Transportudvalget 2011-12
B 63
Offentligt
1157169_0001.png
1157169_0002.png
1157169_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. september 20122012-2704
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål vedrørende B63 - Forslag til folketingsbeslutning om omstrukturering afordningen om rejsetidskompensation gældende for jernbanerejser. Af HenningHyllested (EL) m.fl., som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1 :

Ministeren bedes redegøre for, hvilke økonomiske konsekvenser, det vil have,hvis et politisk flertal tilslutter sig det udkast til beretning, der findes under B63 – bilag 1.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har følgende bemærkninger:”Det har ikke på det foreliggende grundlag været muligt for DSB at opgøre deøkonomiske konsekvenser for DSB for de 12 enkelte forslag, der fremgår afB63. Forslagene udgør en udvidelse eller ændring af de eksisterende rejsetids-garantiordninger og de økonomiske konsekvenser er afhængige af, hvilket ni-veau for implementering der vælges. Der er dog omkostninger forbundet medsamtlige forslag.DSB gennemgår nedenfor de enkelte ændringsforslag:Forbedret oplysningspligt/markedsføring:Forslaget medfører opdateringer i systemer, der ikke på nuværende tidspunktkan konsekvensvurderes.Større tilgængelighed og Rettidighed og pålidelighed:Ved begge forslag er der tale om ændringer som vil medføre omkostninger forDSB. Omkostningsniveauet vil dog i høj grad afhænge af det forventedeimplementeringsniveau. Der ville eksempelvis være stor forskel på at have fådedikerede It medarbejdere i kontortiden eller en døgnbemanding.Udbetalingsproceduren, Automatisk tilmelding til ordningen, Aflyste tog ogForce majeure:Ved disse 4 forslag er der tale om forhold, der på sin vis allerede eksisterer idag. Der er således allerede i dag en direkte udbetalingsprocedure, hvor kun-
der, der tilmelder sig pendlerrejsegarantien automatisk får kompensationenudbetalt på deres nemkonto 35 dage efter at der er foretaget en opgørelse.For så vidt angår aflyste tog, er disse allerede indeholdt i pendlergarantiordnin-gerne for både Fjern og regional samt Stog.I forhold til det sidste punkt, anmeldelse af Force Majeure, der er reguleret iDSB’s trafikkontrakt, udvises der altid stor mådehold i DSB. Force Majeure si-tuationer er pludselig opståede uordenssituationer (f.eks. skybrud eller bropå-sejling) og det umiddelbare fokus i DSB er naturligt på at få kunderne frem oggenoprette trafikken. Når DSB anmelder Force Majeure påvirker det også an-dre forhold end udbetaling af rejsetidsgaranti, DSB har i nogle tilfælde, netopaf hensyn til kunderne, benyttet sig af muligheden at påkalde Force Majeureuden at rejsetidsgarantien blev berørt.Station til station og Neutral instans:Der er tale om forhold, der ikke udelukkende er under DSB’s kontrol. Forslage-ne berører trafikselskaberne i Danmark og vil i særdeleshed være afhængig afambitionsniveau og forhandlinger. DSB kan på baggrund af denne vifte af vari-abler og ukendte ikke på det foreliggende grundlag opgøre de økonomiske kon-sekvenser.S-togsnettet:Der eksisterer allerede en pendlerrejsetidsgaranti på Stogsnettet i overensstem-melse med trafikkontrakten. Stogs nettet er karakteriseret ved mange afgangeog dermed også mange alternativer for passagererne i de fleste tilfælde af for-sinkelser. Hvis der skal foretages en ændring af rejsetidsgarantiordningen påStogsnettet kunne det være hensigtsmæssig med en direkte kompensation, derer enkel og let tilgængelig. Det kunne f.eks. være et tilbud om taxa til kunder påStogs nettet, da en sådan ordning kan afhjælpe det konkrete transportbehov,som kunden oplever ved en forsinkelse Samtidigt kan en sådan ordning skabestørre sammenhæng i Hovedstadsområdet, da ordningen allerede i dag benyt-tes af Movia og Metro.Pladsbilletter:En pladsbillet er kundens betaling for en siddeplads, det vil sige komfort, ogikke transportydelsen, imens rejsetidsgarantien er fokuseret på transporttidenog ikke komforten. DSB refunderer i dag kunders pladsbilletter, såfremt denplads, som kunden har bestilt, ikke har været med det givne tog. Såfremt kun-der ved en forsinkelse, via rejsegarantiordningen skal kompenseres for udgiftentil pladsbillet, vil kunden dermed blive kompenseret for en ydelse som kunden,på trods af forsinkelsen, har modtaget.Nye retningslinjer:Oplægget indeholder to forskellige led, det ene vedrører ændring i retnings-linjer for beregning, imens det andet er oplysning til kunden om selve bereg-ningen. Idet det ikke fremgår hvad der skal ændres i beregningerne er det ikke
Side 2/3
muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af dette forslag. For så vidt an-går kundens indsigt i beregning af kompensationen, kan denne fås ved at kon-takte DSB’s pendlerrejsetidsgaranti direkte.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen