Europaudvalget 2011-12
B 70
Offentligt
1122913_0001.png
1122913_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 22. maj 2012Enhed: INTØKO
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 3. maj 2012 stillet følgende spørgsmål nr.27 ad B 70 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).Spørgsmål nr. 27:Kan ministeren bekræfte, at Kommissionen anser sin egen metode til bereg-ning af den strukturelle saldo for at være en metode, der er aftalt i EU-kredsen,og vil ministeren i denne forbindelse oplyse, om Kommissionen har givet til-sagn om at lade Danmark og andre lande anvende egne metoder, i Danmarkstilfælde Finansministeriets metode, i ubegrænset tid?Svar:Det lægges til grund, at spørgsmålet vedrører vurderinger under finanspagtenog ikke under Stabilitets- og Vækstpagten. Besvarelsen er drøftet med Fi-nansministeriet.Finanspagten er en mellemstatslig traktat uden for EU-rammen, og specifice-rer ikke, hvem der skal opgøre struktursaldoen og efter hvilken metode. Fi-nanspagten indeholder således ingen eksplicitte referencer til Kommissionensmetode (EU-metoden) vedr. opgørelsen af den strukturelle saldo. Det må pådenne baggrund generelt lægges til grund, at de deltagende lande selv kanbeslutte, hvilken metode til beregning af den strukturelle saldo, som skal an-vendes i den nationale gennemførelse af balancereglen.Denne vurdering understøttes af bilaterale kontakter mellem ministerierne ogKommissionen (generaldirektoratet for økonomiske og finansielle forhold, DGECFIN), jf. besvarelsen af spørgsmål 26 (B 70). Kommissionen har i den for-bindelse anført, at finanspagten ikke forpligter landene til at anvende en speci-fik metode for beregning af den strukturelle saldo i den nationale gennemførel-se af balancereglen og den automatiske korrektionsmekanisme.Finanspagten indeholder en klar hensigtserklæring om, at finanspagten skalindarbejdes i EU-traktaterne inden for 5 år, hvilket i givet fald vil kræve alleEU-landes accept. Det er ikke med finanspagten nærmere fastlagt, hvorledesdenne indarbejdning skal finde sted. Såfremt finanspagtens regler bliver en delaf EU-reglerne, er det muligt, at Kommissionen til den tid får en rolle vedr. vur-dering af deltagerlandenes efterlevelse af balancereglen og dermed den struk-turelle saldo – f.eks. svarende til den rolle, som Kommissionen allerede i daghar i forbindelse med vurderingen af EU-landenes efterlevelse af de mellemfri-stede finanspolitiske mål under Stabilitets- og Vækstpagten (de såkaldte ”me-dium term objectives”, MTO). Det er desuden muligt, at Kommissionen kan få
Side 2
en rolle allerede inden finanspagtens regler eventuelt måtte blive indarbejdet iEU-traktaterne. Det kunne f.eks. være, hvis der skal foretages fælles vurderin-ger af landenes efterlevelse af finanspagtens regler. Det er der dog ikke umid-delbart lagt op til.Kommissionens eventuelle vurdering af struktursaldoen i forbindelse med vur-deringer af deltagerlandenes efterlevelse af finanspagtens regler kan i givetfald forventes at tage udgangspunkt i formuleringerne herom i finanspagten.Her er blandt andet i lyset af et dansk ønske præciseret, at både overholdelseaf og fremskridt mod det landespecifikke balancekrav skal bedømmes ud fraen samlet vurdering. Den gældende praksis for sådanne samlede vurderingereller helhedsvurderinger under Stabilitets- og Vækst-pagten indebærer, at dertages højde for særlige nationale forhold samt dokumenterede analyser ogmetoder, udover den fælles EU-metode.Regeringen lægger til grund, at finanspagten – og herunder Kommissionenseventuelle rolle i forbindelse med fælles vurderinger af deltagerlandenes efter-levelse af finanspagtens regler – ikke vil ændre på, at Danmark vil kunne bru-ge de danske metoder i de opgørelser, der skal foretages ifølge den danskebudgetlov.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager