ligger i Justitsministeriets regi, og derfor er det også nødvendigt, at vi kobler til Justitsministeriet og måske til Retsudvalget – hvad ved jeg, så erfaren er jeg ikke i det her endnu – men det må vi jo se på under udvalgsarbejdet.
Det er nævnt fra nogle ordføreres side, at det måske er en beretning, vi skal udarbejde.
Ja, gerne for min skyld; det ser vi på.
Det, der bare er vigtigt for os, er, at de, som går derude til daglig, ikke føler, at tingene bliver forhalet, eller at vi på andre måder ligesom obstruerer det – obstruerer er et forkert ord, men i hvert fald at vi ikke får forhalet det her.
Der skal ske noget, og folkene, der går derude, skal også føle, at der sker noget.
Men jeg takker for den positive modtagelse og ser virkelig frem til et rigtig godt udvalgsarbejde, som jeg tror der kommer noget meget fornuftigt ud af.
Der er noget, der tyder på, at vi kan fortælle de mange asfalt- og vejarbejdere, at nu sker der noget, og vi vil i hvert fald se til, at det så også rent faktisk sker.