Som sagt i de korte bemærkninger har vi altså nu over 20 forskellige initiativer fra lovforslag, der indbefattede en statsgaranti for – jeg kan ikke huske, om det var 3.000 eller 4.000 mia.
kr.
– til en stribe andre initiativer, der har stillet milliarder af skatteyderkroner på spil til mulighed for at låne.
Jeg tror, det sidste var 116 mia.
kr., som Nationalbanken har sagt at bankerne i Danmark kan låne til en rente, der er mindre end inflationen.
Det vil sige, at bankerne faktisk kan låne 116 mia.
kr.
ovre i vores bank og dermed sikre et mindre overskud i Nationalbanken, end det ellers ville have været til gavn for staten.
Det kan man altså gøre til en pris på under inflationen, dvs.
ca.
1 pct., samtidig med at man så låner pengene ud til almindelige borgere, til de virksomheder, alle taler om i dag, og de betaler så 5 pct., 6 pct., 7 pct., og samtidig ser de stigende gebyrer, og samtidig ser de, at bankansatte bliver fyret, så arbejdsløsheden i Danmark vokser.
Efter min opfattelse er det en fuldstændig urimelig måde at begunstige bankerne på, og det her er bare en del af det samlede billede, hvor man altså propper milliarder ind i bankerne og ikke stiller ret mange krav til dem overhovedet.
Her gør man det altså med 17 mia.
kr., man køber ejendomme for, og jeg hørte før, at de skulle købes til markedsprisen.
Men det skal de jo ikke, for hvis der var en markedspris på de her ejendomme, blev de jo solgt på markedet.
Det er jo netop, fordi de ikke kan sælges på markedet.
Det er derfor, man kalder det værdiforringede aktiver, vi så skal købe for 17 mia.
kr.
og så håbe på, at pengene kommer igen.
Hvis pengene så kommer igen med lidt overskud, så skal FIH Bank have 75 pct.
af overskuddet.
Hvorfor skal staten ikke have 100 pct.
af overskuddet, når staten tager risikoen?
Det er også sådan en af uforståelighederne i det forslag, der ligger her.
Jeg vil bare sige, at det, man nu gør, er dybt uansvarligt, for det er jo bare at pumpe den finansielle sektor op en gang mere, så den kan krakke en gang mere, i stedet for at sørge for at få en forandring, sådan at vi siger, at dem, der vil spekulere, har deres banker, og det må de selv om, og så har vi andre noget andet.
For få år siden var det sådan, at når man havde penge, satte man dem i banken, og når man skulle bruge penge f.eks.
for at købe et hus eller noget andet, gik man ned i banken, og det passende nogenlunde med indlån og udlån i den pågældende bank, og der var ikke stor risiko ved det.
I stedet for er det i dag sådan, at vi har de her mastodonter, som skal låne hundredvis af milliarder ude i verden og på den måde påtvinge det danske samfund en enorm gæld.
Tidligere havde vi altså banker, der var banker i stedet for spekulationsobjekter.
Vi havde en realkredit, der kun sørgede for at hjælpe folk, når de skulle købe deres bolig.
Hvis der var overskud, tilfaldt det i virkeligheden kunderne og ikke en eller anden bankaktionær.
På tilsvarende måde var det med forsikring, livsforsikring og pensioner.
Tidligere var det sådan, at det var selvejende institutioner, hvor der ikke var nogle aktionærer, der skulle tjene på det, men det var kun kunderne, der fik en fordel.
Hvis f.eks.
Statsanstalten for Livsforsikring, som var en statsvirksomhed, gav overskud, så var det kunderne, der fik overskuddet.
Det er principper, der i virkeligheden har virket ikke bare i Danmark, men globalt set, i årtier uden store kriser og til fordel for brugerne.
De, som vi har hørt man taler om i dag, hvor det var af hensyn til brugerne, havde faktisk en finansiel sektor bare for en snes år siden, som var velfungerende og billig i modsætning til det, vi har i dag, som går fra krise til krise, og hvor der er nogle aktionærer, der skal score milliardbeløb i overskud.
Det er derfor, jeg hele tiden siger, og det er også derfor, at man får forslagene ned igen:
Næste gang man laver en aftale bag lukkede døre og tror, at man kan få den vedtaget bag lukkede døre oppe i Finansudvalget, så bliver det til behandling i Folketingssalen, så vi får en debat om det, og så vi ikke bare bliver ved med at pumpe milliarder i finanssektoren, men overvejer, hvordan vi kan lave en helt anderledes spekulationsfri finanssektor, der er demokratisk styret, i stedet for det, vi ser i dag, og som altså først og fremmest er fri for spekulation og sørger for at dække de behov, der måtte være.
Det er jo det, der er brug for.
Det er den principielle diskussion, vi har brug for, i stedet for bare at fortsætte med 24, 25, 26, 27 eller hvor mange bankpakker, vi nu når op på.