Transportudvalget 2011-12
B 63 Bilag 1
Offentligt
1150440_0001.png
1150440_0002.png
Til beslutningsforslag nr.B 63
Folketinget 2011-12
Beretning afgivet af Transportudvalget den 0. juni 2012
1. udkasttil
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om omstrukturering af ordningen omrejsetidskompensation gældende for jernbanerejser.[af Henning Hyllested (EL)]<partier> er enige om, at der bør ske en omstruktureringog forbedring af rejsetidsgarantien for jernbanerejser – her-under rejsetidsgarantien for pendlere.En billet til en jernbanerejse er et købekontraktlig forholdmellem passager og operatør, og der skal i princippet gældede samme vilkår her som i almindelig handel og vandel.Af initiativer, som umiddelbart kan iværksættes, fremhæ-ver <partier>:• Forbedret oplysningspligt/markedsføring. For mangepassagerer kender ikke eksistensen af rejsetidsgaranti-ordningen. Billetter påtrykkes en kort information herom(som i Sverige).• Større tilgængelighed. Opdatering af IT- og mobilsyste-mer, så adgang til ordningen på operatørernes hjemmesi-der forbedres og smidiggøres. Personlig hjælp til menne-sker uden kendskab til IT og mobiltelefoni via telefoniskhotline til ordningen.• Afkortning af udbetalingsproceduren.• Tilmelding til pendlerrejsetidsgarantien. Pendlere, deropgiver kontokortoplysninger tilmeldes automatisk ord-ningen.• Aflyste tog tælles ikke som rettidige.• Force majeure anvendes med stort mådehold.Af initiativer, som afventer indgåelse af nye kontraktermed operatørerne, fremhæver <partier>:• Garantien skal gælde fra station til station, uanset hvormange operatører der er involveret i rejsen, herunder evt.busselskaber, hvor der er købt billet omfattende både togog bus.Pendlerrejsetidsgarantien. Rettidighed og pålidelighedudregnes over såvel en kalendermåned som over 24 ti-mer. Forbikørsel af station indregnes.• Ordningen udvides til også at omfatte rejser, der udeluk-kende foretages på S-togsnettet.• Garantien skal gælde for pladsbilletter, som kompense-res fuldt ud.• Der udarbejdes nye retningslinjer for, hvordan kompen-sationen beregnes. Den rejsende skal have mulighed forumiddelbart at se, om det beløb, der udbetales, er korrektberegnet. F.eks. er det ikke logisk, at rejser på enkeltspo-rede strækninger bedømmes anderledes end for dobbelt-sporede strækninger.• Med flere operatører involveret kan det overvejes at laderejsetidsgarantien administrere af en neutral instans, derikke er involveret i trafikhændelsen, og som kan fungeresom opmand mellem passager og operatør, og mellemoperatørerne indbyrdes. Fælles kundeambassadør kunnevære en mulighed.Partierne er opmærksomme på, at kontrakterne mellemstaten og de forskellige jernbaneoperatører udløber på for-skellige tidspunkter. For ikke at påføre operatørerne uligekonkurrencevilkår i overgangsperioden indtil alle kontrakterer fornyet, tages der ved implementering af de initiativer idenne beretning, som afventer indgåelse af nye kontrakter,hensyn til dette forhold ved at kompensere DSB (udløb afkontrakt i 2014) og lokalbanerne (udløb af kontrakt i 2015)for ekstraordinære udgifter i forbindelse med initiativer i
DokumentIdJournalnummer
2
denne beretning. Kompensationen opretholdes frem til kon-traktfornyelse med Arriva (udløb af kontrakt i 2017).P. u. v.Benny EngelbrechtFormand