Tak for det.
Jeg mener, at det er en vigtig debat, Folketinget efterhånden har brugt noget tid på, nemlig spørgsmålet om, hvorvidt den lovgivning, der bliver vedtaget i dette Ting, i udstrakt grad varetager systemets interesser og i mindre grad tager hensyn til den enkeltes muligheder og frihedsgrader.
Vi taler ofte om, at det er mennesket før systemet, men der er altid en tendens til, at det bliver det modsatte, fordi der er andre hensyn i lovgivningen.
Det betyder, at den enkelte forbruger, den enkelte person, det enkelte menneske kan stå tilbage med en afmagtsfølelse, når vedkommende mister det frie valg.
Der er man jo så reelt sat ud af spillet.
Jeg synes, der er nogen grund til, at vi diskuterer det, hver eneste gang vi kommer i nærheden af at kunne se, at det er sådan, det virker.
Det er sådan set det, der har foranlediget, at Liberal Alliance har sat det her punkt på dagsordenen.
Der er eksempler på, at der er mennesker, der fratages det frie valg, endda i områder – det er ikke engang i nye områder med kendte vilkår – hvor man har boet meget længe.
Der kommer en kommune pludselig og siger:
Nu agter vi at bruge den her del af lovgivningen til at påtvinge jer en særlig energiform.
Det sker endda, selv om der er en række eksempler på, at et sådan tiltag og en sådan lovgivning kræver betydelige midler og endda kan sætte nogle i økonomiske vanskeligheder.
Det er mangel på respekt på og hensyn til borgerne.
Når vi nu samtidig skal respektere det kommunale selvstyre – det er jeg enig i; der er vi sådan set villige til at gå meget langt – er der jo kun et værktøj, og det er, at Folketinget kigger efter, om lovgivningen egentlig er i orden, når man nu i kommunerne givetvis med loven i hånden kan foretage den her øvelse.
Derfor er det selvfølgelig skuffende, når de partier, som med deres placering i den her sal normalt peger på, at de er på borgernes side og står for den personlige frihed og det frie valg, i dag ikke er med til at støtte et sådant forslag.
Jeg kan forstå, at den side af salen, som i øjeblikket har regeringsmagten, måske har tendenser til planøkonomi og forsvarer det med alle mulige argumenter om, at det er til gavn for alle mulige borgere.
Jeg tror bare, at vi skal gøre os klart, at de borgere, der bliver ramt af det her, og som står i en vanskelig situation, er borgere, der ikke under normale forhold protesterer over noget som helst – de er sådan set meget tro mod det her system, samfundet og lovgivningen – og det er dem, der har rejst sig.
Det er mange hundrede, der har skrevet under på en protest, og der er andre, der møder op her i Folketingssalen i dag.
Det er ikke borgere, der plejer at stille sig op på Slotspladsen og protestere imod det, som det her Ting foretager sig.
Det er sådan set gode, solide og seriøse borgere, som synes, at det nu simpelt hen er gået for vidt, og at de alligevel ikke havde tror, at deres kommune kunne bruge Folketingets lovgivning til at gøre det imod dem.
Det er sådan set det, de reagerer imod.
Og det er sådan set borgere, hvis synspunkt vi gerne bærer frem.
Vi vil ikke støtte ballademagere eller nogle, der på anden måde laver uro, men borgere, der reagerer på, at de bliver udsat for en situation, som de synes er urimelig.
Hvordan kan vi råbe op om det?
Det kan vi så, ved at der er nogle, der gider at rejse debatten her i Folketinget.
Og jeg vil gerne kvittere for Dansk Folkepartis opbakning til forslaget her i dag.
Jeg havde håbet på, at opbakningen var bredere, så vi også kunne presse regeringen til at se på det, men når det nu ikke kan lade sig gøre – det kan vi jo allerede nu tælle os til – at ændre lovgivningen her i Folketinget, fordi der ikke er nok til at støtte det forslag, er den næste appel til borgerne, som det også er nævnt her i Folketingssalen, at de må være opmærksomme på, hvad de foretager sig i november 2013.
Der vælger de deres byråd, og det er klart, at har man haft politikere, som har administreret lovgivningen på en måde, som borgerne ikke synes om, og som har begrænset den enkelte borgers frie valg, må borgerne sørge for at sætte nogle andre i stolene.
Man kan så sige, hvis man skal se på den lyse side af det, at det her sådan set understreger, at valg til byråd ikke er ligegyldige.
Det er ikke ligegyldigt, om det er den ene eller den anden, der sidder i borgmesterstolen eller i byrådssalen.
Det er faktisk vigtigt, at det er politikere, der vil varetage borgernes interesser.
De er jo tæt på.
Det er sådan set utrolig vigtigt.
Så det er et stærkt signal om, at det ikke bare for sjov, at det valg skal finde sted.
Der må borgerne jo så huske på, og det bliver jo meget tydeligt her i Folketingssalen, hvilke partier der egentlig varetager borgernes interesser, og hvilke partier der hellere for enhver pris vil varetage systemets interesser, og som tror på, at det er bedre for borgerne at tvinge – der er brugt sådanne ord her i dag – dem til en lavere varmepris.
Det, jeg hører, er sådan set noget helt andet, og der er en tabel, der viser, at det sådan set går præcis den modsatte vej.
Og det er der, at det bliver uanstændigt over for borgerne, nemlig at man i den grad griber ind i privatøkonomien, et indgreb, som borgerne ikke har en chance for at værne sig imod.
Derfor har vi fremsat forslaget.
Det er altså for at have den der principielle debat om det frie valg og muligheden for, at det kan tilbydes på konkurrencemæssige vilkår.
Og skal vi tage det for pålydende, at fjernvarmesystemet i Danmark er en så stor succes, så burde det kunne konkurrere på lige vilkår med alle andre.
Det er simpelt hen sniksnak at påstå, at det skal have en særlig lovgivning og en særlig konkurrencemæssig stilling, hvis det er en så stor succes.
Derfor ville det have været rigtig godt, hvis der havde været flertal for det her forslag.
Vi noterer, at det er der desværre ikke.
Det er beklageligt for folkestyret.
Nu må det så løses andre steder, nemlig ved byrådsvalget i 2013.